Dragracing: Eerste Top Fuel-slag voor Stig Neergaard; Bruno Bader baas in Pro Mod
Crash Roger Johansson
De eerste kwalificatieronde van de Pro Modified klasse werd opgeschrikt door een zware crash van Roger Johansson. Gedurende zijn run kwam Johansson steeds dichter naar de muur. Bij zijn poging de Mustang weer naar het midden van de baan te sturen, corrigeerde de ervaren Zweed waarschijnlijk iets teveel, waardoor de auto op twee wielen kwam, de baan overstak, net voor tegenstander Michael Gullqvist langs schoot, om vervolgens ter hoogte van de finishlijn op de zijkant met hoge snelheid in de muur te belanden. Pas helemaal aan het eind van de baan, en kleine 700 meter verder, kwam de auto tot stilstand. Johansson kwam er vanaf met een gebroken been en wat kneuzingen aan de borstkas, en mocht daar gezien de enorme impact bepaald niet over klagen. De volgende dag bleek de Zweed alweer een nieuwe auto te hebben besteld en hoopt daarmee zo snel mogelijk zijn rentree te maken.

Bruno Bader
Bruno Bader verrast
In zijn eerste kwalificatierun zette Bruno Bader met 6,01 seconden meteen de toon voor de rest van het weekend. De Zwitser liet er een 5,94 seconden op volgen, een nieuw persoonlijk record en ook aan het eind van de kwalificaties nog steeds meer dan genoeg voor de eerste positie. Regerend Pro Mod kampioen Michael Gullqvist verbeterde zich in zijn derde run naar 5,974 seconden en verzekerde zich daarmee van plek twee.

Johan Lindberg
In zijn eerste race met The Old'51 bleef Johan Lindberg met 5,977 seconden als derde rijder ook onder de 6-secondengrens en dicht in de buurt van de top twee. De voormalig kampioen verdrong met zijn tijd Mats Eriksson naar plek vier, terwijl de Engelsman Andy Robinson met 6,09 seconden de top vijf completeerde.

Michel Tooren
In het 21 auto's tellende veld drie Nederlanders. In de Pro Dutch Racing Cuda maakte Michel Tooren niet alleen zijn Pro Modified debuut, maar betekende The Main Event zelfs zijn allereerste dragrace ooit. Dat was echter aan niets te merken, want niet alleen voltooide Tooren zijn licentieprocedure, in de kwalificatie verbeterde de Pro Dutch Racing-rijder zich van 6,38 naar 6,19 seconden om af te sluiten met een 6,16 seconden en 233 mph, goed voor de zesde kwalificatiepositie.

Marck Harteveld
Ook voor Marck Harteveld was The Main Event het debuut in de Pro Modified klasse. Net als Tooren voltooide de Voodoo Hemi Racing-piloot zijn licentieprocedure, om zich vervolgens met een keurige 6,47 seconden als twaalfde voor de eliminaties te plaatsen. De Nederlander bleef daarmee ervaren en gerenommeerde Pro Mod-rijders ruim voor. David Vegter gaat dit jaar voor een top drie klassering in het kampioenschap en sloot de eerste kwalificatiedag op een derde positie af. De laatste twee runs leverden echter geen tijdsverbeteringen op en daardoor zakte de Vegter Pro Mod Racing-rijder naar plaats acht.

David Vegter
De eerste eliminatieronde was voor Vegter en Tooren ook meteen het laatste optreden van de dag. Vegter kreeg door problemen met de ontsteking onvoldoende snelheid in zijn Camaro (6,39 seconden) en had de pech dat uitgerekend in die run zijn tegenstander Philip Englefield met 6,29 seconden zijn persoonlijk record verbeterde en de winst greep. Tooren leek in zijn eerste wedstrijdrun op weg naar de zege, maar ging heel verstandig van het gas toen de achterkant van de Cuda halverwege de run begon te schuiven. Kevin Slyfield kon de Pro Dutch-rijder daardoor net voor de finishlijn nog passeren en de winst grijpen.

Mats Eriksson
Beter verging het Harteveld in zijn eerste Pro Modified-wedstrijdrun. De Nederlander moest aantreden tegen Robinson en zag de Engelsman al bij de start in de problemen komen waardoor Harteveld de winst greep. In de kwartfinale zette Harteveld met 6,40 seconden een nieuw persoonlijk record op de klokken, maar dat was niet voldoende om Eriksson (6,01 seconden) te verrassen. Met hun goede runs en fraaie tijdsverbeteringen kon voor zowel Tooren als Harteveld het weekend niet meer stuk.

Michael Gullqvist
Bader ging in de eliminaties verder waar hij in de kwalificaties gebleven was. Eerst waren Chris Isaacs en Englefield het slachtoffer van de Zwitser, terwijl in de halve finale Eriksson een rood licht trok en Bader een vrije doorgang naar de finale verschafte. Gullqvist zag in de kwartfinale Thomas Stiefel met een probleem wegvallen en stuitte in de halve finale op Lindberg, in de kwartfinale nog goed voor 5,99 seconden. Nu was het echter de beurt aan Gullqvist om een 5,99 seconden op het scorebord te zetten en ten koste van Lindberg naar de finale te gaan.

De finale tussen Bruno Bader en Michael Gullqvist
Daarmee de nummers één en twee uit de kwalificatie in de eindstrijd. Bader had echter het beste voor het laatst bewaard en in de mooiste en spannendste finale van de dag scherpte de Zwitser zijn persoonlijk record aan tot 5,93 seconden en dat was zelfs Gullqvist te machtig, die met 5,96 toch ook een uitstekende tijd op de klokken zette. De eerste klap is daarmee voor Bader die dit seizoen zijn bijna spreekwoordelijke constantheid behouden lijkt te hebben, maar in snelheid nog een stapje vooruit heeft gemaakt.

Het Pro Mod podium met Bruno Bader (links) en Michael Gullqvist