Dragracing: Drachten, een pijnlijk rapport. Wat nu?
Overigens mocht het nut van de schoonmaakactie bij voorbaat al ter discussie worden gesteld. Voor Ultralight-toestellen, die een basis hebben op Vliegveld Drachten, gelden in het geheel geen normen. De vereniging ter plaatse heeft ook nimmer een probleem gemaakt van de races en de baancondities. Sterker nog, men steunde de extra activiteiten op het vliegveld. Andere vliegbewegingen waren er op Vliegveld Drachten niet tot nauwelijks. Waarom de baan dan ook zonodig ‘gereinigd’ moest worden blijft een raadsel. Tenzij er nu nog niet openbaar gemaakte plannen bestaan om in de nabije toekomst het ‘grotere’ vliegverkeer uit te breiden. Iets waar de omwonenden vast niet blij van zullen worden.
Als het er echter om gaat om de status van officieel vliegveld te behouden (en dan moet men aan bepaalde stroefheidsnormen voldoen) voor de huidige (beperkte) vliegbewegingen was het ook zonde van het geld. Zoals ook de Leeuwarder Courant al meldt, kan men een vliegveld op de zogenaamde Notam-lijst laten plaatsen. Daarbij voldoet een vliegveld weliswaar niet aan de gestelde eisen maar mogen er toch vliegtuigbewegingen plaatsvinden. Voor de tijd dat het huidige Vliegveld Drachten er nog ligt (over vijf jaar wil men een nieuw vliegveld realiseren) een veel goedkopere oplossing waarbij er gewoon dragraces hadden kunnen plaatsvinden en de huidige vliegbewegingen niet in gevaar waren gekomen. Een gemiste kans.
Overigens mogen bij het handelen van bepaalde instanties toch wel de nodige vraagtekens worden gezet. Op vrijdag 29 september zou OSL op Vliegveld Drachten haar afsluitende wedstrijd van het seizoen rijden. De dinsdag ervoor werd men gebeld met de mededeling dat de baan na de vorige wedstrijd niet voldoende was schoongemaakt. Er zou geen vergunning voor 29 september worden gegeven als dit niet voor die tijd alsnog in orde werd gemaakt. Een ‘schone’ baan voor één dag. Op vrijdag zouden immers weer nieuwe rubbersporen achterblijven die hoe dan ook daarna door OSL verwijderd moesten worden. Je bent bijna geneigd het pesten en chantage te noemen.
Het is te hopen dat diverse partijen binnen de Gemeente Smallingerland inzien dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om dragracen en vliegen op Vliegveld Drachten naast elkaar te laten bestaan. Aan Explosion en OSL zal het niet liggen. Van hun kant is inmiddels ruimschoots goede wil getoond en toenadering gezocht. Nu is de andere partij aan zet. Luid het spreekwoord niet ‘beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’?
Remco Scheelings