Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Favorieten houden hoofd koel op tropisch Hockenheim

psb laseur
Prachtig succes voor Gert-Jan Laseur

Nederlandse successen in FIM klassen

De NitrOlympX was bij de motoren de tweede van het drie wedstrijden tellende FIM Europees kampioenschap. De Nederlanders deden het daarbij op Hockenheim meer dan uitstekend. In de Pro Stock Bike klasse klopte Gert-Jan Laseur in de kwalificaties de voltallige internationale concurrentie door in 7,15 seconden in het vijftien motoren tellende veld naar de eerste plaats te rijden. Met regerend kampioen Fredrik Fredlund, de snelle Robert Karlsson en local hero Karl-Heinz Weikum liet de Nederlander niet de minste deelnemers achter zich.

psb finale
Gert-Jan Laseur is in de finale Fredrik Fredlund de baas

Ook in de eliminaties deed Laseur het voortreffelijk en was niet alleen snel maar ook uiterst constant. Na 7,13 seconden (nieuw persoonlijk record) volgde in de kwartfinale een 7,15 seconden, terwijl de Nederlander in de halve finale met 7,14 seconden Weikum duidelijk te snel af was. In de finale wachtte dan eindelijk de grote confrontatie met Fredlund. Ook nu slaagde Laseur erin een 7,14 seconden op het hete asfalt te toveren en dat was zelfs voor de regerend kampioen teveel van het goede, waardoor de Nederlander er met de eerste plaats vandoor ging.

stb haas
Martijn de Haas

De Super Twin klasse werd volledig gedomineerd door Martijn de Haas, eerder dit seizoen al winnaar van de eerste ronde van het kampioenschap. Net als Laseur bij de Pro Stock Bikes was De Haas niet alleen snel maar ook extreem constant. Een 6,84 seconden was ruim voldoende voor de eerste kwalificatiepositie, waarbij de Nederlander ook nog eens als enige rijder onder de 7 seconden bleef. Met runs van 6,74 en 6,78 seconden plaatste De Haas zich vervolgens probleemloos voor de finale, waarin hij het moest opnemen tegen Job Heezen, de andere Nederlander in het veld.

stb finale
Een Nederlandse finale met Martijn de Haas (voorgrond) en Job Heezen 

Heezen kende het hele weekend problemen met een slecht lopende motor, maar zag Ronny Aasen in de halve finale afhaken en plaatste zich zo toch voor de eindstrijd. Daarin speelden de problemen opnieuw op waarbij een harde klap een voortijdig einde maakte aan het motorblok van Heezen. In de andere baan had De Haas hier allemaal niets van meegekregen, want in 6,75 seconden was de tweede opeenvolgende zege van het seizoen voor de Nederlander al binnen.

tfb king
Ian King

De Top Fuel Bike klasse leverde een afgetekende overwinning op voor Ian King, die zowel in de kwalificaties als de eliminaties een klasse apart was. Rene van den Berg kwam als achtste uit de kwalificaties naar voren, maar moest door een probleem met de koppeling afzien van deelname aan de eliminaties.

tfb berg
Rene van den Berg

sttg berg
Ivana van den Berg

Ook succes in Euroseries

Aanzienlijk beter verging het zijn 17-jarige en in de klasse Super Twin Top Gas debuterende dochter Ivana van den Berg. Na een elfde plaats in de kwalificaties, klopte de jongste deelnemer van het veld in de eerste ronde Herman Jolink, om in de kwartfinale de als derde gekwalificeerde Fransman Serge Pinet naar huis te sturen. In de halve finale was het feest echter over toen Van den Berg het moest afleggen tegen Frederik Schack, de latere winnaar van het evenement. Een halve finaleplaats was echter al meer dan waarvan Van den Berg bij haar debuut had durven dromen.

sttg podium
Ivana van den Berg op het podium

fb belt
Kars van den Belt

Ook Nederlands succes in de Funny Bike klasse. Na een achtste plaats in de kwalificaties was Kars van den Belt in de eliminaties nog beter op dreef en plaatste zich voor de finale. Daar was Stefan Hagenstein een maatje te groot voor de Nederlander, die echter met een tweede plaats en een nieuw persoonlijk record meer dan tevreden mocht zijn.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet