Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Favorieten houden hoofd koel op tropisch Hockenheim

pm eriksson
Mats Eriksson

Bekende namen heersen in Pro Modified

Ook in de Pro Modified klasse stond de aanvoerder in de tussenstand van het kampioenschap na drie kwalificatieruns op de eerste plaats. Mats Eriksson zette een tijd van 6,15 seconden op de klokken, maar werd op de voet gevolgd door Michael Gullqvist (6,16 seconden), terwijl de altijd snelle Bruno Bader, de nummer twee in het kampioenschap, met 6,23 seconden tot plaats drie reikte.

pm joosten.1 Robert Joosten

Met een keurige vierde plaats, en op geringe afstand van Eriksson, was Robert Joosten met 6,26 seconden de hoogst geklasseerde Nederlander. David Vegter verbeterde zich in zijn laatste run tot 6,44 seconden en sloot de kwalificatie op plaats zeven af.

pm vegter David Vegter

Tero Laukkanen had als nummer drie in de tussenstand van het kampioenschap de grootste moeite om de vele pk's van zijn turbo-Mustang op het hete asfalt te krijgen en moest zich in het vijftien auto's tellende veld tevreden stellen met plaats elf.

pm laukkanen
Tero Laukkanen

Helaas verliepen de eerste twee eliminatieronden niet zo spannend als op basis van de kwalificaties mocht worden verwacht. Door in de kwalificaties opgelopen schades aan hun motoren moesten Marcus Hilt en Norbert Kuno voortijdig afhaken, terwijl een kapotte achteras Joosten uit de eliminaties hield. Vervolgens was het Vegter die op de startlijn zijn Camaro zag stilvallen, waardoor de niet door problemen geplaagde rijders zich bijna automatisch voor de kwartfinales plaatsen. Daar ging de serie bye runs vervolgens rustig verder aangezien Jean Dulamon niet kon terugkomen wegens een in de eerste ronde opgelopen motorschade en Roland Bolleter zijn Corvette niet aan de praat kreeg.

pm halve finale
Michael Gullqvist is in de halve finale Bruno Bader te snel af 

Eigenlijk begon de wedstrijd dus pas in de halve finales met de runs tussen Eriksson en Laukkanen en Gullqvist tegen Bader, niet geheel toevallig ook de top vier in de tussenstand van het kampioenschap. In 6,18 seconden schoof Eriksson een in de problemen rakende Laukkanen aan de kant, terwijl Gullqvist zich verbeterde tot een meer dan uitstekende 6,01 seconden en Bader kansloos liet.

pm finale De finale tussen Michael Gullqvist en Mats Eriksson

Gullqvist had duidelijk de juiste afstelling gevonden want ook in de finale was de meervoudig kampioen met 6,03 seconden op het beslissende moment een klasse apart en liet Eriksson kansloos (6,13 seconden). In de tussenstand van het kampioenschap leidt Eriksson voor Bader, terwijl Gullqvist met nog twee wedstrijden te gaan is opgeklommen naar plaats drie.

tmd finale
Timo (voorgrond) en Dennis Habermann verdelen de prijzen

Broederstrijd
Top Methanol Dragster kende helaas maar drie deelnemers en zoals verwacht werd de dienst uitgemaakt door de snelle broers Timo en Dennis Habermann. Gezien de omstandigheden zette Timo in de kwalificaties met 5,38 seconden een uitzonderlijk snelle tijd op de klokken en plaatste zich via een bye run voor de finale. Omdat in de andere halve finale Dennis Habermann Jonny Lagg klopte, een volledig Duitse Habermann finale in Hockenheim. In een uiterst spannende run pakte Dennis met 5,438 tegen 5,440 seconden in de finale ten koste van Timo de winst en is nu ook de nieuwe aanvoerder van het kampioenschap.

tmfc andreasson
Leif Andreasson

Alleen een finale
Nog magerder was de opkomst bij de Top Methanol Funny Cars. Met Leif Andreasson en Jürgen Nagel slechts twee deelnemers, waarbij Andreasson met 5,92 seconden de eerste kwalificatiepositie naar zich toetrok. De eliminaties bleven beperkt tot een finale waarin Andreasson zich met 5,89 seconden opnieuw duidelijk de sterkste toonde. Door zijn zege kon Andreasson zijn leidende positie op de in Hockenheim afwezige Johan Lindberg verder versterken.

tmfc finale
Leif Andreasson en Jürgen Nagel
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet