Dragracing: Vuurwerk bij European Finals op Santa Pod
Stevan Reffeltrath
Nederlandse Sportsman-racers buiten de prijzen
In het randprogramma van de FIA en FIM kampioenschappen kwam op Santa Pod ook nog een heel arsenaal aan Sportsman klassen aan de start, met daarbij een flink aantal Nederlandse deelnemers. In de Super Gas klasse onder de dertien deelnemers met Stevan Reffeltrath één landgenoot. De eerste eliminatieronde wist Reffeltrath (vierde kwalificatiepositie) nog in winst om te zetten maar in de kwartfinale viel het doek voor de Nederlander.
Hans van der Spek
In de klasse Pro ET maar liefst 27 deelnemers en met Hans van der Spek één Nederlander. Van der Spek slaagde er zelfs in de eerste kwalificatiepositie voor zich op te eisen en won ook zijn eerste eliminatieronde. In de tweede ronde was het feest voor Van der Spek, die ver onder zijn index dook, echter over.
Frank Eijskoot
Super Pro ET had met 43 rijders niet alleen het grootste aantal deelnemers, maar met zeven landgenoten ook nog het grootste aantal Nederlanders. Frank Eijskoot, die inclusief zijn op de testdag gereden runs, maar liefst zestien keer in actie kwam, deed het met een vierde kwalificatieposities uitstekend. Als enige Nederlander wist Eijskoot ook de eerste eliminatieronde te overleven, bleef ook in de tweede ronde net boven zijn index, maar omdat zijn tegenstander nog een fractie dichter op zijn index reed, werd Eijskoot toch uitgeschakeld.
Johan Oomen
Johan Oomen kwalificeerde zich na problemen met de lachgasinstallatie als zevende. Door een lekkage bij de burn out mocht hij in de eerste eliminatieronde echter niet van start gaan.
Wouter van Leersum
Wouter van Leersum knoopte snelle tijden aan elkaar en legde beslag op de 18de kwalificatieplaats. Een rood licht in de eerste eliminatieronde werd de Nederlander echter fataal.
Shari Oomen
Datzelfde overkwam Shari Oomen, die zich als 25ste had gekwalificeerd en ook rood trok.
Tom van der Wijden
Tom van der Wijden reed zijn Funny Car naar de 36ste positie en verbeterde daarbij met 6,07 seconden opnieuw zijn eerder gereden snelste tijd. Hoewel hij als invaller (voor in de kwalificaties met problemen gestrande deelnemers) aan de eliminaties mocht beginnen, kon hij zijn plaats op de startlijn in de eerste ronde niet innemen.
Marck Harteveld
Na aanloopproblemen eerder dit seizoen, reed Marck Harteveld zijn eerste serieus snelle meters met zijn totaal omgebouwde en van een blowermotor voorziene Superbird. Hoewel hij nog nooit onder de acht seconden had gereden, leverde de eerste (nog niet eens volledige) run meteen een 6,9 seconden op, een tijd die de Nederlander nog wist terug te brengen tot 6,83 seconden. Daarmee stond Harteveld 38ste, maar omdat bij de laatste run de achterspoiler het begeven had, kon hij in de eliminaties hoe dan ook niet van start gaan.
Reinier van Schelt, Jeremy Prince
Voor Reinier van Schelt en Jeremy Prince was het raceweekend donderdag al ten einde. Het duo dat een Pick Up deelt voor de klassen Super Pro ET en Super Comp kreeg te maken met motorproblemen en moest voortijdig de strijd staken.