Dragracing: Vuurwerk bij European Finals op Santa Pod
Martijn de Haas
Nederlandse finale
Bij de motoren was de European Finals de vierde en afsluitende ronde van het FIM Europees Kampioenschap. De Super Twin klasse werd daarbij dit keer geheel gedomineerd door de Nederlanders, een toch wel uniek gegeven. In de kwalificatie toonde Martijn de Haas opnieuw aan dit seizoen een enorme stap te hebben gemaakt. Met een tijd van 6,63 seconden verpulverde De Haas niet alleen zijn persoonlijk record maar veroverde ook de eerste kwalificatiepositie. Op plek twee de aanstaande kampioen Samu Kemppainen, gevolgd door de tweede Nederlander in het veld, Job Heezen.
Een volledig Nederlandse Super Twin finale, Job Heezen (voorgrond) en Martijn de Haas
In de eliminaties liep het voor de Nederlanders zelfs nog beter. De Haas bleef met 6,65 en 6,75 seconden constant en snel en plaatste zich voor de finale. Aan de andere kant van de ladder verbeterde Heezen zich in de kwartfinale tot 7,04 seconden, om met 6,86 seconden in de halve finale daar nog een flinke hap vanaf te halen en zich ten koste van Christian Jäger voor de finale te plaatsen. In de volledig Nederlandse finale maakten Heezen en De Haas er een fraaie strijd van waarbij zowel De Haas als Heezen hun snelste tijden nog scherper zetten. Met 6,62 seconden voor De Haas tegen 6,70 seconden voor Heezen ging de winst naar de eerstgenoemde.
Mooi Nederlands podium, Martijn de Haas (links) en Job Heezen
Ian King
Meest bizarre run ooit
In de Top Fuel Bike klasse was de titel voor Ian King al zeker. Met een keurige 6,06 seconden eiste de Engelsman de eerste kwalificatieplaats voor zich op, maar zag zijn race in de kwartfinale eindigen toen hij tegen een forse motorschade aanliep.
René van den Berg
Voor René van den Berg zat het weekend er na één kwalificatierun met motorschade al op. In de finale ging de winst naar Steve Woollatt, die eerder op de dag ongewild een hoofdrol vertolkte in de nu al tot 'meest bizarre Top Fuel Bike crash ooit' omgedoopte en inmiddels wereldwijd via you tube gedeelde valpartij van Filippos Papafilippou. De Griek kwam in de baan van Woollatt, viel van zijn motor met zijn rug precies op de wheelie-bar van de Engelsman. Papafilippou slaagde erin zich om te draaien en zich vast te grijpen aan de achterkant van het spatbord van Woollatt en reed zo de run als passagier van de Engelsman mee. Een onwaarschijnlijk ongeluk dat veel slechter had kunnen aflopen.
Voor een fotoserie van de bizarre crash, zie:
www.facebook.com/photo.php
In de halve finale klopt Gert-Jan Laseur (voorgrond) Karl-Heinz Weiikum
Gert-Jan Laseur runner-up
Ook in de Pro Stock Bike klasse speelde een Nederlander een belangrijke rol. In een nieuw persoonlijk record van 7,17 seconden zette Gert-Jan Laseur achter Fredrik Fredlund en Karl-Heinz Weikum de derde kwalificatietijd op de klokken. Zonder problemen plaatste regerend (en blijvend) kampioen Fredlund zich voor de finale en moest het daarin opnemen tegen Laseur.
De finale
De Nederlander klopte in de halve finale op reactietijd Weikum, maar moest in de finale zijn meerdere erkennen in de Fin. Met een runner-up positie mocht Laseur echter meer dan tevreden zijn.