Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: NitrOlympX met te hoog déjà vu-gehalte

tmfc lindberg
Johan Lindberg

Zweeds onderonsje
De Top Methanol Funny Cars hadden met hun korte wielbasis ook grote problemen om niet in lange burn outs verzeild te raken. Johan Lindberg bezette hier in 5,94 seconden de eerste kwalificatieplaats, gevolgd door de voor het eerst dit seizoen actieve Leif Andreasson. De Zweed heeft zijn contract met sponsor Disab onlangs voor vier jaar verlengd en vierde dat door zich ten koste van Danny Bellio voor de finale te plaatsen.

tmfc andreasson
Leif Andreasson

Aan de andere kant van de eliminatieladder wist Lindberg zich te verbeteren tot 5,86 seconden, ruim voldoende om Jürgen Nagel uit de finale te houden. In de Zweedse eindstrijd hadden zowel Lindberg als Andreasson grote gripproblemen, maar uiteindelijk had Lindberg zijn Chevy Monte Carlo eerder onder controle en pakte de overwinning.

tmd polidano
Chris Polidano

Acceptabele tijden
Op slechte banen komen Top Methanol Dragsters over het algemeen toch nog wel redelijk uit de voeten. Op Hockenheim was dat niet anders en na veel 'up in smokes' van de nitro gestookte TMD's, lukte het de Amerikaanse tuner Jerry Darien om ook de nitro-dragster van Chris Polidano zonder bandenrook naar de finish te krijgen. De ervaren Amerikaan verklaarde nog nooit een baan gezien te hebben waar hij zoveel vermogen uit de auto had moeten halen om wielspin te voorkomen. Dat Darien zijn geld waard was bleek in de eliminaties. In de eerste eliminatieronde moest Manty Bugeja eraan geloven en in de halve finale was Polidano ook te snel voor Dennis Habermann, die nota bene op reactietijd werd geklopt. De Duitser was in de eerste eliminatieronde nog goed geweest voor een tijd van 5,45 seconden, gezien de omstandigheden een uitstekende score.

tmd schofer
Een sterke rentree van Peter Schöfer

Pijnlijk voor de familie Habermann was dat in de andere halve finale ook Timo Habermann werd geklopt door de voor zijn thuiswedstrijd eenmalig teruggekeerde Peter Schöfer. In plaats van de broers Habermann in de finale nu dus een eindstrijd tussen Polidano en Schöfer. Ondanks een mindere start kreeg de Kalanc-rijder uit Malta het vermogen in de run beter op het asfalt en pakte zo ten koste van thuisfavoriet Schöfer de overwinning.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet