Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Kopzorgen voor rijders in Alastaro

malmgren
Michael Malmgren

Pro Stock
In de Pro Stock klasse was het niet geheel verrassend Jimmy Alund die de eerste kwalificatiepositie pakte, als was ook hier zijn tijd van 6,85 seconden verre van indrukwekkend. In de eerste eliminatieronde verbeterde de meervoudig kampioen zich tot 6,77 seconden en plaatste zich vervolgens ten koste van Magnus Pettersson voor de finale. Daarin trof de Zweed zijn landgenoot en jarenlange rivaal Michael Malmgren. Mede omdat ook hier Alund uit de koers raakte, kon Malmgren zijn 'angstgegner' passeren en in 6,94 seconden eindelijk de winst grijpen.

lindberg.j
Johan Lindberg

Top Methanol Funny Car
Top Methanol Funny Car trok in Finland slechts drie deelnemers en gezien zijn snelheid en reputatie stond de winnaar eigenlijk bij voorbaat al vast. In de kwalificatie deed Johan Lindberg het met 5,74 seconden nog heel behoorlijk. Na een bye-run in de halve finale stuitte de Zweed in de eindstrijd op Johnny Oksa. Aan een magere 6,11 seconden had Lindberg genoeg om de Fin achter zich te laten en de overwinning voor zich op te eisen.

bugeja
Manty Bugeja

Top Methanol Dragster
Top Methanol Dragster was een confrontatie tussen Malta en Zweden. Zoals verwacht waren de twee Maltese rijders de twee Zweden duidelijk de baas. Na een eerste kwalificatiepositie (5,53 seconden) schakelde Manty Bugeja in de halve finale in 5,58 seconden debutant Stefan Gunnarsson uit, terwijl Chris Polidano in 5,59 seconden duidelijk de meerdere was van Jonny Lagg. De finale werd daarmee weer een echte Maltese tweestrijd waarbij Bugeja met een minimaal verschil (5,53 tegen 5,56 seconden) aan het langste eind trok.

king
Ian King

Top Fuel Bike
De motoren die op Alastaro hun tweede ronde van het FIM European Drag Bike Championship afwerkten, leken iets minder moeite met de gripomstandigheden te hebben. Ook hier mislukten weliswaar veel runs maar lagen de tijden toch dichterbij wat 'normaal' genoemd kan worden. In de Top Fuel Bike klasse was Ian King weer een klasse apart. Gedurende de kwalificaties verbeterde de Engelsman zich tot 6,16 seconden om in de eliminaties met 6,15 en 6,26 seconden zijn tegenstanders kansloos te laten en de winst te pakken.

haas
Martijn de Haas

Super Twin
In de Super Twin klasse reed de voor het Nederlandse Zodiac team uitkomende Noor Ronny Aasen met 6,508 seconden zelfs een uitstekende tijd en eiste de eerste kwalificatieplaats voor zich op. Martijn de Haas bewees dat zijn snelle tijd van Santa Pod geen toevalstreffer was want met 6,79 seconden pakte de Nederlander de derde kwalificatiepositie. In de eerste eliminatieronde was het feest voor De Haas echter over toen hij te ver richting de muur dreigde te gaan en van het gas moest. Aasen zag zijn race eindigen in de halve finale toen een in de kwartfinale opgelopen schade niet op tijd hersteld kon worden.

jager Christian Jäger

De Duitser Christian Jäger pakte in de finale ten koste van de Fin Samu Kemppainen de winst.

laseur
Gert-Jan Laseur 

Pro Stock Bike
In Pro Stock Bike was Fredrik Fredlund duidelijk de snelste rijder. In de kwalificatie was de regerend kampioen al met 7,06 seconden een klasse apart. Een uitstekende prestatie leverde Gert-Jan Laseur door in 7,29 seconden de tweede kwalificatiepositie voor zich op te eisen. In de eliminaties verbeterde de Nederlander zich nog tot 7,22 en 7,20 seconden en plaatste zich daarmee samen met Fredlund voor de finale. In deze eindstrijd bewees Laseur zowel constant al snel te zijn want met 7,23 seconden stond er weer een keurige tijd op de klokken. Dat dit niet genoeg was om Fredlund te kloppen, was geen verrassing, want de Fin was met 7,09 seconden een maatje te groot voor alle concurrenten. Met een runner-up positie mocht te Nederlander echter meer dan tevreden zijn.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet