Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Spannende ontknoping bij Drachten Nationals



 dn_jetdrag
Ulrike Golde met de Jet Dragster

 dn_jetfunny.02
Gerd Habermann in zijn snelle Jet Funny

Wereldprimeur en vliegtuigen
Met een tweetal Jet Cars voerde Gerd Habermann Racing in Drachten een fraaie show op. De Jet Dragster met aan het stuur Ulrike Golde was er vooral voor de ‘flame, smoke and thundershow’. Gerd Habermann was met zijn Jet Funny Car daarnaast ook nog goed voor snelle tijden. Op zondag zette de Duitser over de 1/8 mijl een tijd van 4,63 seconden op de klokken en liet daarbij een eindsnelheid noteren van 288 km/u! Dat het gebulder van de straaljagermotor wat klachten uit de omgeving opleverde kan alleen maar verbazend worden genoemd. De dragracers rijden immers op Vliegveld Drachten. Dan is er een keer een echte vliegtuigmotor te horen en is het weer niet goed….

 dn_sturhan
Harald Sturhan

Buiten de wedstrijd viel er ook nog een heuse wereldprimeur in Drachten te zien. Harald Sturhan legde zijn allereerste meters af met zijn Pro Stock Mercedes CLK500. De Duitser is de allereerste die het waagt om een Pro Stocker te (laten) bouwen op basis van een Europees automodel. Alle in Amerika en in het FIA Europees kampioenschap rijdende Pro Stockers zijn gebaseerd op Amerikaanse auto’s. Sturhan stuurde zijn fraaie Mercedes voor twee testruns over de strip.

 dn-ce
De finale van de Competition Eliminator met op de voorgrond Jan Scheppers

Afstellen
Door het wegvallen van de klasse Pro Modified werd nu de Competition Eliminator de snelste autoklasse. De als eerste uit de kwalificatie naar voren gekomen Zwitser Thomas Stiefel moest afzien van deelname aan de eliminaties nadat zijn achteras de geest had gegeven. De finale ging nu tussen Stefan Giese en Jan Scheppers. Giese had het hele weekend al problemen maar kreeg zijn Corvette toch steeds beter onder controle. Scheppers bracht voor het eerst zijn nieuwe aanwinst, de Chevrolet Stepside Pick Up, op de baan. In de finale trok Scheppers echter een rood licht waardoor de winst automatisch naar Giese ging.

 dn_sc
Kees Groeneweg verraste

Outsider
In de klasse Super Comp greep Michel Baltjes in de allerlaatste kwalificatierun met de bijna perfecte 8,909 seconden (index 8,9 seconden) voor de in deze klasse debuterende Piet van der Meer de ‘pole position’. In de halve finale werd Baltjes echter uitgeschakeld door regerend Nederlands kampioen Lothar Feidt. De Duitser kampte in zijn eerste kwalificatieruns met gripproblemen maar wist uiteindelijk toch de juiste afstelling te vinden. In de finale moest Feidt het opnemen tegen Kees Groeneweg die in de kwartfinale uiterst verrassend Ulrike Golde naar huis had gestuurd. In de eindstrijd was de sensatie nog groter, Feidt dook met 8,87 seconden onder de index waardoor de winst automatisch bij Groeneweg terechtkwam.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet