Dragracing: Regen regeert op Veidec Festival

Anita Mäkelä
Anita Mäkelä terug op één
In de Top Fuel klasse maar liefst twaalf deelnemers voor acht beschikbare plaatsen in de eliminaties. De koningsklasse reed op Mantorp Park in verband met de korte uitloop van de baan ook dit jaar weer over een afstand van 1000 voet (304 meter) in plaats van de gebruikelijke ¼ mijl (402 meter). Uiterst verrassend was het de dit seizoen voortdurend door technische problemen geplaagde Anita Mäkelä die op vrijdag met een uitstekende tijd van 4,05 seconden de eerste positie voor zich opeiste. Deze tijd overleefde ook de twee kwalificatieruns van zaterdag waardoor de goedlachse Finse de eerste kwalificatiepositie behield.

Anita Mäkelä tijdens de huldiging van de nummers één uit de kwalificaties
Andy Carter pakte op zaterdag met 4,182 seconden de tweede plaats en bleef daarmee aartsrivaal Urs Erbacher 0,0028 seconden (!) voor. Titelkandidaat Risto Poutiainen verbeterde zich in de laatste run naar plaats vier. De grootste sprong maakte Timo Lehtimäki, de verrassende winnaar van Alastaro. Met nog één run te gaan stond de Fin op plaats tien maar een 4,24 seconden bracht hem uiteindelijk op plaats vijf.

Timo Lehtimäki
Ook Janne Ahonen, de Finse skispring-legende deed in de laatste sessie goede zaken door van acht naar zes te springen. Daarmee angstige momenten voor Stig Neergaard die ervoor gekozen had om de derde kwalificatiesessie aan de kant te blijven. De Deen moest machteloos toezien hoe zijn concurrenten hem passeerden en zakte van vier naar zeven, één plaats voor zijn teamgenoot Joran Persaker. Buiten de eliminaties vielen Monica Oberg, Jari Halinen, Micke Kagered en Håkan Fallström.

Weer een motorschade voor Micke Kagered
Voor Kagered was het zuur omdat Mantorp zijn thuisrace is en de Zweed vele sponsors op bezoek kreeg. De toch al door motorschades geplaagde Kagered verspeelde ook op zaterdagochtend in een grote vuurzee weer een krachtbron en zag een laatste en ultieme kwalificatiepoging op zaterdagmiddag hopeloos de mist in gaan. Fallström kwam in actie in de bij Mats Eriksson gebouwde nieuwe Top Fueler van Bjorn Martensen. De eigenaar beschikt echter nog niet over een licentie en aan Fallström de taak om een basis set-up voor de auto te vinden. Er waren echter nog teveel kinderziektes om een snelle tijd op de klokken te krijgen.

Joran Persaker (voorgrond) en Anita Mäkelä kunnen de motoren uit zetten
Snel klaar
Op zondag kwam alleen het eerste paar uit de Top Fuel eliminaties in actie. En zelfs dat werd beperkt tot één rijder. Op de startlijn vielen bij Lehtimäki de parachutes uit hun vergrendeling waardoor een run er niet meer in zat. Zonder tegenstander was Poutiainen zeker van de winst maar tot vreugde van het volhardende publiek spaarde de Fin het materiaal niet en legde met 4,21 seconden een goede run op de baan. Vervolgens was het de beurt aan Mäkelä en Persaker voor hun onderlinge confrontatie. Bij het terugrijden na de burn out vielen echter al de eerste druppels. Op het moment dat het tweetal ‘in stage’ stond greep de starter in en konden de motoren worden stilgezet. Gelukkig net op tijd want enkele seconden later barstte de bui boven Mantorp los. Omdat de eerste eliminatieronde niet volledig kon worden afgemaakt telt de uitslag van de run tussen Poutiainen en Lehtimäki niet mee en blijft dus zonder gevolgen voor de stand in het kampioenschap.