Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: BMW-turbo gaat de strijd aan met de cubic inches

grassens_00

“We zitten in het turbotijdperk en voor mij is er geen ander merk dan BMW. Om het de Amerikanen op de dragstrip moeilijk te maken was de keuze voor een BMW met turbomotor dus niet meer dan logisch.” Nieuwkomer Maurice Grassens heeft met zijn eigenbouwproject zeker niet de gemakkelijkste weg gekozen om Drachten te veroveren.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Maurice Grassens


Maurice Grassens kwam via een vriend in contact met het dragracen. Na een bezoek aan een wedstrijd was de knoop snel doorgehakt en besloot de nu 35-jarige inwoner van Gemert zelf te gaan rijden. Daarvoor koos Grassens echter niet bepaald de gemakkelijkste weg. “Zelf bouwen is veel leuker dan kant-en-klaar iets kopen. Daarbij komt dat ik mijn hele leven al straatauto’s heb omgebouwd. Op een gegeven moment kocht ik een BMW M5 E34 waarvan ik de motor verving door een V12. De oorspronkelijke M5-motor is nu de basis voor de dragrace-M3. Ik ben helemaal BMW-minded dus toen ik besloot aan het dragrace-project te beginnen, was de keuze simpel. Daarbij moest een turbo voor de benodigde pk’s zorgen. We zitten in het turbotijdperk en dat is de enige manier om het tegen de overmacht aan Amerikaanse auto’s op de strip op te nemen”, aldus een overtuigde Grassens.

grassens_01

De nieuwbakken dragracer is een jaar geleden aan zijn project begonnen en heeft de zaken grondig aangepakt. Behalve onderdelen als motormanagement en brandstofsysteem wordt alles zelf gebouwd. Als basis dient een E30 M3 ‘Frankenstein’, dat wil zeggen een M3-achterkant met de voorzijde van een E30-zescilinder. Onder de kap ligt echter de 3,6 liter zescilinder uit de M5 waarbij deze voor een betere gewichtsverdeling ook nog eens 25 centimeter naar achteren is verplaatst. Een immense Garrett GT45 turbo moet voor de broodnodige pk’s zorgen. De turbo is zelfs zo groot dat er met geen mogelijkheid plaats was onder de motorkap en deze er nu dus prominent doorheen priemt. In eerste instantie wordt gemikt op 600 tot 800 pk maar na het nodige testwerk zou er ook zomaar meer dan 1.000 pk uit kunnen rollen.

grassens_02
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet