Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Winst en titelprolongatie voor Andy Carter en Jimmy Alund



no_pm_eriksson
Mats Eriksson, de eerste 6,0 seconden

Eerste 6,0
Pro Modified staat garant voor spanning en spektakel en dat was in Hockenheim niet anders. Hoogtepunt was natuurlijk de 6,096 seconden van Mats Eriksson tijdens de eerste eliminatieronde op zaterdagavond. Nadat Andy Robinson in mei was blijven steken op 6,100 seconden is de Zweed de eerste die in Europa met een Pro Mod de 6,1 seconden barrière heeft weten te doorbreken. Eriksson is daarmee ook de nieuwe Europese recordhouder.

no_pm_ammann
Rolf Ammann vlak voor zijn crash

Maar naast vele spannende en snelle runs was er ook minder goed nieuws. Tijdens de kwalificatie beschadigde Rolf Ammann zijn fraaie Blown Nugget Chevy Coupé toen het hart uit de velg brak en de auto met de zijkant vol in de muur belandde. Behalve veel pijn in de portemonnee hield Ammann niets aan het voorval over.

no_pm_crash
Bizarre staart-kop botsing

Diezelfde pijn voelde ook Marc Meihuizen. Met een eerste kwalificatierun van 6,21 seconden leek de Nederlander zijn nieuwe Pontiac Firebird helemaal op snelheid te hebben en stond daarmee na de eerste dag op plaats vier. Tijdens de derde kwalificatieronde was Meihuizen echter bij een bizar ongeluk betrokken. De Deen Johnny Sand kwam na zijn burn out terugrijden richting de start maar reed zonder te (kunnen) remmen door tegen de wachtende Mikael Lindahl die op zijn beurt tegen de daar weer achter wachtende Meihuizen werd geduwd. Een omgekeerde kettingbotsing.

no_pm_crash_1
Schade bij Marc Meihuizen

De wheeliebar van Sand boorde zich door de neus van Lindahl’s Camaro en beschadigde een stuurstang. De wheeliebar van Lindahl drukte in de wielkast van Meihuizen’s Pontiac en richtte daar flinke schade aan terwijl de andere kant van de wheeliebar zich in de deur boorde.

no_pm_meihuizen
Marc Meihuizen op weg naar een 6,21 seconden

Nog voor de vierde kwalificatierun was de schade hersteld en met weer een 6,21 seconden leek er voor Meihuizen niets aan de hand. Niets was echter minder waar. In de eerste eliminatieronde lag de Nederlander in zijn run tegen Norbert Kuno in gewonnen positie en leek op weg naar een nieuwe toptijd toen een luide knal duidelijk maakte dat er iets faliekant mis was. Door het falen van het bekende onderdeel van een kwartje was de brandstofpomp ermee gestopt. De kettingreactie die daarop volgde leverde een blowerexplosie op, gesmolten zuigers en allerlei andere onderdelen in het blok die ieder hun eigen weg gingen. De gaten in de carterpan maakten duidelijk dat van de motor weinig bruikbaars meer over was. Door de ontstane brand was tevens alle bedrading gesmolten en de body op diverse plaatsen beschadigd. Daarmee is het seizoen voor Meihuizen over en zal hij de European Finals aan zich voorbij moeten laten gaan.

no_pm_meihuizen_schade
De gehavende carterpan, een stille getuige van een dure schade
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet