Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Winst en titelprolongatie voor Andy Carter en Jimmy Alund


no_tf_carter
Titelprolongatie voor Andy Carter

Ongelijke strijd
Helaas werd de eerste eliminatieronde op zondagochtend een anticlimax. Kort voor de eerste start moest er op de rechterbaan een oliespoor worden opgeruimd. Dit gebeurde echter op zodanige wijze dat de rechterbaan van aanzienlijk mindere kwaliteit werd dan de schoon gebleven linkerbaan. Alle in de rechterbaan startende Top Fuelers gingen in hun run op precies dezelfde plaats ‘up in smoke’ en waren daarmee kansloos tegen de rijders in de wel goede linkerbaan. Slachtoffers waren Urs Erbacher die Poutiainen van zich zag wegrijden, Timo Lehtimäki die kansloos was tegen Carter en Joon die ruim voor lag op Kagered maar zijn zege letterlijk in (banden)rook zag opgaan. De enige winnaar in de rechterbaan was Ahonen maar die had het geluk dat bij Neergard de motor halverwege de geest gaf.

no_tf_hf
De halve finale tussen Risto Poutiainen (voorgrond) en skispring-fenomeen Janne Ahonen

In de halve finale leverde het Finse onderonsje tussen Poutiainen en Ahonen na een spannende run (5,21 tegen 5,27 seconden) een zege op voor de nummer twee in de tussenstand van het kampioenschap. De winst in de andere halve finale ging naar Carter die Kagered kansloos liet. Daarmee een herhaling van de (door regen niet gereden) finale van Mantorp.

no_tf_finale
Risto Poutiainen wordt teruggeduwd

En ook in Hockenheim kwam het niet tot een confrontatie. Poutiainen kreeg zijn dragster na de burn out niet in zijn achteruit en eenmaal teruggeduwd naar de startlijn maakte teambaas en crewchief Rune Fjeld met een hoofdschuddend gebaar duidelijk dat de motor moest worden uitgezet. Zo kreeg Carter de zege in de schoot geworpen. De Engelsman heeft van de vier wedstrijden er drie gewonnen en stond ook in Mantorp in de (niet verreden) finale. Poutiainen kan alleen nog in punten gelijk komen maar dan nog gaat de titel door het grotere aantal overwinningen naar Carter.

no_tmfc_kuutniemi
Jarmo Kuutniemi verrassend naar pole

Belgisch succes
In de klasse Top Methanol Funny Car toonde Danny Bellio in de laatste kwalificatierun met een tijd van 5,906 seconden aan dat de problemen van Mantorp definitief waren opgelost. Met 5,797 seconden ging de eerste kwalificatiepositie uiterst verrassend naar Jarmo Kuutniemi die daarmee Ulf Leanders (5,819 seconden) aftroefde. In de kwartfinale van de eliminaties stuitte Bellio op voormalig Europees kampioen Leif Andreasson. De Zweed trok niet alleen rood maar ook op basis van de gereden tijd (5,855 tegen 5,951 seconden) zou Bellio de winst naar zich toe hebben getrokken. Precies hetzelfde gebeurde in de halve finale toen Kuutniemi in zijn run tegen de Belg een rood licht trok en ook langzamer was. Daarmee stond Bellio in de finale en moest het opnemen tegen Dan Larsen. Na de nodige aanloopproblemen in het begin van het seizoen had de Deen zijn Dodge Stratus nu eindelijk goed onder controle. Met tijden van in de 5,8 seconden kwalificeerde Larsen zich als derde en schakelde onder andere Leanders (aanvoerder van de tussenstand) uit.

no_tmfc_finale
Danny Bellio (voorgrond) is net te snel weg en moet de winst laten aan Dan Larsen

In de eindstrijd was het nu echter de beurt aan Bellio om een rood licht te trekken en daarmee de winst aan Larsen te laten. De tijd van de Deen (5,87 seconden) zou voor de Belg geen onneembare hindernis zijn geweest.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet