Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Mantorp Park spectaculair maar onbeslist



mp_tmd_wilson
Europese records voor Dave Wilson

Wilson snel
Bij de Top Methanol Dragsters kan het dit jaar alle kanten op. Helaas was de klasse na één kwalificatierun al één deelnemer kwijt. Met één jaar ervaring in de klasse Super Comp op zak maakte Fred Hanssen tijdens de eerste ronde van het FIA EK in Santa Pod een uitstekend debuut door met snelle en constante tijden de runner-up positie te bemachtigen. In Mantorp ging het bij de eerste run echter fout toen de dragster van de Noor uit de koers raakte en kort voor de finish met het linker achterwiel de vangrail raakte. Ernstiger was echter dat de parachutes niet open gingen en Hanssen aan het eind van de toch al korte strip van Mantorp de grindbak in reed en diverse keren over de kop sloeg. Het team dacht de forse schade voor de volgende wedstrijd in Hockenheim weer hersteld te hebben.

mp_tmd_hanssen_0
Fred Hanssen, een kort optreden in Mantorp

Dave Wilson lijkt de nitro-techniek steeds beter onder controle te krijgen want in de kwalificatie zette de Engelsman de concurrentie met een zeer snelle tijd van 5,312 seconden op ruime achterstand. Een verrassende tweede plaats voor regerend kampioen Peter Schöfer die in Engeland niet verder was gekomen dan plek acht en Finland zelfs liet schieten. Minstens zo verrassend was dat Derek Flynn, de winnaar van Finland zich in Zweden als negende niet voor de eliminaties wist te plaatsen.

mp_tmd_schofer
Peter Schöfer krijgt in de halve finale problemen en ziet Timo Habermann winnen

Gelijk
De mooiste run van de eerste eliminatieronde was zonder twijfel die tussen Timo en Dennis Habermann. Als echte broers reed het tweetal met 5,437 seconden een identieke tijd maar omdat Timo iets sneller was aan de lichten ging hij door naar de halve finale. Daarin trof hij zijn landgenoot Schöfer die in de eerste ronde Rob Turner het nakijken gaf. Schöfer kwam echter al kort na de start in de problemen en moest zich gewonnen geven. In de andere halve finale deed Wilson er ten opzichte van zijn toch al snelle kwalificatietijd een schepje bovenop en liet de klokken stilstaan bij 5,301 seconden en 446,92 km/u. Tegen zoveel geweld was Krister Johansson kansloos. De 5,301 seconden betekende een verbetering van zijn eigen Europees record met 0,003 seconden terwijl de Engelsman het Europees Top Methanol Dragster-snelheidsrecord van Hanssen (428,86 km/u) bracht op 433,42 km/u. Doordat de finale werd afgelast kon Wilson geen back-up rijden om zijn nog hogere eindsnelheid uit de halve finale tot officieel record te verheffen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet