Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Mantorp Park spectaculair maar onbeslist



mp_tmfc_bellio_1
Danny Bellio was weer snel onderweg

Niet opgeven
Bij de Top Methanol Funny Cars mengde Danny Bellio zich tijdens de kwalificatie opnieuw in de strijd om de kop. Met zijn tijd van 5,88 seconden bleef de Belg maar 0,08 seconden achter bij de nummer één Ulf Leanders en nestelde zich op plaats vier. Zijn eindsnelheid van 391,88 km/u was zelfs de hoogste van allemaal. In de derde kwalificatierun ging het echter mis. Direct na de start brak de as van het rechter voorwiel waardoor Bellio ondanks verwoede pogingen een aanvaring met de muur niet kon voorkomen. Met schade aan wiel, voorwielophanging en body leek Mantorp op zaterdagmiddag al ten einde. Opgeven komt in het woordenboek van het Belgische team niet voor terwijl, tekenend voor de onderlinge verstandhoudingen binnen de dragrace-sport, ook concurrerende teams een handje toestaken. Dan Larsen ging aan de slag met de body, van Leanders werd een voorwiel geleend terwijl met wat andere op de kop getikte onderdelen de voorwielophanging kon worden gerepareerd.

mp_tmfc_bellio_0
Danny Bellio heeft zijn Dodge Charger tot stilstand gebracht

Tot verbazing van velen verscheen Bellio tijdens de eerste eliminatieronde gewoon aan de start. Dat was niet het geval voor Leif Andreasson, de nummer twee uit de kwalificatie en titelkandidaat. In Finland had de Zweed zijn eerste motorblok ernstig beschadigd en op Mantorp Park volgde op identieke wijze nummer twee. Omdat het eerste blok nog in reparatie was, moest Andreasson na de kwalificatie toekijken.

mp_tmfc_leanders
Ulf Leanders vergrootte in Mantorp zijn voorsprong

Groter probleem
Alle arbeid van Bellio werd in de eerste eliminatieronde niet beloond. Na de burn out was al duidelijk dat er toch meer aan de hand was want de Charger viel bijna niet te sturen en de Belg moest dan ook toezien hoe Jarmo Kuutniemi onbedreigd naar de zege reed. Ook Leanders had een makkelijke eerste ronde toen Per Hakan Troa na de burn out zijn Pontiac met lekkage aan de kant moest zetten. Door het wegvallen van Andreasson had Dan Larsen een walk-over. De Deen gaf echter vol gas en had reden tot juichen want voor het eerst dook hij in 5,89 seconden met zijn nieuwe auto onder de 6,0 seconden. De halve finale bracht Leanders een bye run en dus een zekere plaats in de finale.

mp_tmfc_larsen
Rook onder de achterbanden geeft aan dat Dan Larsen bij de start al problemen heeft

Larsen moest het opnemen tegen Kuutniemi. De Fin kreeg echter direct na de start problemen en kwam halverwege de baan tot stilstand. In de andere baan had Larsen wielspin, maar onwetend van de problemen van zijn tegenstander stelde de Deen alles in het werk om snelheid te houden, driftte met doorspinnende banden over de baan in de veronderstelling dat zijn tegenstander ieder moment langzij kon komen. Die stond echter allang stil en met in zijn kielzog een rookkolom van bijna 400 meter passeerde Larsen tot zijn eigen verbazing als eerste de finishlijn.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet