Dragracing: Nederlanders laten zich gelden bij Drachten Nationals
Herman Jolink
Nederlandse finale
De Super Twin Top Gas en Battle of the Nitro Bikes vormden de belangrijkste onderdelen van het programma bij de motoren. De wedstrijd in de Super TwinTop Gas telde zelfs mee voor de Euro Series. Naast alle bekende favorieten meldde zich ook Gert-Jan Laseur met zijn nieuwe, eigenlijk voor het Pro Stock kampioenschap bedoelde, Buell G2 Zodiac. Dat de voormalig Europees Super Twin Top Gas kampioen snel aan zijn machine gewend was bleek al in de kwalificatie toen hij in 7,793 seconden achter Rasmus Olesen de tweede plaats voor zich opeiste.
Gert-Jan Laseur
In de eerste eliminatieronde deed Laseur daar met een absolute recordtijd van 7,345 seconden nog een schep bovenop en werd met groot gejuich binnengehaald. In de halve finale was ook Bernd Niessen ondanks een betere reactietijd niet opgewassen tegen het geweld van Laseur die daardoor bij zijn debuut met de nieuwe motor zomaar in de finale stond. Ook de andere finalist mocht best een verrassing worden genoemd. Herman Jolink beschikt met zijn Ducati niet over de snelste motor maar weet op basis van betrouwbaarheid en snelle reactietijden toch altijd weer ver te komen. In de halve finale had Jolink enig geluk toen Olesen al voor de start problemen kreeg en moest afhaken. Daarmee met Laseur en Jolink in deze Euro Series een compleet Nederlandse finale. Laseur kon zijn eerste race niet met een zege bekronen. Jolink was opnieuw zeer snel weg waardoor Laseur in de achtervolging moest. Halverwege de run brak echter de ketting van zijn Buell waardoor Jolink uiterst verrassend de winst opstreek.
Martijn de Haas
Techniek
In de Battle of the Nitro Bikes viel de opkomst door technische problemen bij diverse deelnemers nog een beetje tegen. Wel van de partij was Roel Koedam die Drachten gebruikte om wat extra runs te kunnen maken met de experimentele Godfather VII Zodiac machine. Op vrijdag legde Koedam een keurige run op het asfalt maar op zaterdag kondigde een doffe dreun het voortijdig einde van zijn deelname aan. Beter verging het René van den Berg die in 4,971 seconden (1/8 mijl) de eerste kwalificatieplaats voor zich opeiste. Omdat Martijn de Haas in de halve finale Stefan Iwanowitsch klopte mocht de eerstejaars Harley-rijder het in de finale opnemen tegen Van den Berg. Helaas sloeg voor Van den Berg al voor de start de pechduivel toe waardoor De Haas zonder tegenstander naar de overwinning kon rijden.
Sven Fagan
Danish dynamite
In de klasse Funny Bike was de Deen Sven Fagan heer en meester. Na een snelste tijd in de kwalificatie kreeg de Kawasaki-rijder in de finale met Alexander Rose (nummer twee in de kwalificatie) pas een tegenstander van formaat. Met 7,624 seconden had Fagan het beste voor het laatst bewaard en pakte de zege. De Deen had ongetwijfeld niet gezien dat Rose (7,859 seconden) een rood licht had en de winst bij de start dus al had weggegeven. Grote tegenvaller was Christian Jäger. In augustus was de Duitser nog goed voor snelheden boven de 300 km/u maar net als op Santa Pod kreeg het team de machine ook in Drachten niet lekker aan het lopen.