Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Nederlanders laten zich gelden bij Drachten Nationals


dn_spet_hout
Roel van den Hout met zijn nieuwe Bel Air

Eerste race, eerste winst
De snelste klasse Super Pro ET, waarbij de rijder zijn eigen index mag kiezen mits deze tussen de 6,00 en 8.99 seconden ligt, kende met 16 deelnemers, waaronder 11 buitenlanders een sterke bezetting terwijl ook het materiaal waarmee men aantrad bijzonder fraai was. Na de kwalificatie werden de eerste negen plaatsen ingenomen door buitenlandse rijders. Op een tiende plaats met Piet van der Meer pas de eerste Nederlander. Daarachter nog Jean Dulamon die is overgestapt uit de klasse Competition Eliminator en zijn dragster heeft voorzien van een uit een Pro Modified stammende motor. Dat zeker in deze klasse de kwalificatie nog niets zegt toonde Roel van den Hout aan. De trainingsritten gebruikte de man uit Tilburg om te wennen aan zijn nieuwe Chevrolet Bel Air waarna hij in de eliminaties de ene na de andere tegenstander uitschakelde en ten koste van onder andere de ervaren Zwitser René Ehrismann (rood licht) tot de finale wist door te dringen.
 
dn_spet_finale
Roel van den Hout klopt in de finale Andre Müller

Aan de andere kant van de eliminatieladder deed Andre Müller goede zaken door eerst de nummer drie uit de kwalificatie en regerend kampioen Ingo Ekert uit te schakelen en vervolgens in de halve finale de nummer één, Gerd Habermann het nakijken te geven. In de finale was het geluk van de Duitser echter op en bleef hij met technische problemen op de startlijn staan. Daarmee kreeg Van den Hout bij zijn eerste optreden met de Bel Air meteen de winst in de schoot geworpen.

dn_pet_voorend
Alex Voorend

Dubbel rood
Ook in de klasse Pro ET (index tussen 9,00 en 11,99 seconden) werd de eerste kwalificatiepositie opgeëist door een buitenlandse deelnemer en wel Martin Boye. De Deen die ooit deel uit maakte van het Top Fuel team van Jens Nybo reed met zijn van een turbo voorziene Chevrolet Impala slechts 0,002 seconde boven zijn opgegeven index van 9,0 seconden. Boye gaf overigens onmiddellijk aan volgende keer in de hogere Super Pro ET te zullen starten aangezien deze tijd met een lage turbodruk was gereden. Na de eerste eliminatieronde was de Deen echter klaar toen hij verrassend werd uitgeschakeld door Peter Gierlich met zijn VW Kever.

dn_pet_gierlich
Peter Gierlich heeft rood maar wint toch van Gerard Voorend

Vervolgens overleefde Gierlich ook de volgende ronden om in de halve finale Gerard Voorend het nakijken te geven. Weliswaar trokken beide rijders een rood licht maar Voorend deed dat nog een graadje erger. Daarmee voorkwam Gierlich een volledige Voorend-finale. Aan de andere kant van de eliminatieladder was het namelijk Alex Voorend, de zoon van Gerard, die onder andere de nummer twee uit de kwalificatie Ful Lievaart uitschakelde en Eddy van den Bos in de halve finale met technische problemen zag afhaken. Wat Gierlich in de halve finale al had gedaan herhaalde hij in de finale door opnieuw een rood licht te trekken. Daarmee kreeg Alex Voorend de overwinning in de schoot geworpen en nam revanche voor de nederlaag van zijn vader.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet