Dragracing: Main Event met ups en downs
Timo Habermann
Drie in de 5,3 seconden
De mooiste strijd was er tijdens de Main Event in de klasse Top Methanol Dragster. In de kwalificatie pakte Timo Habermann met de voor zijn motorcombinatie voor onmogelijk gehouden tijd van 5,351 seconden de eerste positie. Daarachter Dave Wilson (5,353 seconden) die de nitro-combinatie na één seizoen vol problemen nu wel aan het lopen heeft gekregen. Weer een fractie daarachter debutant Fred Hanssen (5,38 seconden), Dennis Habermann (5,45 seconden) en Krister Johansson (5,496 seconden). Dan pas de vaste topdrie rijder Rob Turner in 5,496 seconden, een tijd die vorig jaar nog goed zou zijn geweest voor de nummer één positie. Op plaats zeven Paul Ingar Udtian terwijl regerend kampioen Peter Schöfer met 5,58 seconden zelfs de rij sloot. Derek Flynn, vooraf één van de favorieten voor de titel kwam in 5,75 seconden zelfs niet verder dan de tiende plaats en miste daarmee de eliminaties.
Dennis Habermann flying high
Twee talenten
In de eerste eliminatieronde klopte Timo Habermann regerend kampioen Schöfer. Tot een confrontatie met zijn broer Dennis kwam het echter niet omdat de jongste Habermann in zijn run tegen Johansson na een forse wheelie van het gas moest. Aan de andere kant van de eliminatieladder zette Wilson in de eerste ronde in 5,304 seconden een ongehoord snelle tijd op de klokken. In de halve finale liet de vijfvoudig Europees kampioen zich echter verrassen door Hanssen. Uit de Super Comp klasse gewend aan de noodzaak van goede reactietijden zette de Noor bij de start Wilson op een achterstand van 0,149 seconden. In 5,38 tegen 5,44 seconden was Wilson in de run sneller maar niet voldoende om Hanssen voor de finishlijn nog te achterhalen.
Timo Habermann (voorgrond) heeft bij de start Fred Hanssen al te pakken
Omdat Habermann in de andere halve finale Johansson kansloos liet, een finale tussen twee aanstormende talenten met erkend snelle reactietijden, Timo Habermann en Fred Hanssen. Habermann maakte zijn reputatie meer dan waar en zette Hanssen bij de start op achterstand. In de run lieten beide rijders vervolgens met 5,428 seconden een exact gelijke tijd noteren waardoor de winst naar de jonge Duitser ging, een echte rijdersoverwinning.
Per Hakon Troa
Winst op reactie
In de Top Methanol Funny Cars zorgde Danny Bellio voor een aangename verrassing door in een nieuw persoonlijk record van 5,79 seconden naar de tweede kwalificatietijd te rijden. In de laatste run was alleen regerend kampioen Ulf Leanders met 5,74 seconden sneller. Daarachter pas de met ontstekingsproblemen kampende Leif Andreasson. In de ex Urs Erbacher/Freddy Fagerström Pontiac legde debutant Per Hakon Troa beslag op plek vier terwijl Dan Larsen met zijn nieuwe Dodge Stratus bleef steken op plaats vijf. In de eerste eliminatieronde was het feest voor Bellio echter over. In winnende positie miste de Belg opeens de tweede versnelling en moest daardoor machteloos toezien hoe hij werd geklopt door Stephanie Milam. Haar feestje werd echter in de halve finale verstoord door Andreasson die zich in 5,77 voor de finale plaatste. Aan de andere kant van de eliminatieladder had Leanders in de eerste ronde alle geluk van de wereld toen hij halverwege de run stilviel. Zijn tegenstander Jürgen Nagel had echter een rood licht getrokken waardoor de Zweed toch een ronde verder kwam.
Leif Andreasson (voorgrond) verliest op reactietijd van Ulf Leanders
Na winst in de halve finale op Larsen wachtte in de finale de bijna traditionele confrontatie met Andreasson. Net als bij de Top Methanol Dragsters eindigde de strijd in een echte rijdersoverwinning. Leanders reageerde sneller op het verspringen van de lichten en hoewel Andreasson in 5,795 tegen 5,808 seconden in de run rapper was, kon hij zijn landgenoot niet meer achterhalen en ging de winst naar Leanders.