Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Main Event met ups en downs


me_tf_joon
Lex Joon was tevreden met zijn auto

Eerste Santa Pod-pole voor Lex Joon
Na de eerste kwalificatierun wist Lex Joon al dat de aanpassingen aan het chassis van zijn MPM Top Fueler goed waren uitgepakt. De auto voelde bij zijn eerste meters van 2009 meteen stabiel aan. In de derde kwalificatierun vertaalde zich dat in een tijd van 4,833 seconden, goed voor de eerste plaats. Op een fractie van een seconde (4,839 seconden) pakte Risto Poutiainen de tweede plaats gevolgd door Micke Kagered. Regerend kampioen Andy Carter kwam pas in zijn vierde en laatste kwalificatiepoging tot en acceptabele tijd van 4,91 seconden en was vierde. Een uitstekende indruk maakte de jonge Noorse Linda Thun Tonseth door in één run in 5,32 seconden naar de vijfde plaats te rijden. Daarachter Stig Neergard gevolgd door Anita Mäkelä.

me_tf_makela
Anita Makela en haar man Tommi Haapanen runnen in Finland een kippenfarm, de haan met gebalde vuisten op de auto is een mooie verwijzing

De Finse had te kampen met afstellingsproblemen maar erkende meteen ook zelf erg te moeten wennen na dik vijf jaar afwezigheid. In plaats van alle handelingen automatisch af te werken en zich te concentreren op de lichten en het rijden moest de snelle Finse bij alle handelingen nog te veel nadenken.

me_tf_joon_hf
Bij de start heeft Lex Joon al een voorsprong te pakken

Toch weer Carter
In de eerste eliminatieronde moest Lex Joon het opnemen tegen de als achtste gekwalificeerde Jon Webster, nota bene de man die afgelopen winter de auto van de Nederlander onder handen nam. Helaas moest Webster zijn auto na de burn out al aan de kant zetten waardoor Joon automatisch in de halve finale stond. Daarin was Carter, die in de eerste ronde Linda Thun klopte, de volgende tegenstander van de Nederlander. Joon had echter door een langzamere tijd geen lane choice en moest daardoor in de (voor het vele vermogen van Top Fuelers) minder geschikte rechterbaan vertrekken. Wat al gevreesd werd gebeurde dan ook en ondanks dat Joon op reactietijd een forse voorsprong had genomen verloor de MPM-dragster op het 1/8 mijl punt tractie en zag hij Carter voorbij komen. In de andere halve finale klopte Neergard verrassend Poutiainen en zo kreeg de Deen toch nog een beloning voor het harde werken en alle schade van eerder het weekend.

me_tf_finale
Stig Neergard (voorgrond) redt het niet tegen Andy Carter

Opnieuw had Carter in de finale lane choice en zette zijn Lucas Top Fueler uiteraard op de linkerbaan. Wat Joon in de halve finale overkwam gebeurde ook bij Neergard. Op het 1/8 mijl punt verloren zijn achterbanden tractie en zag de Deen Carter in 4,90 seconden naar de zege rijden.

Ongelijke kansen
Santa Pod zal over deze situatie nu serieus moeten gaan nadenken. Voor alle klassen was de rechterbaan goed maar Top Fuelers beschikken met ruim 7.000 pk over meer dan twee keer zoveel vermogen als de eerstvolgende categorie. Waar deze auto’s niet meer zoveel vermogen op de weg brengen versnellen Top Fuelers onverminderd verder. Juist op dit punt van de 1/8 mijl is de rechterbaan op Santa Pod van duidelijk mindere kwaliteit dan de linker. Geen van de Top Fuelers kwam in de rechterbaan goed uit de voeten en was daarmee bij voorbaat nagenoeg kansloos, en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet