Dragracing: Anita Mäkelä terug in de cockpit
Tommi Haapanen in de cockpit bij het opwarmen van de motor
De afgelopen jaren bemande echtgenoot Tommi Haapanen de dragster van het inmiddels gevormde Tommi en Anita Top Fuel Racing team. Mede door de drukke werkzaamheden thuis reed de Fin echter pas in 2007 een volledig seizoen. Met als nieuwe crewchief Sami Lehtimäki gingen ook de prestaties met sprongen vooruit. In 2008 leverde het debuut van een nieuwe auto al snel een aantal toptijden op en was Haapanen opeens een bedreiging voor de gevestigde orde. De Fin liet het echter nogal eens liggen op reactietijd waardoor hij vaak onnodig voortijdig werd uitgeschakeld.
Mäkelä is echter van een ander kaliber en een pure racer met de absolute wil om te winnen. “Als ik geen kans heb om te winnen doe ik niet mee.” Nu dochter Hanna en zoon Heikki iets ouder zijn en het bedrijf minder aandacht nodig heeft begint het weer te kriebelen en wil Mäkelä terug achter het stuur. Met de technische kennis van Lehtimäki, het beschikbare materiaal, de aanwezige middelen en de gedrevenheid en rij-kwaliteiten van Mäkelä staat er straks een potentiële winnaar aan het startlicht. Tijdens de Easter Thunderball (Santa Pod) zal Mäkelä de benodigde licentieruns afwerken waarna als alles volgens plan verloopt bij de Main Event eind mei het eerste optreden in FIA EK-verband moet volgen.
Anita Mäkelä begon haar dragrace-carrière in 1987 en veroverde in drie jaar tijd twee Finse titels in de klasse Competition. In 1990 stapte ze over naar de Top Alcohol Dragsters en vormde in de jaren daarna met als vaste crewchief Simo Patoharju een vermaard duo. Het debuutjaar leverde meteen de Finse titel op terwijl ze in 1992 en 1993 als runner-up eindigde in het Europees Kampioenschap. In 1994 veroverde de Finse haar eerste Europese titel. Ondanks dat ze in 1995 na een zware crash op Santa Pod letsel aan haar been opliep en in het ziekenhuis belandde, zat ze al snel weer achter het stuur en pakte alsnog de derde plaats in het Europees Kampioenschap. Haar laatste jaar in de Top Alcohol klasse (1996) sloot Mäkelä af met een FIA Europees Kampioenschap, de Finse titel en een Europees record. In 1998 werd ze in haar eerste Top Fuel-seizoen in de auto van Peter Lantz derde in het FIA EK waarna ze in 2000 zelfs de Europese titel voor zich opeiste, om het jaar daarop als runner-up te eindigen. In 2003, haar voorlopig laatste seizoen, besloot ze het EK als vijfde. Aan deze fraaie succesreeks kan dus nu weer het één en ander worden toegevoegd.