Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Lex Joon verovert Europese Top Fuel-titel



 ef.joon.2

Voorsprong
Met een voorsprong van 37 punten op Tommy Möller ging Lex Joon de laatste wedstrijd van het seizoen in. Andere kanshebbers waren nog Thomas Nataas (39 punten achterstand) en Europees kampioen 2004 Andy Carter (40 punten achterstand). Met een vierde kwalificatieplaats bouwde Joon zijn voorsprong op Möller uit tot 39 punten. Terwijl de Nederlander in de tweede kwalificatiesessie een 4,99 seconden op de klokken zette, kwam Möller niet verder dan een beste tijd van 5,31 seconden, slechts goed voor de zevende plaats. De eerste plaats werd opgeëist door een eindelijk van allerlei problemen verloste Micke Kagered (4,934 seconden). Dramatisch verliep de kwalificatie voor Nataas. Door het verregenen van de zaterdagkwalificatie kreeg de Noor niet de kans zijn mislukte run van vrijdag te verbeteren. Nataas bleef steken op de tiende plaats en was daarmee niet gekwalificeerd en dus uit de strijd voor de titel.

 ef.joon.3

Historisch
De kwalificatie-uitslag pakte voor Joon ongekend gunstig uit. In de eerste eliminatieronde moesten Carter en Möller het tegen elkaar opnemen zodat in ieder geval één van de concurrenten in de titelstrijd zou wegvallen. Carter had zijn zenuwen niet in bedwang, trok een rood licht en was daarmee uitgeschakeld. Joon deed in zijn run tegen Gary Page wat hij moest doen en won in een tijd van 4,933 seconden. Daarmee was Joon 0,001 seconde sneller dan Kagered in de kwalificatie en pakte op dat moment de vijf ‘bonuspunten’ voor de snelste run van het weekend. Naar later zou blijken van essentieel belang. In zijn run doorbrak Joon ook met een snelheid van 304 mijl per uur (490 km/u) voor het eerst de magische 300mph grens.In de halve finale moest Joon het vervolgens opnemen tegen Kagered en gezien de in de eerste ronde gereden tijden leek er voor de Nederlander geen vuiltje aan de lucht. Bij winst zou de MPM-coureur de Europese titel veiligstellen. Op de startlijn werd de Nederlander echter door de officials stilgezet. Een boutje was los getrild waardoor een paar druppels olie op de baan lekten! Daarmee kwam de titel alsnog in gevaar. Ondanks een opnieuw slechte run bereikte Möller ten koste van Susanne Callin de finale. Möller zou Joon nu van de eerste plaats kunnen verdrijven door de finale tegen Kagered winnend af te sluiten en daarbij de snelste tijd van de dag op de klokken te zetten. Gezien de inmiddels sterk afgekoelde baan en zijn matige eerdere runs een bijna onmogelijke opgave voor de Zweed. Het op de startlijn machteloos toekijkende team van Joon wachtte in spanning af. Meteen na de start ging Möller ‘up in smoke’ waardoor een verbetering van de 4,933 seconden van Joon er niet meer in zat. Het Nederlandse feest barstte nog voor Möller de finishlijn gepasseerd was al los. De eerste FIA Europese dragrace-titel voor een Nederlander, en dan nog wel in de hoogste klasse, was een feit. In een tijd van 7,00 seconden passeerde Möller nog voor Kagered de finish maar bleef op vier punten van Joon steken. De met 0,001 seconde verschil behaalde vijf punten voor de beste tijd van het weekend bracht de titel naar Nederland.

 ef.moller
Tommy Moller
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet