Retro diversen

Retro: 71e sterfdag Bernd Rosemeyer - nieuw boek geeft uitgebreid beeld

rosemeyer_portret_480
Bernd Rosemeyer (14 okt. 1909 - 28 januari 1938)

Vandaag, 28 januari, is het 71 jaar geleden dat de Duitse autocoureur Bernd Rosemeyer bij een ongeval om het leven kwam. Het ongeval gebeurde op de Autobahn tussen Frankfurt en Darmstadt, waar Rosemeyer met een speciaal aërodynamisch gevormd prototype van Auto Union een poging deed om een wereldsnelheidsrecord te verbeteren. Over de oorzaken van het ongeval doen nog steeds verschillende theorieën de ronde. Vast staat in ieder geval dat Rosemeyer één van de grootste autocoureurs van zijn tijd was. Een nieuw boek belicht zijn prestaties, zijn status, zijn leven en de wijze waarop daaraan een voortijdig einde kwam.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar, Archief Audi Tradition e.a.



Bij ons in het dorp woont een man van ver in de tachtig, die af en toe wel eens op de thee komt. Behalve over kunst en over Rusland kan hij vooral ook heel boeiend vertellen over vroeger, zijn jeugdjaren die hij doorbracht in de Oost-Duitse stad Zwickau, voor de oorlog één van de belangrijkste steden in de Duitse autoindustrie door de aanwezigheid van de fabrieken van Audi en Horch, en bovendien was DKW (in Zschopau) niet ver weg. Onze bekende herinnert zich nog goed de ontvangsten die er in Zwickau werden gehouden, als de “Silberpfeile” van de Auto Union weer eens ergens een belangrijke race gewonnen hadden. Dat hij zelf meer fan was van Rudolf Caracciola, die voor aartsrivaal Mercedes racete, doet niet zoveel ter zake. Het gaat om de beleving. “De coureurs waren in die tijd de absolute helden voor ons als kleine jongens. Misschien kwam alleen bokser Max Schmeling nog in de buurt”, zo vertelt onze gesprekspartner.

"Silberpfeile" als propagandamachine
De periode van de “Silberpfeile”, de zilverkleurige raceauto’s van Mercedes-Benz en Auto Union, die in de tweede helft van de jaren dertig de internationale Grand Prix-racerij domineerden, is een tijdperk dat bij veel autosportliefhebbers nog steeds enorm tot de verbeelding spreekt. Natuurlijk was het een door het Nazi-regime mede gefinancierde propagandamachine, om de kwaliteiten van de Duitse techniek internationaal bekend te maken, om nog maar te zwijgen van de menselijke kwaliteiten van Duitse coureurs (dat uitgerekend de Brit Dick Seaman in 1938 voor Mercedes-Benz op de Nürburgring won, moet bij velen destijds pijn gedaan hebben). Een opsomming in het boek “Bernd Rosemeyer – Die Schicksalsfahrt” laat zien dat er aan de Auto Union in de jaren 1933 tot en met 1941 in totaal 3.340.000 Reichsmark van overheidswege betaald werd als bijdrage in de racekosten. Uit archiefdocumenten van de Auto Union valt te herleiden dat de totale kosten in de periode tussen 1 april 1933 en 31 januari 1942 niet minder dan 14.188.459 Reichsmark bedroegen. Hoewel exacte gegevens over zijn inkomsten ontbreken, mag ervan worden uitgegaan dat Rosemeyer van de Auto Union-coureurs de best verdienende was.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet