Retro diversen

Retro: BMW en de lange tocht naar de eerste Formule 1-zege

Afgelopen weekend behaalde de Pool Robert Kubica voor het BMW de allereerste F1 overwinning in de geschiedenis van het merk. Ruim 40 jaar geleden had men bij BMW al aspiraties richting Formule 1.

Tekst Willem J. Staat
Fotos: BMW Motorsport/Willem J. Staat

f2-bmw

BMW droomde ruim 40 jaar geleden al van F1
Bij BMW heeft men natuurlijk een enorme toerwagentraditie. Maar in het midden van de zestiger jaren dacht men in München al aan de Formule 1. In 1967 en 1968 nam de fabriek met Lola BMW’s aan het EK Formule 2 deel. Hoewel BMW afgelopen weekend haar eerste F1 overwinning boekte maakte men in principe gebruik van de “gekochte” know-how van Sauber. Zelf heeft men nooit een eigen chassis ontwikkeld en dat is iets dat als een rode draad door de geschiedenis van het Beierse merk heen loopt. In 1969 gaf de toenmalige sportdirecteur Klaus Steinmetz bij de Duitse vliegtuigfabrikant Dornier de opdracht om een F2 chassis te ontwikkelen dat door de Brit Len Terry ontworpen was. De Duitser Hubert Hahne behaalde met de BMW F269 een aantal goede klasseringen in het EK F2. Maar nadat Gerhard Mitter met een F2 BMW tijdens de training van de Duitse GP verongelukte (F2 wagens werden op de 22 kilometer lange Nürburgring als veldvullers toegelaten) verslapte de aandacht voor de rest van het jaar en Hahne verloor de titel aan Matra-coureur Johnny Servoz Gavin.

f2-bmw-2

BMW F270
Voor het seizoen 1970 ontwikkelde men de 270 waarvan de fabriek maar liefst vier auto’s inzette voor Hubert Hahne en Dieter Quester. Naast dit tweetal had men de F1-rijders Jacky Ickx en Jo Siffert gecontracteerd. Laatstgenoemde bezorgde op het Franse Rouen BMW haar allereerste F2-overwinning. Met de BMW 270 behaalde men in 1970 maar liefst vijf overwinningen. De Oostenrijker Dieter Quester won spectaculair de allerlaatste wedstrijd op Hockenheim dat seizoen. Er werd al druk over een F1 engagement van BMW in de toekomst gespeculeerd. Amper enkele dagen na de overwinning van Quester op Hockenheim trok men bij BMW de stekker uit het F2 project. De oorzaak? Bezuinigingen en een interne strijd tussen de leidende managers van het concern. De 2L motoren waren zeer krachtig en leverden volgens BMW al meer dan 250 pk. Onder de hoede van Jochen Neerpasch werd er in 1973 een langdurig F2 programma opgestart waarbij men een partnership met de commerciële chassisfabrikant March aanging. BMW was jarenlang hofleverancier van talenten en motoren. Wie herinnert zich niet het beroemde F2 BMW Junior Team?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet