Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: 40 jaar na zijn fatale crash: Jim Clark de beste van zijn tijd


Boerenzoon
De bescheiden Clark had als zoon van een Schotse boer in zijn jeugd absoluut geen aspiratie om autocoureur te worden. Liever hoedde hij zijn schapen in het Schotse Edington Mains. Toen hij met Ian Scott Watson van het Schotse Border Reivers Team in contact kwam, was er al snel geen houden meer aan. Clark zegevierde in slaloms en regionale clubwedstrijden.

480_clark-chapman

Lotus
Al gauw bleef de jonge Clark niet onopgemerkt bij een zekere Colin Chapman, die met Lotus naam begon te maken. Ironisch genoeg wees Clark een eerste aanbod van Chapman op Brands Hatch in 1959 af omdat er simpelweg te veel wielen van de Lotussen afbraken. Uiteindelijk ging Clark toch overstag. Het was het begin van een schitterende carrière voor zowel Jim Clark als Team Lotus.

480_spa_1

GP-debuut op Zandvoort
Tijdens de GP van Nederland maakte Jim Clark op Zandvoort zijn F1 debuut voor Team Lotus. Twee jaar later won hij op het circuit van Spa-Francorchamps zijn allereerste Grand Prix. Hoewel Clark zich op Spa toch vaak in zijn element voelde, haatte hij het Ardennen Circuit tot in de grond van zijn hart. “Ik heb er te veel van mijn vrienden verloren”, zei hij over het door hem zo gehate circuit. Clark’s definitieve doorbraak kwam in 1963 toen hij met zeven Grand Prix-overwinningen op zijn naam voor de eerste maal wereldkampioen werd. Een titel die hij vervolgens in 1965 nog één keer won. Het was tevens het laatste jaar van de 1,5L Formule l.



3L Formule l
Omdat het F1-reglement in 1966 van de 1,5L naar 3L-motoren overstapte, beschikte men bij Lotus niet tijdig over een competitieve krachtbron. Colin Chapman liet Clark met een oude opgeboorde Climax-motor aan de start verschijnen, waarmee hij tegen de veel sterkere Brabham Repco’s van Jack Brabham en Denny Hulme een vaak heroïsche strijd voerde; zoals in de GP van Nederland in 1966, waarbij Clark met kokende motor tijdelijk aan de kant moest en uiteindelijk toch nog derde werd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet