Retro diversen

Retro: Gilles Villeneuve 8 mei 1982

De tijd stond even stil. In een dramatische poging om zijn teamgenoot Didier Pironi in de qualifying van de Belgische GP op Zolder als snelste af te troeven, maakte de Canadees een beoordelingsfout die hem noodlottig werd. De Duitser Jochen Mass zag de Canadees in zijn achteruitkijkspiegels opkomen, gaf ruimte, maar de Ferrari-coureur koos de verkeerde zijde met noodlottig gevolg.

Tekst Willem J. Staat

gilles2
De legendarische Gilles Villeneuve ging in de winter van 1981 de confrontatie met een
gevechtsvliegtuig van de Italiaanse luchtmacht aan. Meer dan 100.000 Italiaanse fans
waren getuige. Het maakte hem eveneens onsterfelijk. Foto: Ferrari

Canadese Legende
Gilles Villeneuve, misschien wel de meest spectaculaire rijder die de Formule l ooit gekend heeft. Villeneuve begon zijn carriere in Canada op de sneeuwscooter, reed vervolgens in het Formule Atlantickampioenschap, waar o.a. Keke Rosberg, Bobby Rahal en James Hunt zijn tegenstanders waren. Hunt was zo onder de indruk van zijn Atlantic-rivaal dat hij McLaren teambaas Teddy Mayer het advies gaf om deze Canadees een kans te geven bij de Britse Grand Prix. Debutant Gilles Villeneuve baarde zoveel opzien met zijn optreden in de training en wedstrijd, dat McLaren hem korte tijd later aan Ferrari verloor. Voor dat merk won hij zijn thuis Grand Prix en nog vijf andere Grand Prix. In 1979 won hij de GP van Amerika op Long Beach en Watkins Glenn. In 1981 won Gilles met de Ferrari 126CK Turbo de Grand Prix van Spanje en Monaco op spectaculaire wijze. Maar nog spectaculairder was zijn optreden op het Franse Dijon, waarbij Gilles en Renault-coureur René Arnoux in de allerlaatste ronde zoveel keer van positie wisselden dat de eerste Formule l-overwinning van Renault volledig ten onder ging. Enzo Ferrari had een zwak voor Villeneuve, hij vergeleek hem graag met de grote Tazio Nuvolari uit de dertiger jaren. Nuvolari een vechter eerste klas, die er ook niet voor terugdeinsde om met gebroken ledematen aan de start van een wedstrijd te verschijnen.

Gilles Villeneuve was eveneens onverschrokken. Wie herinnert zich niet het huzarenstukje tijdens de Nederlandse Grand Prix in 1979 toen de Canadees met zijn beschadigde Ferrari alsnog de pits trachtte te halen. Villeneuve wilde geen races winnen, maar hij wilde elke ronde winnen. Daar stond hij om bekend. Toen teamgenoot Didier Pironi op Imola de afspraken binnen het team negeerde en alsnog de zege pakte, was Villeneuve teleurgesteld en woedend. Hij beschouwde dit als verraad en wilde nooit meer Pironi spreken. Ironisch genoeg hebben zij elkaar ook nooit meer gesproken. In die allerlaatste minuten van de training ging het op Zolder mis. De Ferrari werd op het rechterachterwiel van de March door Jochen Mass in de lucht gekatapulteerd, sloeg meermaals over de kop en Villeneuve belandde met stoel en al tussen de struiken. Villeneuve overleed ’s avonds in de St. Raphael kliniek in Leuven. Een simpel gedenkplaatje op de plaats des onheils herinnert aan het F1 drama dat vandaag exact 25 jaar geleden plaatsvond. Gilles Villeneuve, een virtuoos achter het stuur werd 67 Grand Prix races oud. De legende Villeneuve leeft nog steeds voort in de harten van vele Ferrarifans.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet