Retro

Retro: Groeten van de Vintage Revival en Junk Yard Race op de Zandvoort Race Classics 2021


zrc2021-fri-65

Net zo onvermijdelijk: het Jos the Boss-eerbetoon via deze 'Arrows-Asiatech'-BMW.

zrc2021-fri-57

Onze favoriet vanwege de perfecte uitvoering van het thema 'Grote Prijs van Nederland 1985, de laatste Nederlandse GP tot nu toe'. Alfa 166, de juiste auto. In precies de Alfa-kleuren van 1985, dus Alfa-rood met Benetton-groen, zoals Euroracing van Paolo Pavanello destijds de eer van Alfa Romeo verdedigde in het WK, met Riccardo Patrese en Italo-Amerikaan Eddie Cheever. Ook voor Alfa Romeo was 1985 destijds de voorlopige zwanenzang in de Formule 1...

zrc2021-fri-60

Nog meer Benetton, maar nu in de kleuren van 1988, toen het Italiaanse kledingbedrijf inmiddels Toleman had overgenomen.

zrc2021-fri-64

De veelkleurige 'woolwear'-fabrikant was duidelijk populair onder de JYR-deelnemers.

zrc2021-fri-63

Deze vonden we ook heerlijk. Wie kent het Moneytron Onyx-team nog, van de Belgische miljonair Jean-Pierre van Rossem, voor wie het woord 'excentriek' nog een understatement was...

zrc2021-fri-58

Pittig safety-karretje, zo'n 206!

zrc2021-fri-61

En die blijkt zich net zo makkelijk als Jordan te kunnen vermommen...

zrc2021-fri-59

Van der Lee is een echt Hollands autosportbedrijf, dat op hoog niveau turbo's levert aan de sport, onder andere voor de Mécachrome-motoren in de F2. Maar voor een Martini Ibizaatje draaien ze hun hand ook niet om.

9

Racedag. Het wordt één uur strijden voor de JYR-deelnemers. Het concept van de race is zoals gewoonlijk: het team met de meeste rondes wint. Maar er is een twist: als team kun je bonusrondes krijgen voor het mooist uitgevoerde thema van de auto. En uiteraard zijn er strafrondes als je een ronde te snel aflegt. Voor de Lammers Ascona was de rondetijd inclusief chicane op 2:24 gezet, waar een soortgelijke Ascona in het NK GTTC een 2:04 als kwalificatietijd neerzette.

10

Rij je te hard, dan wordt die ronde niet geteld in het totaal. Overschrijd je de normtijd te vaak, dan mag je je auto in de strafbox van de organisatie zetten – dit alles om de snelheid behapbaar te houden voor de nieuwe rijders én de Junk Yard-auto's.

8

En zo gaat het zooitje ongeregeld van start achter de pacecar. Er zijn auto's bij die zelfs deze auto niet kunnen bijhouden. Het eerste slachtoffer is de Team Zandvoort Kadett. Volgens een geraadpleegde techneut zijn de vonkjes op en worden deze gehaald. Na een rijderswissel en een technische ingreep gaat de auto weer verder, tot einde invoegstrook pitlane, en valt daar weer stil...

11

Dan na exact 60 minuten is het gedaan met de pret en valt de finishvlag. Iedereen heeft schik gehad, overal zie je mensen met een grote smile. O ja, er zijn winnaars die worden gehuldigd, maar daarna meteen weer de vergetelheid in gaan. Want eigenlijk ging het daar niet om.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet