Retro

Retro: Gijs van Lennep schreef halve eeuw geleden autosporthistorie in Le Mans (deel 1)

9
Gijs van Lennep schreef dit weekeinde een halve eeuw geleden autosporthistorie door als eerste Nederlander de 24 Uur van Le Mans te winnen.

Dit weekeinde is het precies 50 jaar geleden dat de 39e editie van de 'Grand Prix de l'Endurance – Les 24 Heures du Mans' verreden werd. De wedstrijd op 12 en 13 juni 1971 resulteerde in het grootste Nederlandse autosportsucces op internationaal niveau tot dan toe, want Gijs van Lennep won samen met dr. Helmut Marko in de Porsche 917 van het Martini Racing Team. De snelheids- en afstandsrecords die ze vestigden, hielden bijna 40 jaar stand. AUTOSPORT.NL blikt samen met Gijs van Lennep terug op die memorabele race.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: archief Porsche AG, Wim Oude Weernink, Pon/Ron van der Slik, collectie Laurens Roks †, Rebocar/R. de Boer

Er stond veel op het spel bij de 24 Uur van Le Mans in 1971. Er was al bekend dat de regels voor het Wereldkampioenschap voor merken voor het jaar erna gewijzigd zouden worden. De grens van vijf liter in de hoogste klasse werd verlaagd naar drie liter, met name omdat de dominantie van de Porsche 917 de regelgevende instanties een doorn in het oog was. En Porsche had op zijn beurt al aangekondigd dat het geen drielitermotor voor een prototype zou ontwikkelen, dus het derde optreden van de 917's in Le Mans zou ook het laatste worden.

7
De Gulf-917's van JW Automotive Engineering domineerden in Francorchamps.

Alfa Romeo, dat eerder dat jaar de 1000 kilometer van Brands Hatch gewonnen had (met Andrea de Adamich en Henri Pescarolo in de Tipo 33 van Autodelta), maar in eigen huis Monza en in Spa al zijn meerdere had moeten erkennen in de beide 917's in Gulf-kleuren van John Wyer, was er in Le Mans niet bij. Het dubbele succes (met Nederlandse inbreng) tijdens de Targa Florio, waar Toine Hezemans samen met lokale held Nino Vaccarella voor Alfa Romeo won en Gijs van Lennep en Andrea de Adamich met de andere Autodelta-Tipo 33 als tweede eindigde, bleef voor Alfa Romeo het hoogtepunt. Ook op de Nürburgring, waar Porsche met de wendbaarder 908/03 in plaats van de 917 reed, had Alfa het nakijken tegen de Porsches op de eerste drie plaatsen. Ferrari liet de inzet van de 512 M in Le Mans over aan privéteams: Het North American Racing Team van Luigi Chinetti, de eigen renstal van David Piper, Sunoco Racing van Roger Penske, de Ecurie Francorchamps van Jacques Swaters, de Escuderia Montjuich van José Jucadella, de Scuderia Filipinetti van Georges Filipinetti en Gelo Racing van Georg Loos, die zelf ook reed. Een van de Filipinetti-auto's was de nieuwe, lichtere 512 F, geprepareerd en bestuurd door Mike Parkes, die de auto deelde met Henri Pescarolo.

18
Presentatie van het Martini-team in december 1970 op Hockenheim, vlnr Gijs van Lennep, Rudi Lins, dr. Helmut Marko, Vic Elford en Gérard Larrousse.

Porsche, dat een jaar eerder eindelijk de lang verwachte eerste algehele zege in Le Mans had behaald met de 917 van Hans Herrmann en Richard Attwood, was er in 1971 niet meer met een eigen team als Porsche Konstruktionen K.G. of Porsche Salzburg bij in het wereldkampioenschap. De inzet van de 917's werd overgelaten aan de teams JW Automotive Engineering van John Wyer en John Willment en het Martini Racing Team van Hans-Dieter Dechent, die ook in 1970 al met de Porsches actief waren. "Maar Martini Racing was het echte fabrieksteam", zegt Gijs van Lennep stellig, terugblikkend op de race in Le Mans in 1971. "Daar liepen alle technici uit Stuttgart rond."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet