Retro

Retro: Aanschuiven bij Onno Vlaanderen

12 Coca Porsche

Persoonlijk ken ik Onno Vlaanderen als bevlogen Porsche-racer die een uitstapje maakte naar een E-type, als voorvechter van de HARC en zakelijk als architect. Waar op de circuits waar we elkaar treffen vaak geen tijd voor een uitgebreid gesprek is, zijn we er nu na 20 jaar voor gaan zitten.

Tekst en foto's: Erik van der Schaaff
Aanvullende foto's: archief Onno Vlaanderen


"Mijn kennismaking met de autosport was een door Radio Veronica uitgeschreven challenge waarmee je een jaar Formule V of Formule Ford 1600 kon winnen. Ik werd vierde en viel dus net buiten de prijzen. Story of my life." Hij lacht. "Tja, ik zou en moest gaan racen." 'Direct met een Porsche?' vraag ik.
  05 Ex Hans Deen GTV

"Nee, niet met een Porsche. Ik heb voor de Porsches jaren met Alfa's geracet, eerst met een Squadra Bianca, en daarna met de ex-Hans Deen GTV, die daarvoor heel lang door Paul Aartsen is gereden. Die auto rijdt nu in Amerika en het mooie is dat de auto nu weer in de Nederlands Middenstands Bank-outfit is teruggebracht. Maar mijn eerste auto kreeg ik op mijn vierde verjaardag: een Simca 8 Berlina, een auto zonder motor, die naast de garage van mijn ouders stond. Na de GTV besloot ik om mijn volgende racer zelf te bouwen."

06 Ex Hans Deen GTV

Dat werd de in Martini-kleuren uitgevoerde 911. "Deze Porsche 2.0 bouwde ik op volgens FIA-appendix K. Het was een heerlijke auto. Toen mochten we bij veel evenementen geen sponsoruitingen hebben, dus konden we de halve wagen weer afplakken als we in het buitenland reden. De auto woog na de opbouw 890 kilo. Volgens de homologatie moest dat 1002 kilo zijn. Dat gaf ons de optie om gewicht te plaatsen op plekken waardoor de auto goed uitgewogen was. Bij een race op Monza kwam ik in de top-drie binnen en moest ik direct door naar parc fermé en een technische controle. Je raadt het al, te licht. Die Italianen dachten eerst dat hun weegschaal niet op orde was. Die auto reed ik van 2001 tot 2007 en had een Belgische HTP. Het NKHTGT had laten weten dat ze het reglement zouden oprekken naar '72. Ik besloot een auto hiervoor te gaan bouwen, een Porsche 911ST deze keer. Toen de auto klaar was, bleek de verandering niet door te gaan, maar mocht ik als invité deelnemen aan de NKHTGT-races, net als trouwens Rob Bergmans met de ISO Rivolta."


08 Martini Porsche

"De Apal was een mooie uitdaging en direct een grote denkfout. Ik dacht namelijk dat het racen met een 4-cilinder-Porsche goedkoper zou zijn dan met een 6-cilinder, maar inmiddels weet ik beter. Toen we gingen racen, ging het niet hard genoeg. Om deze 4 cilinder 1600cc hard te laten lopen, moet de motor veel toeren maken. Dan komt de koeling in de knel. Het heeft veel hoofdbrekens en munten gekost, maar dat hebben we nu op de rit. Mijn zoektocht begon bij de 365, maar die waren in mijn ogen niet snel genoeg. De Apal vond ik in Amerika. In 2010 zijn we bij Tazman gestart met de restauratie en preparatie van deze racer. Terwijl we daarmee bezig waren, ben ik gaan zoeken naar gegevens voor de HTP. Zo had ik veel gesprekken met Edmond Pery, de oprichter van Apal, en ben ik gaan speuren naar gegevens over de Apal Porsches waarmee in die tijd geracet was. Dat laatste was wel het geval, maar een homologatie zoals we die nu kennen, was er toen niet voor deze auto's. Door de samenwerking met Edmond Perry heeft mijn Apal nu een HTP."

01 Apal during resto

Hoe kwam je in de E-type terecht? "In de tijd dat ik de ST aan het bouwen was, kwam Anthony van de Oetelaar bij mij met de vraag of ik samen met hem in zijn E-type wilde racen. Anthony was een man met veel race-ervaring en enkele wereld- en Europese kampioenschappen op zijn naam. Ik was dan ook trots op zijn vraag. Op Spa deelden we de auto en reed ik voor het eerst met de Jag. Dat rijdt zo anders dan een 911: het gewicht in de Jag zit voor, van de Porsche achter. Ik reed de Jaguar die eerste keer heel behoudend, want ik moest wennen aan de auto en wilde geen brokken maken. Dus ik was echt blij dat ik toch al binnen een seconde van de tijden van Anthony zat. De Porsche kun je diep een bocht inremmen en op overstuur uit de bocht laten komen. Dat lukt je met de Jaguar niet, ik moest daar echt aan wennen. Daarnaast heb ik met een Marcos en een 600 Abarth gereden. Dat was de auto van Ron Verzijlbergen. Hard de bocht uit, dan tilt de auto zijn voorwieltje. Als de motor dan plots in toeren klom, wist je: ik rij op 2 wielen, gas lossen en zachtjes weer laten landen. De zwaarste auto waarmee ik reed, was de gele Chevrolet Corvette. Dat ding remde... soms naar links, soms naar rechts. Afkomend op de Tarzanbocht koos ik het midden van de baan om er zeker van te zijn dat ik in elk geval op het asfalt bleef tijdens het aanremmen."
  03 Apal racer

Nu rijd je met de rode Coca Cola Porsche. "Dat is een 3.0RS die na opbouw maar 860 kilo weegt. Daardoor kunnen we spelen met het ballastgewicht. HTP was wel een dingetje." Weer dat lachje. "Zo moeten we met stalen draagarmen rijden, maar mogen we andere ophangpunten gebruiken. De wegligging was lastig. Tijdens de Historische Zandvoort 250 begin 2020 hadden we steeds last van een blokkerend wiel tijdens het remmen. Toen ik naar binnenkwam voor de wissel, zei Hennie: laat maar staan, zo komen we niet verder, het canvas steekt uit de voorbanden. En zo was het ook. Je weet, ik ben architect en behalve een goede auto wil ik ook iets moois neerzetten. De Martini-kleuren had ik al gehad en rood trok mij wel. Ergens zag ik de combinatie van het Coca Cola-logo en de achterzijde van mijn auto. Tijdens de Historische Grand Prix reed ik met sponsoring van Coca Cola. Ik had ze gebeld en ik kreeg een prachtige koelkast vol blikjes van ze. We zijn nog volop aan het zoeken naar de juiste afstellingen. Dat is voor mij een kick." Toch staan beide auto's te koop, zag ik op 'Machines with a mission'. "Klopt, twee auto's is te veel. Ik kan er maar met één per weekend rijden. Ik hoop een van de twee te verkopen. Welke mijn favoriet is? Moeilijk te zeggen. De Apal is gewoon echt bijzonder, er is wereldwijd maar een met een http. De RS is een beresterke racer met karakter."
  09 Coca Porsche

De functie bij de HARC? "Op weg naar een rallyclinic met Porsches in Noorwegen strikte Kees Kooy mij voor het HARC-bestuur. Kost maar een uurtje per week, beweerde hij stellig. Dat was mijn eerste fout dat weekend. Mijn tweede? Tijdens de briefing werden we gevraagd om de onlangs gerestaureerde 911 met liefde te behandelen. Ik mocht er als eerste mee weg en nog geen 700 meter later gleden we over de banking en rolde de auto op zijn dak. Zoals altijd met racen, toen de pijn, nu het verhaal. Maar terug naar de HARC. Wij willen een platform zijn voor alle historische raceseries in Nederland en streven ernaar deze zo veel mogelijk op historische evenementen aan een breed publiek te tonen. Dus niet verspreid over allerlei moderne race-events, maar gecombineerd in specifieke historische raceweekenden. En dat ook vooral betaalbaar te houden voor alle deelnemers. Ons streven is het om volle velden met aansprekende auto's neer te zetten in historische weekends. We zien nu te vaak dat een NK-kampioenschap ergens als programmavulling in een modern weekend mag trainen en racen, eigenlijk doodzonde.
  10 Coca Porsche

Daarmee rijden de deelnemers met hun klassiekers in een modern weekend waar toch echt ander publiek op afkomt. Het lukt dan ook moeilijk om het in klassiekers geïnteresseerde publiek naar Zandvoort of Assen te lokken tijdens een Historic Zandvoort Trophy of een British Race Festival. Voor de HZT hebben we nu de krachten gebundeld met 402 Events. Dit in auto-evenementen gespecialiseerde bedrijf heeft een grote fanbase in de merkenclubs en door zaken te combineren hebben wij een gezellig volle paddock en hebben de clubs een mooie dag op het circuit. Mijn missie is om de Nederlandse historische raceseries meer op één lijn te krijgen, zodat je samen sterker staat bij het inkopen van race-evenementen, bij de contacten met de KNAF en FIA en bij het promoten van onze sport."
  E20 HARC250 255

"Racen is leuk! Maar het onderzoek naar wat kan en mag is voor mij ook een kick, net als het verzorgen van een mooie livery voor de auto. En dan het HTP, dat wordt steeds belangrijker om auto's gelijkwaardig te houden."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet