Retro

Retro: In memoriam Hannu Mikkola (1942-2021)

210226 Mikkola World Cup win
Hannu Mikkola (3e van rechts) won met Ford de World Cup Rally Londen-Mexico in 1970

Gisteren overleed op 78-jarige leeftijd de Fin Hannu Mikkola. Hij won in 1983 de titel in het WK Rally met de Audi quattro en werd daarmee de eerste wereldkampioen met een vierwielaangedreven auto. In totaal nam hij aan 123 WK-rally's deel, waarvan hij er 18 won: de helft met Audi, maar eerder ook met Toyota, Ford, Peugeot en zelfs Mercedes. Zijn overwinning met Ford in de World Cup Rally Londen-Mexico in 1970 mag zeker ook tot zijn grootste prestaties gerekend worden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: archief Audi AG, PR

Mikkola begon in de jaren zestig in eigen land met de rallysport met een Volvo PV544 ("Kattenrug") en bleek al snel over bovengemiddeld talent te beschikken. Het duurde dan ook niet al te lang voordat hij de stap naar de internationale competitie zette. In 1970 nam hij met een Ford Escort deel aan de loodzware World Cup Rally Londen-Mexico, die hij samen met Gunnar Palm op zijn naam schreef.

AU090358 small

In 1972 won Mikkola de Safari Rally, opnieuw samen met Gunnar Palm in een Escort, de auto waarover enkele jaren geleden bij de Duitse uitgever McKlein een Engelstalig boek verscheen van de hand van Ed Heuvink en de Brit John Davenport. Met diezelfde Davenport als bijrijder behaalde Mikkola in 1974, eveneens met een Escort, zijn eerste overwinning in een WK-rally, de Rally Finland.

Een jaar later schreef Mikkola samen met Jean Todt in een Peugeot 504 Coupé de rally van Marokko op zijn naam. In dat jaar won hij ook opnieuw in eigen land de WK-rally, ditmaal met een Toyota. In 1978 en 1979 behaalde Mikkola meerdere zeges met Ford, voordat hij samen met Walter Röhrl de overstap maakte naar Mercedes. Het grote geld lokte, in combinatie met een ambitieus WK-programma, geïnitieerd door Erich Waxenberger. Mikkola won met de Mercedes 450 SLC in 1979 de Ivoorkust-rally, maar het zou zijn enige WK-succes voor het merk uit Stuttgart blijven (de enige andere WK-rallyzege van Mercedes was een jaar later, ook in Ivoorkust, dankzij Björn Waldegård met een 500 SLC), want de geplande grote WK-campagne kwam er nooit.

210227 Mikkola RAC 1982
Winst in de RAC-Rally in 1982

Bij Mikkola was de teleurstelling groot, wat ook zijn weerslag had op zijn mentale en fysieke gezondheid. In 1981 diende zich voor de Fin echter een nieuw perspectief aan in de vorm van de Audi quattro, die voor een ware revolutie in de rallysport zorgde. Naast de Française Michèle Mouton vormde hij de eerste bezetting van het nieuw opgezette Audi-fabrieksteam. In Zweden zorgde hij voor de eerste WK-zege met de quattro, in november van dat jaar won hij ook de Britse RAC-rally. In 1982 won Mikkola in Finland en opnieuw in Groot-Brittannië. 1983 was zijn beste Audi-jaar met successen in Zweden, Portugal, Argentinië en Finland, wat hem uiteindelijk ook de wereldtitel opleverde. In 1984 won Mikkola opnieuw met de quattro in Portugal en in 1987, na het einde van het Groep B-tijdperk, schreef hij met de 200 quattro de Safari Rally op zijn naam. Al deze successen behaalde hij met Arne Herz als bijrijder.

210227 Mikkola Safari 1987
Met de 200 quattro won Mikkola in 1987 de Safari Rally

Na Audi reed Mikkola nog een aantal jaren voor het Mazda-fabrieksteam onder leiding van Achim Warmbold, maar dat werd nooit echt een succes. In 1993 had hij in Finland zijn laatste WK-deelname met een Toyota Celica van het fabrieksteam. Na het einde van zijn actieve loopbaan was Mikkola geregeld een graag geziene gast bij historische evenementen, van Goodwood tot aan het Eifel Rallye Festival. Ook bezocht hij een aantal malen de 24 Uur van Le Mans als gast van Audi. De laatste jaren vocht hij tegen kanker, een strijd die hij uiteindelijk verloor.

210227 Mikkola FoS 2013
Mikkola in acie tijdens het Goodwood Festival of Speed in 2013

210227 Mikkola Herz FoS 2013
Mikkola (r.) met zijn vaste bijrijder Arne Herz, Goodwood Festival of Speed 2013
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet