Retro

Retro: Het ondankbare afscheid van Team Schnitzer door BMW Motorsport

2020 Kox GT
De McLaren F1 GTR hier tijdens de HGP op Zandvoort die voor Peter Kox een doorbraak in de GT Sport betekende.

FIA GT
Met steun van BMW Motorsport verkreeg Schnitzer in 1997 de opdracht voor een project in het toenmalige FIA GT-Kampioenschap. Een McLaren F1 GTR werd uitgerust met een 6,1L BMW S70 V12-motor. Door Schnitzer werden er twee auto's ingezet voor de combinaties Kox/Ravaglia en Lehto/Soper. Kox/Ravaglia eindigden als 8e/9e in het kampioenschap en bezorgden Team Schnitzer een fraaie overwinning op Silverstone.

2020 Le Mans
De Le Mans winnende bolide uit 1999 tijdens een demo op Zandvoort in handen van Jan Lammers 2018

Le Mans
In 1999 won de combinatie Yannick Dalmas/Pierluigi Martini/Joachim Winkelhock met de BMW V12 LM de 24 Uur van Le Mans, één van Schnitzers grootste autosportsuccessen.

2020 24U
Een onvergetelijke triomf met de BMW M3 GT2 op de Nürburgring exact 10 jaar geleden.

Terug naar de GT's en toerwagens
Vervolgens gaat Schnitzer in opdracht van BMW met de E46 M3 GT8 aan de ALMS deelnemen en wordt met Jörg Müller kampioen. De Amerikanen zijn niet blij en verbannen de auto uit de serie. Die staat gedurende korte tijd op stal en ter voorbereiding van 24U Nürburgring duikt de auto zelfs enkele malen in het toenmalige Belcar Endurance kampioenschap op. Daar paste deze auto nog wel in het toenmalige liberale reglement. Hoogtepunt is het tweemaal winnen van 24U Nürburgring in 2004/2005 met de combinaties Dirk Müller/Jörg Müller/H.J. Stuck en Pedro Lamy/Boris Said/Duncan Huisman/Andy Priaulx. Vervolgens concentreert men zich bij Schnitzer op het FIA WTCC en men behaalt maar liefst 88 podiumresultaten en 25 overwinningen - al is Bart Mampaey met Andy Priaulx als wapen voor zijn Belgische renstal RBM de Schnitzer-brigade in de titelstrijd te slim af. Daarna werd het even stil en begon men aan een programma met de BMW M3 E92 in de VLN/24U Nürburgring. En ook van deze auto werden er maar heel weinig verkocht. De auto was bij Schnitzer op het lijf geschreven. Men won een aantal VLN-wedstrijden en vervolgens in 2010 24U Nürburgring met de combinatie Pedro Lamy/Agusto Farfus/Uwe Alzen/Dirk Müller.

2020 Spengler 2012
Direct de DTM titel in 2012,

In 2011 werd in München het ambitieuze DTM-programma aangekondigd. Na 20 jaar afwezigheid was Schnitzer weer terug in de DTM. Bruno Spengler won direct de titel voor het team. Parallel was men bij ontwikkeling van de nieuwe M6 betrokken. Vanwege zijn gewichtsverdeling niet de meest ideale auto en het kostte BMW en Schnitzer heel veel tijd om de auto zodanig op punt te krijgen waar hij nu staat. Na een teleurstellend DTM-seizoen in 2016 wordt Team Schnitzer naar de ADAC GT Masters verbannen.

2020 Laatste overwinning
Eén van de laatste overwinningen van Team Schnitzer op Duitse bodem 2017 op Oschersleben

Met de BMW M6 GT3 wist men direct met de combinatie Philipp Eng/Ricky Collard bij de openingswedstrijd op Oschersleben te winnen. Daarna werd het stil. De ADAC GT Masters leverde voor de combinatie Schnitzer en BMW niet het gewenste resultaat op. Uiteindelijk werd ook dit programma geschrapt. Met de M6 won Agusto Farfus nog wel in Macau. Het laatste grote succes onder leiding van Charly Lamm, die ruim twee maanden later onverwachts op 63-jarige leeftijd overleed. Zes jaar eerder overleed ook diens tweelingbroer Dieter die ook veel tot het BMW-succes heeft bijgedragen.

2020 Charly Oschl
Charly Lamm feliciteert Ricky Collard op Oschersleben 2017.

Volgens insiders rommelde het gedurende die periode al een tijdje achter de schermen. Voormalig journalist, TV commentator, DTM-expert Rainer Braun bevestigde dit afgelopen maand openlijk in een publicatie op het internet. Tijdens 24U Nürburgring 2019 vond er in de hospitality voorafgaande aan de wedstrijd een herdenking aan Charly plaats. Zijn weduwe liet zich verontschuldigen.....

2020 Charly 2
Herdenking met misschien wel gemengde gevoelens achteraf.

Na jarenlang succesvol ontwikkelingswerk werd er begin deze maand na 50 jaar samenwerking op brute en abrupte wijze van Schnitzer Motorsport afscheid genomen. Rainer Braun schreef in zijn bijdrage dat hij hoopte dat de Schnitzers met een ander merk BMW in de toekomst om de oren zouden rijden. Waarschijnlijk behoeft men bij Schnitzer misschien niet ver te zoeken. We herinneren ons allemaal de Toyota Celica uit 1977/1978 met Harald Ertl en Rolf Stommelen toch? De wens is de vader van de gedachte. Met dit ondankbare afscheid van "Die Meistermachter" heeft men zich bij BMW Motorsport niet bepaald populair gemaakt.

2020 Stommelen 1978
Pure speculatie van de auteur. Maar in 1978 had men bij Schnitzer een project met Toyota. Worden de oude banden weer aangehaald?

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet