Retro

Retro: Het ondankbare afscheid van Team Schnitzer door BMW Motorsport

De scheiding tussen BMW en Schnitzer verdient absoluut geen schoonheidsprijs. En dit is misschien nog wel te zacht verwoord. Dat BMW Schnitzer en het Belgische RBM op schandelijke wijze verloochende heeft zal voor vele aanhangers van het merk een zwarte bladzijde in de geschiedenis blijven. De reacties op de sociale media bleven dan ook niet uit. Enige kopers annuleerden zelfs hun bestellingen. Dit moet in München toch wel hoofdbrekens veroorzaakt hebben. Zowel Schnitzer als RBM hebben inmiddels te kennen gegeven om in de toekomst toch weer in de autosport verder te willen. De vraag is alleen op welke wijze.


2020 Charly
Roberto Ravaglia, Charly Lamm en Fabien Giroix. Charly Lamm maakte BMW en Schnitzer groot in de autosport. Een bitter afscheid.


Tekst en Foto's Willem J. Staat

Het ondankbare afscheid van Team Schnitzer door BMW Motorsport
De samenwerking tussen BMW en Schnitzer kwam voor vele insiders toch totaal onverwacht. Velen hadden nog de gedachte dat BMW Motorsport samen met Team Schnitzer nog verder zou gaan met de ontwikkeling van de nieuwe BMW M4 GT3. Die opdracht ging door politiek handelen naar het team van RMG dat eigenlijk heel weinig ontwikkelingswerk verrichtte.

De Schnitzer story begint eigenlijk al in de dertiger jaren als Josef Schnitzer in Freilassing nabij de Oostenrijkse grens een kleine garage opent. Midden zestiger jaren nemen zijn beide zonen Herbert en Josef Jr. een BMW-garage over. En tevens beginnen dan de race-avonturen. Josef Jr. krijgt al snel de bijnaam motorentovenaar en hij zorgt er voor dat met zijn getunede motoren de beide Fransen Jean-Pierre Jarier en Jacques Laffite Europees F2 kampioen worden. Maar het hart van Schnitzer heeft grotendeels in de toerwagensport gelegen. De serieuze aanpak begon in 1970 met Ernst Furtmayer die met de BMW2800 CS in het Europese Heuvelklim-Kampioenschap de titel won bij de toerwagens. Een auto die de basis zou leggen van de successen met de BMW 3.0 CSL en later 3,5 CSL modellen begin zeventiger jaren.

Daarna loopt er een programma in het FIA WK met de 3,5 CSL Batmobile. De combinatie Quester/Krebs/Nilsson wint met deze auto 1000 KM Nürburgring.De halfbroers van Herbert en Josef Schnitzer, Charly en Dieter Lamm, zouden het team voor BMW tot grote hoogte brengen.De successen van de combinatie Schnitzer BMW zijn voor het overgrote deel aan Charly te danken. Dieter overleed onverwachts in 2014.Tragedies hebben de familie eigenlijk altijd achtervolgd. Josef Schnitzer stierf in 1978 op weg naar huis na de DRM-wedstrijd op Zolder tijdens een auto-ongeluk.

2020 Ertl Harald Ertl bezorgde Team Schnitzer in 1978 de fel begeerde DRM titel met de BMW 320 Turbo

DRM
In 1977 kwam voor Schnitzer in Duitsland een echte doorbraak met de BMW2002. Die bleek ondanks de inzet van o.a. rallyspecialist Walter Röhrl, Harald Ertl en Peter Hennige onvoldoende betrouwbaar. Aan het eind van het seizoen behaalde Klaus Ludwig met 1,4L BMW 2002 Turbo tijdens de Nürburgring Supersprint een fraaie overwinning. Een grote voorbode van de dingen die zouden gaan komen. In 1978 zette het team van de gebr. Schnitzer zich definitief op de autosportlandkaart. In elf races behaalde de Oostenrijker Harald Ertl met de Schnitzer-BMW 320 Turbo vijf overwinningen. Voldoende om voor Schnitzer de titel veilig te stellen. Maar ook Manfred Winkelhock bij HAT en Walter Brun bij het team van Max Heidegger beschikten dat jaar over Schnitzer-aggregaten. Manfred Winkelhock behaalde in 1978 met de HAT-BMW 320 Turbo overigens twee overwinningen.Het jaar daarop verscheen men bij Schnitzer met één van de mooiste Groep 5-auto's ooit gebouwd.

2020 Winkelhock
Manfred Winkelhock slaagde er in 1979 niet in het succes van Ertl te evenaren.

Onder leiding van de onlangs overleden Franz Klinger werd er een prachitge BMW-eigenbouw geconstrueerd. Die verscheen voor het eerst bij de tweede wedstrijd in Zolder. En ook bij de concollega's van GS Tuning kwam met een soortgelijke versie. In feite vormden deze auto's de basis voor toekomstige IMSA-projecten die er nooit helemaal uit kwamen. Manfred Winkelhock behaalde in 1979 twee overwinningen. Hans J. Stuck kwam in 1980 met de 320 Turbo "Flachbau" uit.

2020 DRM 81 1
Het was een genoeg om H.J. Stuck met deze auto BMW M1 Turbo op de Norisring te zien winnen.

Verder ontwikkelde men voor het seizoen 1980 op basis van de BMW M1, de BMW M1 Turbo. Eén van de meest krachtige en schitterende M1's die ooit uit Freilassing voortkwam. Vanwege de Lubrifilm sponsoring ook de "Racende Molekuul" genoemd. Juist op het moment dat de hoofdsponsor de handdoek in de ring gooide behaalde Stuck met dit racende musuemstuk twee schitterende overwinningen op de Norisring en de Salzburgring. Uw redacteur was er op de Norisring getuige van. Onvergetelijke beelden die nooit verloren gaan.

2020 Drm 80
Hans J. Stuck met een Schnitzer interpretatie van de BMW 320 Turbo tijdens een test op Zolder 1980

Schnitzer-BMW 635 CSL
Na de DRM programma's werd het bij Schnitzer tijdelijk even stil. De komst van BMW 635 CSI bracht team Schnitzer heel sterk terug op de autosportlandkaart. Met de BMW 635 CSI wint Team Schnitzer tweemaal de 24 Uur van Francorchamps. Het begin van een fraaie zegereeks in België. In totaal wint het merk maar liefst vijfmaal in de Ardennen. Een indrukwekkende prestatie. Verder won Robert Ravaglia als 29-jarige het EK FIA Toerwagens.

2020 EK 1983
Tussen 1983 en 1986 vele successen met de BMW 635 in het EK Toerwagens.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet