Retro

Retro: Spijker-recordrit exact honderd jaar later in stijl gememoreerd

IMG 5445 2
Net als een eeuw geleden: bloemen in Gennep van de familie Jetten (r.) voor de Spijker-rijders, in dit geval vader en zoon Jans

Vandaag, 27 november, is het precies 100 jaar geleden dat er een belangrijke recordpoging werd gestart die deel uitmaakt van het Nederlands automobiel erfgoed. Tussen 27 november 1920 en 2 januari 1921 werd met een Spijker C4 30/40 pk in totaal 30.360 kilometer afgelegd op een parcours tussen Nijmegen en Sittard. Vandaag werd die route met een historische Spijker opnieuw afgelegd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Archief Jan-Peter Nijmeijers (Concours Paleis Soestdijk), Rebocar/R. de Boer

Recordpogingen met auto's bestaan nog steeds. Deze week nog kwam het nieuws naar buiten dat onze landgenoot Dennis Retera als hoofdinstructeur van het Porsche Experience Centre op de Hockenheimring een duurrecord had gevestigd door maar liefst een uur lang met een elektrisch aangedreven Porsche Taycan te driften. Vorige week reed Maro Engel met een Mercedes-AMG Black Series in 6:43,616 minuten een nieuw record voor productieauto's op de Nordschleife van de Nürburgring, wat in sportwagenkringen goed is voor behoorlijk wat prestige.

In de begintijd van de auto waren records er vooral om de betrouwbaarheid van het product aan te tonen, dus toen lag de nadruk op duurrecords. Dat was ook bij de directie van de Nederlandsche Auto- en Vliegtuigfabriek "Trompenburg", dat de Spijker-automobielen produceerde, niet onopgemerkt gebleven. Nadat Rolls Royce enkele jaren eerder een duurrecord van 24.000 kilometer had gevestigd, was het de bedoeling om de introductie van de Spijker C4 onder de aandacht te brengen met een verbetering van dit record met 6.000 kilometer.

Daartoe werd een gedetailleerd plan uitgewerkt, waarbij bleek dat de route Nijmegen-Sittard v.v. met een gemiddelde van 40 km/u vier keer per etmaal kon worden afgelegd, heen en terug een totaal van 207 km. Na elke retourrit werd de auto nagezien bij Garage Moll in Nijmegen, het startpunt. Afgezien van wat kleinigheden verliep de duurrit zonder noemenswaardige problemen en zo werd op 2 januari 1921 om 00.50 uur de onderneming afgesloten met een nieuw record van 30.360 kilometer.

spyker.4
Toen: Aankomst in Gennep via de brug over de rivier Niers

Eigenlijk was het de bedoeling van Jan-Peter Nijmeijers, samen met Mick de Haas de stuwende kracht achter het Concours d'élégance bij Paleis Soestdijk, om rondom het concours in augustus van dit jaar een speciale rit met een Spijker te organiseren vanwege het 100-jarig jubileum van de oorspronkelijke recordpoging. Om bekende redenen ging het concours niet door en daarmee in eerste instantie ook de geplande rit niet, maar die werd vandaag dus alsnog gehouden, exact op de dag dat de recordpoging honderd jaar geleden begon.

IMG 1653
Nu: Spijker op de brug over de Niers in Gennep

De Spijker waarmee gereden werd was een C4 30/40 pk uit 1921, vrijwel identiek met de auto waarmee het record gevestigd werd. De auto, oorspronkelijk verkocht naar Australië, is in het bezit van de familie Jans, die de Spijker in 1997 in eigendom verwierf. Voor de rit werd zoveel mogelijk de oorspronkelijke route gevolgd, via Nijmegen, Malden en Mook naar Gennep, waar een tussenstop op het programma stond. Daar overhandigde Dick Jetten, directeur van Opel-dealer Auto Jetten in Cuijk en telg uit de bekende auto- en autosportfamilie, een bloemenkrans. "Net zoals mijn overgrootvader, die hier in Gennep aan de Zandstraat een tankstation had, destijds ook deed toen de recordpoging voltooid was", vertelde hij. Net als een eeuw geleden was er ook een afgevaardigde van de KNAC aanwezig.

IMG 0277
Tussenstop bij Classic Skills in Lomm

Vanuit Gennep werd de rit via de N271 (vroeger bekend als de 'Dodenweg' tussen Nijmegen en Venlo) voortgezet naar Lomm, waar een volgende tussenstop plaatsvond bij Classic Skills, een restauratiebedrijf van internationale faam voor klassieke auto's. De aanwezigen genoten er niet alleen van koffie en cake, maar ook van de geweldige auto's waaraan er wordt gewerkt, waaronder Bugatti's, een Delahaye en een Lancia. Via Venlo, Tegelen en Roermond werd de route afgesloten in Sittard. Een prachtig en geslaagd initiatief ter herinnering aan een interessant wapenfeit in de Nederlandse automobielhistorie.

Spijker.5
Toen: Spijker op het plein bij het raadhuis van Gennep

Gennep
Nu: Spijker voor het raadhuis

IMG 0278 2

IMG 0280

IMG 5835 4
Heren met hart voor autohistorie: vlnr journalist Perry Snijders, Mick de Haas, mede-organisator van het Concours bij Paleis Soestdijk, en analyticus en historicus Wim Oude Weernink
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet