Racing Shows

Racing Shows: Vanaf 16/10 t/m 13/12 100 Years Mazda in the spotlight Autoworld Brussel

Als eerbetoon aan deze dynamische honderdjarige, organiseert Autoworld, van 16 oktober tot 13 december, een retrospectief gewijd aan dit Japanse merk met 16 bijzondere en historische auto's, vele documenten en uitzonderlijke schaalmodellen.Deze tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt dank zij de actieve steun van Mazda Motor Belux en enkele verzamelaars die hun auto's ter beschikking stellen.Naast de Luce Coupé 130 Rotary uit 1969 tot actuele modellen zoals de Mazda MX-5 ND, de Mazda 3 Hatchback en de MX-30 (special 100th Anniversary), toont Autoworld o.a. een MX-5, RX-7, 121 DB "Bolleke" of ook nog een MX-5 Cup Car (MMB).

Spa 1980



Aangeleverd bericht/Foto's PR

Een beetje geschiedenis
Vier historische racewagens maken het plaatje compleet: de Cosmo 110 S – Marathon van de Weg 1967 (MMB) – de RX-7 winnaar van de 24 u van Francorchamps in 1981 (Jacky van Kempen), de 323 GTX waarmee Grégoire de Mévius in 1991 het wereldkampioenschap rally voor productiewagens won (Geri Pelli – Italië) en als orgelpunt de 787B die in 1991 de 24 u van Le Mans won en wordt uitgeleend door het museum van Le Mans, speciaal voor deze gelegenheid.

Wie Mazda zegt, zegt ook Hiroshima. Dit jaar is het niet alleen 75 jaar geleden dat de Japanse stad werd gebombardeerd, maar ook 100 jaar geleden dat het bedrijf Mazda werd opgericht. En dit automerk is nog steeds erg nauw verbonden met de stad waar het ontstaan is.

Oorspronkelijk was Mazda een producent van kurkproducten, maar tijdens de verwoestende Tweede Wereldoorlog werd de fabriek volledig vernield. Als een feniks herrees het merk uit de as toen het, net zoals de volledige bevolking van de stad, zichzelf steen na steen moest heropbouwen op de ruïnes.

2020 Mazda Cup

Het eerste voertuig dat Mazda produceerde, was een soort motorfiets met drie wielen. Achterop deze driewieler was een open bak gemonteerd. Dit kleine, handige voertuig kreeg de naam 'Mazda-Go'. Op de bak stond het logo van Mitsubishi, want de motorfietsen van Mazda werden eerst via het netwerk van Mitsubishi verkocht.

De eerste echte auto die uit de Mazda-fabriek rolde, was de Mazda R360 in 1960. Deze 'keijidosha' ('licht voertuig') werd al snel het populairste autootje in het land van de rijzende zon. Het was een coupé met vier zitplaatsen, twee deuren en een motor met 16 pk, 356 cc en luchtkoeling.

Mazda is een pionier in rotatiemotoren, een innovatie die veel andere autoconstructeurs toen onmogelijk achtten. Vanaf 1967 werd de technologie gebruikt bij de productie van seriewagens zoals de Mazda Cosmo Sports. Dezelfde motor zat in de Mazda 787B nr. 55, de wagen die Mazda in 1991 de overwinning opleverde in de 24 uur van Le Mans. Zo werd Mazda het eerste Japanse merk dat deze legendarische uithoudingstitel in de wacht sleepte.Sindsdien maakt de Wankel-rotatiemotor deel uit van het DNA van Mazda. De motor is zelfs de inspiratiebron voor een slogan van het merk: 'Lighter, Stronger'.

2020 Mazda Wankel

Ook wat design betreft, blijft het merk niet achter. Hun in 2010 gelanceerde Kodo-designstrategie ('Soul of Motion') leverde hen al meer dan 350 design- en innovatieprijzen op. In 2016 werd de Mazda MX-5 Miata uitgeroepen tot 'World Car Design of the Year' door een panel van autojournalisten uit de hele wereld. Intussen is dit model de meest geproduceerde roadster (meer dan een miljoen exemplaren) in de geschiedenis.En natuurlijk bracht Mazda in 2020 een 100% elektrische wagen op de markt.

De Japanse constructeur Mazda viert dit jaar zijn honderdste verjaardag met "links" naar België, met o.m. een overwinning in de 24 Uren van Spa Francorchamps, een Belg aan het stuur van de winnende Mazda 787B in Le Mans 1991 en nog veel meer.Naar goede gewoonte zorgen schaalmodellen voor een historisch overzicht van dit populaire Japanse merk. Een unieke, wellicht enige collectie in Europa, van +- 150 modellen met seriemodellen vanaf 1948, unieke prototypes en uiteraard de successen in de autosport in verschillende disciplines.

2020 Modellen
MAZDA 1920 - 2020 100ste VERJAARDAG MET BELGISCHE ACCENTEN
Heel veel exemplaren van Japanse makelij, die wellicht in onze contreien minder bekend zijn. Een duidelijke link met Belgische coureurs als Pierre Dieudonné, Bertrand Gachot, Pascal Gaban en Yves Deprez.De Cosmo Sport 110 S in verschillende varianten, de populaire roadster MX-5 naast de RX-7 en RX-8. Verschillende Mazda driewielers, waarmee het succesverhaal begon. De eerste R360 Coupé uit 1960, concept modellen zoals de RX500 en Furai en de luxueuze Xedosmodellen die vooral op de Amerikaanse markt scoorden.

Het Le Mans verhaal dat eindigde met de overwinning van de 787B in 1991 met de Belg Bertrand Gachot aan het stuur. Pierre Dieudonné en Tom Walkinshaw wonnen in 1981 de 24 Uren van Spa Francorchamps terwijl de R100 in 1969 en 1970 om het oude circuit voor furore zorgden. Rallysuccessen met de Mazda 323 en RX-7."Sterke troeven voor Mazda in België."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet