Retro

Retro: Jochen Rindt De (On)Gekroonde kampioen....

Vandaag zaterdag 5 september 1970 15.45u kwam er op het Italiaanse Monza een voortijdig einde aan het leven van de Duitse Oostenrijker ofwel Oostenrijkse Duitser Jochen Rindt. De man met een Ceasars kop en de uitstraling van een popster had gedurende het Formule 1 rampjaar 1970 de harten van miljoenen weten te veroveren. Met de fragiele Lotus op weg naar zijn eerste wereldtitel..... Jochen Rindt werd slechts 28 jaar oud maar de erfenis die hij achter gelaten heeft is enorm. Afgelopen week vonden er in zijn toenmalige woonplaats Graz een aantal herdenkingen plaats.

2020 Rindt  Start
Jochen Rindt werd in 1970 de allereerste posthume wereldkampioen. Hier op Indianapolis waar hij in 1967 met een Eagle uitkwam en een jaar latr met een Brabham.

Tekst Willem J. Staat
Foto's archief Willem J. Staat/Lotus/PR/Stadt Graz/Indycar

Jochen Rindt De(On)Gekroonde kampioen
Zaterdag 5 september 1970. Met mijn ouders naar de Heuvelklim in Vaals geweest waar zich ook een zwaar ernstig ongeval had voorgedaan. Thuis in Maastricht direct de radio aangezet. Een sombere stem: "In het Italiaanse Monza is vanmiddag de Oostenrijker Jochen Rindt verongelukt.De duistere stem ging vervolgens verder met de nieuwsgaring over de oorlog in Palestina. Ik stond aan de grond genageld en schakelde direct de Duitse TV 1 in. Daarop verscheen een aangeslagen Denny Hulme die verklaarde hoe dat hij Jochen volgde en hem uit zijn spiegels zag verdwijnen." De wereld van een racepuber, die de waterlanders op voelde komen, stortte kortstondig in.

Zoals altijd vond de wedstrijd op zondag gewoon doorgang en 's anderendaags juichte ik bij de RTBF voor de buis met de allereerste overwinning van Clay Regazzoni waarna de Tifosi op de buis bezit namen van het heilige asfalt. Jochen Rindt was alweer iemand van het verleden zo leek het. Jochen Rindt werd echter nooit vergeten. Na 50 jaar leeft deze karakteristieke man in de harten van miljoenen nog steeds voort.

2020 Lotus 72 2 Rindt tijdens de presentatie op Hethel. Een auto met aavankelijk enorm veel problemen. Na Rindt's dood ook wel een rijdende doodskist genoemd. 

Rampzalige autosportzomer
De zomer van 1970 was één van de meest dramatische in de autosportgeschiedenis. Maar liefst 30 coureurs verloren dat seizoen het leven en de kritiek op de sport was dan ook enorm.Met de veiligheid van de auto's en de circuits was het soms dramatisch gesteld.

Het F1 seizoen 1970 begon met een dramatische crash van Jacky Ickx en Jackie Oliver op Jarama waarbij de Belg zichzelf ternauwernood uit verzengende vlammenzee wist te bevrijden. Bruce McLaren werd korte tijd later tijdens een testrit met een CanAm bolide door het noodlot getroffen. Amper veertien dagen later kwam Piers Courage in zijn brandende Tomaso op Zandvoort om het leven. N.B. één van Jochen's beste racevrienden.

2020 Rindt Clark
Binnen twee jaar verloor Colin Chapman zijn beide sterrijders Jochen Rindt en Jim Clark.

Na F1 omzwervingen bij Cooper Maserati en Brabham moest 1970 het jaar van Jochen Rindt worden. In 1969 had de Oostenrijkse Duitser op het Amerikaanse Watkins Glen zijn allereerste F1 overwinning met Lotus behaald. Piers Courage eindigde ironisch genoeg als tweede. Rindt had in 1969 bij Lotus getekend en de relatie met Colin Chapman vertoonde al direct vanaf het begin scheurtjes.

Chapman ging met de gewichtsbesparing en het lichter maken van zijn auto's vaak tot in het extreme. "Als ik mijn eigen wielen voorbijrijdt weet ik weer dat ik in een Lotus zit" was een veelgehoorde kreet van Rindt's teamgenoot Graham Hill.

2020 Lotus 72 De Lotus 72 in 1970 Zandvoort-configuratie was drie jaar geleden tijdens een demo bij de HGP op Zandvoort te zien.

Na drie seizoenen was de Lotus 49 op zijn retour. Maar in afwachting van de komst van de 72 werd er begin 1970 nog met de vertrouwde 49 gereden en na de Spaanse GP werd de nieuwe 72 vanwege allerlei problemen met de remassen toen weer tijdelijk terzijde geschoven. Het was niet bepaald een auto waar Rindt vertrouwen in had. In Monaco ging Jack Brabham in het zicht van de finish de vangrails in en Rindt en behaalde binnen twee maanden vijf GP-overwinningen. De laatste in een fel omstreden duel op Hockenheim met Jacky Ickx. Het zou zijn laatste zijn. Ondanks dat Rindt zich bij zijn ''landgenoten" niet populair gemaakt had juichten duizenden voor hem. Rindt beschouwde de Nordschleife als niet veilig genoeg en zette aan tot een F1 boycot op de Nürburgring waardoor de F1 voor de eerste maal naar Hockenheim moest verkassen. Het werd een grandioos succes.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet