Retro

Indycar: De EuroBoss Indy- en Champcars in de Benelux

In aanloop naar de Indy 500 heeft autosport.nl de afgelopen dagen een aantal bijdrages gepubliceerd over o.a. Mark Donohue, Dallara, Arie Luijendijk. Vandaag publiceren wij de voorlaatste. Behalve de twee Champcarwedstrijden op Assen en Zolder in 2007 waren er in de EuroBoss Series met regelmaat Indy- en Champcars in de Lage Landen te bewonderen. Niet dat deze auto's bepaald de voorpaginas van de websites of printmagazines haalden maar voor de liefhebbers waren ze zeker meer dan interessant. We blikken nog even op deze bolides terug.

2020 Cor Euser
Jammer genoeg werd het met Cor Euser om financiële redenen niets in Indycar eind tachtiger jaren. Maar Cor mocht tijdens de Masters 2010 wel met deze unieke G-Force Oldsmobile in actie komen.


Tekst en Foto's Willem J. Staat

2020 Zandvoort
Op Assen zagen we in 2007 de Champcars en op Zandvoort 2010 de Indycars uit de Boss series. Later EuroBoss.

Div: De EuroBoss Indy- en Champcars
De afgelopen jaren waren zowel Indy-als Champcars met regelmaat in de Boss Series ofwel de EuroBoss te zien. Al in 2004 schreef uw auteur een bijdrage over de G-Force van de Duitser Joachim Ryscka in de Boss series op Circuit Zolder. Indycarfan Ryscka had destijds via Sam Schmidt en Treadway Racing eveneens de hand weten te leggen op een ex-Arie Luyendijk G-Force chassis. Wel had Ryscka de auto destijds op roadcourse specificatie gebracht waardoor er aan de wielophanging de nodige veranderingen aangebracht moesten worden. Wel zijn de Indycars relatief goedkoop in onderhoud. Ook deze auto was van een originele Oldsmobile V8 motor voorzien. Omdat de Indycars gebouwd zijn op ovalcrashes voelde Ryscka zich destijds wat veiliger in dit soort auto's dan de toenmalige tweedehands bolides. In 2010 reden zowel Cor Euser als Peter van der Sluis met deze prachtige bolides tijdens de Marlboro Masters op Zandvoort. Ryscka kocht enkele jaren geleden overigens een Dallara IR5 Honda.

2020 Henk de Boer
Henk de Boer reed met de Panoz DP01 races meer races dan het kampioenschap waarvoor hij eigenlijk bestemd was. Dat bestond slechts één jaar.

Panoz DP01
De Nederlander Henk de Boer wist na de ondergang van Champcar al snel in 2008 beslag te leggen op een Panoz DP01 chassis waarmee hij al direct in 2009 het Boss kampioenschap op zijn naam wist te schrijven.

2020 Henk de Boer actie
Toch nog een Champcar tussen de Zandvoortse duinen

Tussen 2009 en 2013 reed Henk de Boer niet minder dan 70 races met deze unieke Amerikaanse bolide, behaalde 28 podiumresultaten en won zowel op Donington als Spa Francorchamps. Eind 2013 verkocht Henk deze unieke bolide.

2020 Lola T8900
Een nattig Canadees circuit? Nee Zandvoort. Hier de Belg Alain deBlandre in actie. 2010

Lola T89/00
De Belg Alain deBlandre racete in 2010 met een fraaie Lola T89/00 in de Boss Series. Deze auto was prachtig gespoten in de originele kleuren van Labatt. Met dit chassis werd de orginele bestuurder John Jones elfde in de Indy 500 van 89. Jones beschikte in zijn carriere over hele goede sponsors maar de Canadees en zijn broer Hunter Jones slaagden er nimmer in om in de Indycars of de sportscars werkelijk potten te breken.Unieke bolides die we de fans van American Open Wheel Racing dit weekend in de aanloop naar de Indy 500 zeker niet wilden onthouden.

2020 Indycar
De Belg Philippe Philippe Bourgois met een G-Foce in actie. Zowel de IRL als Champcar droom spatten uiteindelijk uiteen en Indycar werd weer de competitieve serie die het nu is.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet