Retro

Retro: In memoriam Martin Holmes (1940-2020)

IMG 7269
Martin Holmes, ongetwijfeld bellend met een pre-paid-kaart van de organisatie, bij de Rallye Deutschland in 2017

Vorige week, op 11 juni, overleed op 80-jarige leeftijd de Brit Martin Holmes na een langdurige strijd tegen kanker. Holmes genoot in rallykringen groot aanzien: hij was jarenlang actief als bijrijder, maar bovenal was hij gepassioneerd verslaggever en fotograaf. Hij woonde maar liefst 520 WK-rally's bij en zijn 'World Rallying'-jaarboeken zijn onmisbare standaardwerken voor liefhebbers van de rallysport.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

"What are you doing here? You're not supposed to be here! You're a circuit person!" Jarenlang was dit, in zijn kenmerkende vrij hoge stemgeluid, de standaard-begroeting als Martin Holmes mij ergens bij een rally tegenkwam. En dan lachte hij zelf het hardst. Het was een soort van 'running gag', op een vriendelijke manier. We werkten jarenlang samen in het persteam van de organisatie van de ADAC Rallye Deutschland, de Duitse ronde van het WK Rally. Martin was onderweg, meestal bij hergroeperingen tijdens de route of in het servicepark, en verzamelde informatie over de wederwaardigheden van de diverse deelnemers, die hij dan telefonisch doorgaf naar het redactiebureau in het perscentrum, waar ik ze samen met een Duitse collega verwerkte tot informatiebulletins voor de media.

Waar ik bij andere informanten nog wel eens navraag moest doen (voor of achter, links of rechts bij lekke banden, gebroken aandrijfassen of ander technisch malheur), wist je bij Martin altijd zeker dat je direct de juiste informatie kreeg. We maakten intern wel eens de grap dat hij waarschijnlijk de onderdeelnummers van de respectievelijke merken erbij had kunnen geven, als we die nodig gehad zouden hebben! Voorafgaand aan de rally was het altijd zijn grootste zorg om op tijd alle chassisnummers van de WK-auto's te noteren. Hij legde ook altijd de kentekens van de auto's vast, maar ontdekte al snel dat rallyteams soms hetzelfde kenteken voor verschillende chassis gebruikten, dus noteerde hij beide. In de WK-rallywereld was dat natuurlijk bekend, dus sommige teambazen, onder wie Malcolm Wilson, maakten er een sport van om chassisnummers af te dekken, of zodanig aan te brengen dat Martin soms acrobatische toeren moest uithalen om ze te vinden.

Al ergens in de jaren tachtig, nog als scholier, was ik van het bestaan van Martin Holmes op de hoogte. Om de een of andere reden kreeg mijn vader voorafgaand aan iedere WK-rally een informatiebrochure onder de naam 'Castrol Rally Information' toegezonden, waarvan Holmes de samensteller was. Informatie over de route, de voornaamste deelnemers, de WK-stand en kort nieuws, wat ik altijd met veel plezier las. Later ontdekte ik zijn al genoemde jaarboeken, en eind jaren negentig leerde ik hem bij WK-rally's persoonlijk kennen, gevolgd door onze samenwerking in het persteam bij de Duitse rally.

Martin Holmes, geboren in 1940, studeerde rechten aan de universiteit van Southampton, maar ontdekte al snel zijn interesse voor de rallysport. In 1959 reed hij zijn eerste kaartleesrit met een Isetta en won deze gelijk. De eerste echte rally volgde in 1962, met een Mini-bestelwagen, en opnieuw was er een overwinning. Hij maakte er uiteindelijk zijn beroep van, aanvankelijk als bijrijder. Niet met de minsten: Holmes reed met Jean Ragnotti, John Haugland, Russell Brookes, Pentti Airikkala, John Haugland en Ove Andersson. In 1971 werd hij Brits kampioen in het klassement voor bijrijders en vier jaar later schreef hij zijn eerste boek, dat heel toepasselijk de titel 'Rally Navigation' droeg.

Martin Holmes publiceerde zijn rallyverslagen in woord en beeld in tal van publicaties, waaronder Motoring News en Autosport in Groot-Brittannië, maar verspreidde zijn berichten al snel wereldwijd. "Daarbij was het bewerken van zijn teksten een heidens karwei, want hij was gewoon een slechte schrijver, maar hij wist wel alles wat er gaande was", schreef de Australiër Mark Fogarty, die jarenlang teksten van hem moest redigeren, in een 'in memoriam'.

IMG 1837 2
Holmes' jaarboeken oder de titel 'World (of) Rallying' zijn bij liefhebbers een begrip

In 1978 verscheen van Holmes en fotograaf Hugh Bishop 'Rallying '78', dat de voorloper zou zijn van de 'World Rallying'-reeks, die in 1979 gelijk met het wereldkampioenschap van start ging. Holmes reed nog tot 1981 een aantal rally's, maar legde zich daarna geheel toe op zijn journalistieke activiteiten met zijn reeks jaarboeken als belangrijkste uithangbord. In totaal zouden er tot en met 2010 maar liefst 33 delen in de serie verschijnen met Pirelli als trouwste sponsor van niet minder dan 23 edities, voorafgegaan door partijen als Rothmans en Audi. Het Nederlandse bureau Van en Van trad gedurende zes jaar op als uitgever van deze reeks. Maurice Seldon werd als fotograaf Holmes' rechterhand en leverde een belangrijke bijdrage aan de boeken.

Holmes stond ook bekend om zijn notoire zuinigheid. T-shirts van rally's of sponsors droeg hij vaak tientallen jaren lang – wat te zien was – en ook toen iedereen al lang gebruik maakte van mobiele telefoons was hij altijd op zoek naar een toestel waarmee hij op kosten van een organisator of een andere partij kon bellen. Ook voor zijn GSM belde hij het liefst met een prepaid-kaart die hij losbedelde van de organisatie.

In de tijd dat ik veel PR-zaken deed voor Opel in Duitsland had hij bedacht dat hij voor de Rallye Deutschland via mij wel een persauto van Opel zou kunnen regelen. Dat kon inderdaad en iemand verklaarde zich bereid om de auto vanuit het Opel-hoofdkantoor in Rüsselsheim naar het vliegveld te brengen rond de tijd dat Holmes daar aan zou komen. 'Frankfurt' had hij gezegd, wat goed uitkwam, want dat is vanuit Rüsselsheim een kwartiertje. Het bleek echter om 'Frankfurt-Hahn' te gaan – natuurlijk, want het zal wel Easyjet of Ryanair geweest zijn... - wat een extra omweg van een uur betekende. De betreffende medewerker was niet zo blij.

De laatste jaren kwam Holmes niet meer zo vaak naar rally's. Zijn vrouw had zorg nodig en overleed uiteindelijk in 2017 en ook hijzelf kreeg kanker. De Rallye Deutschland van vorig jaar was het laatste evenement dat hij ter plekke bezocht, zijn 520e WK-rally. Dat op zich is al een prestatie van formaat! Verder volgde hij tot op het laatst alles via internet, Rally Radio en WRC+. Een markant mens met een enorme kennis van de sport is heengegaan. De herinneringen en de boeken blijven!


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet