Retro

Retro: De schitterende DRM tijd met haar spetterende bolides. Deel 1

2020 Ludwig 2
De spectaculaire Kremer Porsche 935 K3 van Klaus Ludwig voor altijd een klassieker.

Doorbraak Porsche Kremer
In de strijd met Porsche Kremer was het team van Loos ondanks het vele geld wat hij Georg investeerde de grote verliezer. In 1978 begon men bij het Keulse Team aan de ontwikkeling van de K3. Een auto die na ruim 40 jaar eigenlijk nog steeds tijdloos is. Enkele jaren geleden bracht men zelfs nog een totaal nieuwe versie voor de VLN op de markt. De K3 was zelfs nooit in de windtunnel en werd nog niet eens via een computerprogramma ontwikkeld.

2020 Kremer
2016. De wedergeboorte van de 935 Kremer Porsche 935 K3. Tijdloos en visie van de toenmalige reglementmakers,


De Kremer Porsche K3 betekende ook de doorbraak van Klaus Ludwig die met 10 overwinningen in elf wedstrijden oppermachtig was. Slechts éénmaal moest men bij Kremer de eer aan Bob Wollek laten. Die won tijdens de Eifelrennen in 1979.

2020 Ludwig
In 1978 reed Ludwig nog voor aartsvijand Georg Loos.

Tevens won Ludwig met de Amerikaanse gebr. Don en Bill Whittington de 24U van Le Mans dat jaar. Voor de eerste maal in de geschiedenis van Le Mans won er overigens een Groep 5 bolide. Ook won Ludwig de Porsche Cup, een flink gedoteerde geldprijs voor Porsche-rijders. Tijdens de Eifelrennen op de Nürburgring beleefden we ook de wereldpremiere van de BMW M1 Procar.


2020 Procar debuut
Debuut van de BMW M1 in 1979 tijdens de Eifelrennen. Marc Surer geheel rechts had een raketstart.


Een auto die door allerlei politieke ontwikkelingen eigenlijk binnen geen enkel reglement paste waardoor Neerpasch besloot om de M1 Procar-serie op te zetten. Later zou de M1 nog in de Deutsche Rennsport Trofee met Hans J.Stuck de nodige successen behalen. Marc Surer behaalde direct bij het debuut een negende plek algemeen op de Ring.

2020 Div 2 1979
1979. Wat een jaar. Heyer, Höttinger en Manfred Winkelhock zorgen altijd voor spektakel. En voor altijd grote namen.

In de 2L divisie zorgden Hans Heyer, Manfred Winkelhock en Markus Höttinger voor het nodige spektakel. Höttinger reed met de BMW 320 Turbo die in feite als basis voor het F1 project. Slechts enkele ingewijden waren daarvan op de hoogte.

2020 Lotus
Een verdwaalde exoot de Lotus Espirit van Richard Jenvey. Het kon allemaal.

Prachtige jaren met superspectaculaire auto's maar er moet wel een kanttekening bij geplaatst worden. Supergrote startvelden zoals in de latere DTM beginjaren waren er echt niet. Ook toen was het mager maar het was wel zeer spectaculair. Vaak moesten de startgrids met Groep 4 auto's opgevuld worden. Later kreeg de Deutsche Rennsport Trofee zelfs een eigen kampioenschap.

2020 Fitzpatrick
Er mocht na afloop op het podium een flinke slok Warsteiner gedronken worden. Hier John Fitzpatrick.

Niet verheerlijken maar wel respect wel voor het verleden uit een tijd die nooit meer terugkomt maar die bij allen die dit bewust meegemaakt hebben voor altijd op het netvlies gegrifd blijft. Super spectaculair met auto's die soms technisch hun tijd ver vooruit waren.

2020 Stommelen
De betreurde Rolf Stommelen tijdens een test op Zolder 1979 in de Joest Porsche 935. Er werd driftig voor de aerodynamica voor 1980 geëxperimenteerd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet