Retro

Retro: HARC Nieuws april - Een woord van de voorzitter en ander HARC nieuws

Vlag

Inmiddels zitten wij al ruim 4 weken in quarantaine en volgen er nog een aantal weken. Wennen doet het niet, maar het is voor een goed doel, de gezondheid van ons allen. Nu is sport weleens "de belangrijkste bijzaak" genoemd, maar het gemis ervan doet zich toch behoorlijk voelen. Van een zinderende plek naar een vreemde stilte, op het circuit gaan de bouwactiviteiten door, maar daar is het ook mee gezegd. Veel evenementen zijn inmiddels afgelast, waaronder de Historic Zandvoort Trophy zoals je waarschijnlijk zult weten.

Wij hadden nog een kleine hoop dat de Vrij rijden dagen doorgang zouden kunnen gaan vinden, maar tot 1 juni a.s. is dat zeker niet het geval. Inmiddels kijken wij nu op de kalender naar de Historic Assen Trophy, onze racegroep Toyo Tires NK HARC 82-90 komt daar aan de start van 12 t/m 14 juni 2020. Of dat een reële optie is weten wij waarschijnlijk op 21 april a.s., de datum waarop het kabinet nadere mededelingen doet over de komende maanden. In de tussentijd zit uw bestuur bepaald niet stil en voert overleg met Circuit Zandvoort over de evenementen die dit jaar nog in de planning staan en de Vrij rijden dagen. Wij zullen je daarvan op de hoogte houden via de website en de HARC Nieuwsbrief. Ondanks dat wij een totaal andere voorstelling van het eerste half jaar hadden, zijn er ook mooie ontwikkelingen te melden, burenhulp komt tot bloei, medici krijgen hulp uit alle hoeken, supermarkten die rekening houden met ouderen, bierbrouwerijen die grondstof leveren voor desinfecterende middelen etc., het is maar hoe je kijkt. Mocht je een frisse neus gaan halen en je woont in de buurt van Zandvoort, dan is een wandeling over de boulevard een aanrader, waarbij wij natuurlijk wel de 1.5 m in acht nemen. Je komt daar 30 Abri's tegen met historische F1 foto's, met daaronder de vermelding van alle Vrienden van de HARC. De planning is dat ze daar staan tot in de zomer. Het HARC bestuur wenst je sterkte toe in deze onzekere tijd, blijf gezond en let een beetje op elkaar.

Jan-Wim Stals


HGP

Evenementen uitgesteld, Historic GP gaat door!
De evenementenkalender zit flink in de knel door de lockdown. Zodra het kan proberen we natuurlijk onze voorgenomen activiteiten voort te zetten. Wij houden u steeds op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. We bekijken of we, uiteraard binnen de geldende restricties, de Vrij Rijden Dagen in aangepaste vorm kunnen plaatsvinden. Van het evenement Day1 World of Cars in de Jaarbeurs te Utrecht is inmiddels bekend dat het wordt verplaatst naar 18, 19 en 20 december. De Historic Grand Prix staat nog steeds geprogrammeerd voor 4, 5 en 6 september.
 
Marianne-Hissink

De nieuwe penningmeester stelt zich voor

Marianne Hissink, 49 jaar, ik woon in Dalfsen. Als anderen mijn karakter omschrijven dan komen daar altijd in voor: enthousiast, gedreven, accuraat en een doener. Inmiddels werk ik al 25 jaar in de kapitaalsgoederen-industrie (automatiseren van verpakkingslijnen) en heb tot 2012 als general manager bij intrion.nl gewerkt. Daarna heb ik het geluk gehad een aantal jaren in Frankrijk te hebben gewoond en gewerkt en ben inmiddels al weer een jaar terug in Nederland wat ook weer een prachtig avontuur is. Terug in Nederland werk ik weer fulltime in ons eigen bedrijf H&S Packaging en doe daar alle financiële en secretariële zaken en werk nauw samen met onze Duitse en Franse leverancier op commercieel gebied. Auto's en dan met name de klassieke modellen uit de jaren '60, liefst flink doorleefd en ongerestaureerd, hebben een grote aantrekkingskracht.


Rudolf  
Gelukkig hebben we de foto's nog

Wat een mazzel dat we op 8 maart nog net de Zandvoort 250 konden en onze eerste Vrij Rijden Dag hebben kunnen organiseren. De echte mazzelaars waren natuurlijk degenen die op de nieuwe Zandvoort GP baan hebben kunnen rijden. Het lijkt inmiddels al heel lang geleden... Maar gelukkig hebben we de foto's nog. Op de fotopagina van de HARC website vind je reportages van onder andere Rudolf Dieben, Henri van Gelder, Rick Smulders en Mattijs Diepraam

  Middelwijck
Middelwijck Classic Car Taxaties nieuwe Vriend van de HARC
Wij hebben weer vier nieuwe vrienden aan ons bestand toegevoegd. In deze nieuwsbrief stellen wij er twee voor. De eerste is Middelwijck Classic Car Taxaties uit Soest, van Bert van den Born: "Naast vastgoedactiviteiten houd ik me zeer regelmatig bezig met iets waar mijn hart ligt: het taxeren van old- en youngtimers. Per jaar neem ik er zo'n vijftig, zestig onder de loep, vaak in verzamelingen. Ik leg me het liefst toe op de wat specialere en exclusieve modellen, zoals Porsches en Ferrari's, omdat ik daarvan de meeste kennis heb. Nauwkeurigheid van werken en het samenstellen van een gedetailleerd rapport, mede op basis van referentieauto's en transacties, zijn voor mij speerpunten. In het verleden heb ik veel met historisch materiaal geracet, zoals een Ford Cortina, tweemaal een Porsche 911 uit 1965 en een Lola T590. Momenteel restaureer ik een Formule Ford met een Van Diemen-chassis uit 1978, maar die wil ik niet op het circuit inzetten. Ik speel met de gedachte om weer een Cortina te zoeken en lekker bij de HARC wedstrijden te gaan rijden tussen de toerwagens." Om een afspraak voor een taxatie te maken bel je Bert via 06-53348490 of stuur een e-mail naar:

middelwijck@planet.nl

Logo-MK2-BI-1MK2 Software nieuwe Vriend van de HARC
Michel van Koningsbrugge van MK2 Software stelt zich aan ons voor: "Enerzijds ontwikkelen wij applicaties voor bedrijfsspecifieke processen, anderzijds richten we ons op business intelligence-oplossingen, die gegevens verzamelen uit de diverse softwarepakketten bij de klant in het systeem. Door deze bronnen aan elkaar te koppelen verkrijg je heel snel waardevolle informatie. Op basis daarvan kan de onderneming haar processen optimaliseren. Tot de klantenkring behoren veel farmaceutische bedrijven en financieel dienstverleners. Feitelijk kwam ik via de software in contact met de HARC, die een nieuw systeem van ons gaat testen voor het organiseren van evenementen, dat QControl heet. De autogekte zit er bij mij al in sinds ik als jongetje in de Alfa Romeo-garage van mijn opa rondliep. Ik bezit nu zelf een collectie youngtimers en wil zeker mijn racelicentie behalen. NK 82-90 met een BMW E30, dat lijkt me wel wat." Meer info vind je op mk2software.nl.
 


Start

HARC nu ook in Start '84

Als KNAF licentiehouder kent u het blad natuurlijk allang, maar tot op heden kwam de historische autosport in Start '84 maar mondjesmaat aan de orde. Dat is sinds kort veranderd, want we zijn overeengekomen dat de HARC evenementen vanaf nu een plekje in de kolommen krijgen. Dat begon al meteen goed, met een mooie reportage over de Zandvoort 250. Die kunt u ook op de website teruglezen, via deze link.

  SIM

Historisch Sim racen

Jong geleerd...Daan (14) was helemaal klaar voor een nieuw seizoen karten in het Nederlands kampioenschap huurkarts. Helaas zijn ook deze wedstrijden uitgesteld. Om toch in vorm te blijven besteedt Daan veel tijd aan e-sport. Met zijn karthandschoenen aan en liefst online met zijn racevrienden, maakt hij alle circuits onveilig. Tot onze verbazing reed hij laatst in een prachtige Porsche 3.0 RSR over Zandvoort. En wij maar denken dat de nieuwe generatie racers alleen geïnteresseerd zou zijn en de nieuwste high-tech auto's. Maar Daan niet. Zo'n historische auto is volgens hem veel leuker; het zijn echte racers die snel oversturen en waar je de auto echt moet opvangen aldus Daan. Geen ABS en geen traction control maken het rijden veel uitdagender. En dan het liefst op mooie klassieke banen als Spa en Zandvoort. Niet alleen het rijden is volgens Daan uitdagender, maar ook het geluid van deze historische auto's is veel mooier. En de mogelijkheden voor de set-up zijn veel minder uitgebreid, waardoor je sneller competitief kunt zijn. Het inhalen is met deze historische auto's is veel lastiger dan met de huidige auto's, maar als het dan lukt is dat natuurlijk des te leuker. En voor het karten is het oefenen met historische auto's ook beter omdat een kart volgens Daan bijna net zo 'natuurlijk' reageert als de Porsche Carrera 3.0 RSR. Vanavond gaan wij rijden met mijn favoriete historische racer: de Porsche 935 'Moby Dick' in de prachtige Martini livery. En wie weet doen wij ook nog wel een paar rondjes met een 917.Daan is enthousiast over het idee van een e-sport competitie met historische auto's. Hij doet graag mee zolang de kartraces zijn uitgesteld. Want buiten rijden in een echte kart op een echt circuit heeft nog altijd zijn voorkeur.

Maar weten over sim racen? Check dit artikel op de site van de KNAF.

  BLV

Magic Moments op de boulevard en in het Zandvoorts Museum

Een grote groep vrijwilligers heeft hard gewerkt aan Magic Moments, een schitterende tentoonstelling over de Zandvoortse Formule 1 historie. Helaas is het Zandvoorts Museum gesloten voor publiek. Erg vervelend, maar dankzij moderne digitale technologie is het nu toch mogelijk om een virtuele wandeling door de tentoonstelling te maken. Bovendien is er een onderdeel van de Magic Moments tentoonstelling dat u wel kunt bezoeken. Er is namelijk ook een buitenexpositie van foto's die zijn gemaakt door Aad van Koningshoven. Deze panelen zijn te zien op de Zandvoortse Boulevard en zijn tot stand gekomen met steun van de Vrienden van de HARC. Nu alleen niet allemaal tegelijk gaan kijken...


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet