Retro

Retro: Jim Clark Gedächtnisrennen 1980 Hockenheim - Afscheid van Markus Höttinger

Op deze Tweede Paasdag 13 april is het exact 40 jaar geleden dat de Oostenrijker Markus Höttinger op 23 jarige leeftijd op het circuit van Hockenheim tijdens de F2 Jim Clark Gedächtnisrennen het leven liet. Een dag die begon met twee fraaie wedstrijden van de Deutsche Rennsport Meisterschaft eindigde in een inktzwarte tragedie waarvan de gebeurtenissen achteraf pas bij de aanwezigen goed doordrong.


WS Hottinger Rothengatter grid
13 april 1980. Eigenlijk was ik meer gefocust op Huub Rothengatter in de Toleman, maar de half verscholen Mampe Maurer van Markus Höttinger recht voor de Nederlander zou de finishvlag nooit meer zien.

Tekst en foto's: Willem J. Staat

Jim Clark Gedächtnisrennen 1980 Hockenheim. Afscheid van Markus Höttinger
Na de tragische dood van Jim Clark riep de organiserende AvD al in 1969 de F2 Jim Clark Gedächtnisrennen in het leven. Een evenement waaraan veel toenmalige F1 coureurs wilden deelnemen. Allen gebrand om die mooie herinneringsbeker ter nagedachtenis aan hun voorbeeld te winnen. In het midden der zeventiger jaren sijpelde die belangstelling langzaam weg en was het de beurt aan de jonge wolven om deze prestigieuze wedstrijd op hun naam te schrijven. Jean Pierre Beltoise, Hans J. Stuck, François Cevert en Patrick Depailler wisten als grote namen deze wedstrijd te winnen. Aan het eind van de zeventiger jaren verdwenen de deelnemende F1 coureurs een beetje uit beeld. Maar als seizoensopener voor het autosportseizoen in Duitsland was het naast de toenmalige DRM op de Norisring en de F1, de wedstrijd waarbij je bij moest zijn. De bezoekersaantallen waren bijna net zo groot als bij de F1. Hans J. Stuck en Manfred Winkelhock zorgden voor spektakel en een uitverkocht huis. De promotie voor het evenement en wat lokale sponsors zorgden voor bezoekersaantallen waarvan we nu alleen maar kunnen dromen.

WS Hottinger 1980 Maurer Markus in de allerlaatste ronden van zijn veel te korte carriere.

Vol optimisme was ik dat weekend naar Hockenheim getogen. Mijn eerste F2 wedstrijd dat seizoen. Zeker omdat er al lovende verhalen over de gloednieuwe Toleman T280-Hart na een succesvolle debuut op Thruxton rondgingen. En voor Toleman was het doel vanaf het begin duidelijk. Via de F2 naar de F1 met het ontwerp van Rory Byrne. En ook onze landgenoot Huub Rothengatter beschikte bij het team van Alan Docking Racing over een dergelijk wapen. Het team van schnaps koning Willy Maurer had onder leiding van Paul Owens vrijwel al het voormalige Chevron personeel binnengehaald en had zijn basis in Speyer nabij Hockenheim. Met de Maurer MM80 BMW wilde men bij BMW Motorsport voor het aanstormende Oostenrijkse talent Markus Höttinger een weg naar de F1 banen. Höttinger zou de man moeten zijn die BMW met de 1,4L Turbo motoren naar de F1 moest brengen. De geschiedenisboeken beslisten echter anders. Zondag 13 april werd een gitzwarte dag voor de autosport.

Markus Höttinger Too young to die
Zoals zovelen begon Markus eind zeventiger jaren in de R5 Cup. Bloed en bloedsnel. En samen met boezemvriend overleefde Manfred Winkelhock ook de nodige angstaanjagende crashes hetgeen journalist/PR Man Rainer Braun tot de historische uitspraak "Die wilden Reiter" bracht. Höttinger kwam ooit tijdens een R5 Cup wedstrijd met een gigantische voorsprong uit de Nordschleife terug. Alleen Markus had zich in het aantal ronden vergist. Hand uit de cockpit voor een gewonnen wedstrijd. Helaas stormde bijna de gehele Top 10 hem voorbij want en was er nog één ronde te gaan. Mooie tijden.

Markus Hóttinger
Supertalent in de Groep 5 auto's die heel ver gekomen zou zijn.

Ook bij Dr. Marko was Höttinger's talent niet onopgemerkt gebleven. Die bezorgde hem in het Duitse GS BMW team onderdak in de DRM. Gelijk drie overwinningen in het allereerste Groep 5 seizoen. Dit smaakte voor BMW Motorsport naar meer. Voor 1979 besloot men Markus voor een aantal geselecteerde wedstrijden in het team van de onlangs overleden Bob Salisbury onder te brengen. Met een March 792 moest deze ongeslepen ruwe diamant eenzitter-ervaring voor de toekomst opdoen.

Maar bij BMW had men in het diepste geheim andere plannen met Höttinger. Voor 1979 werd Markus met steun van Jägermeister bij het team GS ondergebracht waar hij aanvankelijk de aandacht kreeg over een atmosferische BMW 320 en later een 1,4L Turbo waarmee hij de slotwedstrijd van de 2L divisie in Hockenheim 1979 op zijn naam schreef. Het werd zijn allerlaatste overwinning. Wat eigenlijk niemand wist, behalve enkele BMW intimi en misschien Höttinger zelf, dat de 1,4L Turbo motor als proefballon voor de latere F1 aspiraties van BMW zou dienen. De prachtige oranjekleurige Jägermeister BMW wordt in München met trots gekoesterd en was de laatste jaren bij tijd en wijle op exposities te zien. Zowel de atmosferische als de Turboversie overigens. In 1978 behaalde Höttinger overigens drie overwinningen in de DRM.


Zandvoort 79 2
Zandvoort 1979. Wat een wedstrijd.

Behalve in de DRM was Markus voor het team van GS ook in de Procar-series actief en reed soms meerdere wedstrijden in een weekend. Historisch was zijn galavoorstelling op Zandvoort 1979. Rechtstreeks komend uit Dijon moest Markus achteraan starten en reed een schitterende inhaalwedstrijd totdat een technisch defect hem zelfs met een mogelijke overwinning in zicht hem in de 17e ronde van een goede klassering beroofde. Voor insiders was het duidelijk dat hij "special" was.

1979 Zandvoort
Einde van een galavoorstelling op Zandvoort. De techniek liet hem zeven ronden voor het einde in de steek.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet