Retro

Retro 1989: Paasraces 31 jaar geleden. Racen tussen hoop en vrees

albers-kersbergen

De Paasraces van 1989 werden door de liefhebbers met veel spanning tegemoet gezien. Niet alleen omdat het paasweekeinde de traditionele seizoensopener is, maar vooral omdat het de eerste keer was dat de groep N "nieuwe stijl" over de bühne ging. Tevens was er het opvallende debuut van Formule Ford-rijder Marcel Albers, die al tijdens de racecursus opviel. Op de achtergrond werken KNAF-voorzitter Hans Kok en de nieuwe circuitdirecteur Hans Ernst hard om een alternatief voor het circuit te vinden. De oprukkende vakantiehuisjes van Vendorado zullen binnenkort wellicht een einde maken aan het huidige lange circuit. Hans Ernst van Circuit Zandvoort en KNAF-voorzitter Hans Kok zijn flink aan het lobbyen om voor de autosport een zo optimaal mogelijke oplossing te creëren.

Tekst: Matthé IJzerman/Gerrie Hoekstra
Foto's: Gerrie Hoekstra


start-groepn

Groep N
Met veel spanning was er naar de race van de productiewagens groep N uitgekeken. Onderlinge gelijkheid is troef en om dat te bereiken had de NAV aan de hand van een eenvoudige pk/gewicht-vergelijking geprobeerd de verschillende auto's in bepaalde gewichtsklassen onder te brengen.


hemmes
Henny Hemmes trainde het snelst. Een dwarse Fred Krab kwam niet aan trainen toe in zijn Marlboro-BMW

Henny Hemmes had haar Sierra Cosworth op poleposition gezet en naaste belagers Jeroen Hin en Arthur van Dedem bleven op meer dan een seconde steken. De Haagse kwam bij de start echter heel slecht weg, waar een zestal auto's van profiteerde.


hin-dedum
Van Dedem en Hin leverden van begin tot eind een verwoed duel, waarbij de aanvankelijk goed volgende Ger van Krimpen moest afhaken met problemen met de ophanging.


visser-krab

De BMW's van Fred Krab en Klaas Visser reden achter het leidende duo gelijk op, maar de Fries Visser kreeg tijdens het verloop van de race steeds meer last van een leeglopende band, waardoor hij uiteindelijk moest uitvallen. De Mercedes van Arthur van Dedem werd na 15 ronden nipt verslagen door de Ford van Jeroen Hin, terwijl niet ver achter dit tweetal de sterk teruggekomen Henny Hemmes over de streep kwam. De achteraan gestarte Fred Krab zag zijn race, na een gebruikelijke bliksemstart, bekroond met een vierde plaats en de snelste raceronde. Hans van de Beek stuurde zijn Mazda RX-7 als vijfde over de finish.


oeberius-kapteijn
Berend Oeberius Kapteijn leverde een boeiende strijd met Freddie de Jong en Peter Grim


opel
Frank Kerseboom gaf zijn visitekaartje in de klasse tot 2-liter af. Hij stuurde de Opel Kadett GSI 16V naar een overtuigende overwinning, ondanks dat hij erg moest wennen aan een voorwielaandrijver

Groep A
Dertig seconden na het groep N-veld startte een tiental groep A-auto's. Piet Dam buitte zijn eerste trainingsplaats goed uit, alleen Raymond Coronel kon aanvankelijk goed volgen. Maar de achteraan gestarte Bert Moritz nam de tweede plaats al snel over. Dam werd allengs genaderd, maar het daaropvolgende gevecht tussen de twee kende een abrupt einde toen de Mustang van Moritz op het rechte eind de koppakking er tussenuit blies. Dam stevende onbedreigd op de zege af en na afloop toonde hij zich overgelukkig met het behalen van zijn eerste triomf op Zandvoort. Coronel en Rob Nobels eindigden respectievelijk als tweede en derde.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet