Retro

Retro 1988: De laatste meters op het circuit van Zandvoort?

480 schumacher podium
Na optelling van de beide Formule Ford manches bleek Michael Schumacher de snelste te zijn geweest, gevolgd door teamgenoot Wagner en Evan Kersbergen.

Twintigduizend bezoekers hebben de Finaleraces bezocht en daarvan zijn verreweg de meesten tot de finish van de laatste race gebleven. Om vooral niets te missen van misschien wel het gezelligste raceweekeind van het jaar. Met als hoogtepunten de fantastische races van de Toyota's, de Formule Ford 1600's, de Renaults en de Supertoerwagens. En vooral het laatste nieuws over de toekomst van het circuit van Zandvoort.

Tekst: Gerrie Hoekstra en Matthé IJzerman (Bron: Auto & Sport)
Foto's: Gerrie Hoekstra
(met dank aan Jan den Blanken)


480 gemeente
(v.l.n.r) De heren Meerveld (Hoofd interdepartementale werkgroep), Van der Heijden (Burgemeester van Zandvoort) en Peter Holm (voorzitter van de 'Stichting Exploitatie Circuit Park')

Circuitontwikkelingen deel 1
Op vrijdagmiddag werd er in het stadhuis van Zandvoort een persconferentie gegeven. Eindelijk zijn alle overheden het eens over het feit dat er ergens een nationale autosportlocatie moet zijn en dat die plaats Zandvoort is. Met de heer drs D.J.D. Dees als woordvoerder van het ministerie van W.V.C. werd het belang van Zandvoort nog eens onderstreept en werd er meteen aan vastgekoppeld dat er nu een compleet plan van aanpak moet worden opgesteld, met de provincie Noord-Holland in de coördinerende rol. Deze aankomende winter moeten er gezonde fundamenten worden opgebouwd met de juiste vergunningen en de noodzakelijke financiering, zodat er in 1989 wederom kan worden gereden op een volwaardig circuit.


480 toyota start

Toyota Cup: Eindelijk Van der Ende
Er waren door de spanning drie pogingen nodig om de Starlets zonder incidenten op pad te sturen. Titelkandidaten Jaap van der Ende en Evert Bolderheij stonden op een respectievelijke eerste en derde plaats in de startopstelling. Na de eerste start ging het in de Hugenholtzbocht goed fout. Theo van den Berg stond plotseling dwars op de weg en een massacrash was het gevolg. Bij de tweede start moesten er vier rijders verstek laten gaan. Opnieuw nam Van der Ende de kop vóór Bolderheij, met daarachter Vos, De Vos en Snoeck. Na één ronde wisselde het leidende duo in de Tarzanbocht van positie. In de derde ronde was Bolderheij plotseling uit de top tien weggevallen, na een spin. De trucendoos werd nu helemaal opengetrokken en hij begon een fantastische inhaalrace.


480 koprol toyota

Jan van Rijn lag achter John Vos op de vierde plaats, maar hij werd al snel slachtoffer van de oprukkende Bolderheij en maakte vervolgens een flinke koprol mee bij het uitkomen van de Tarzanbocht. Bolderheij haalde Vos nog in, maar had aan zijn tweede plek achter winnaar Van der Ende niet genoeg om kampioen te kunnen worden. Dertien seizoenen lang had Jaap van der Ende tevergeefs geprobeerd in de verschillende merkenklassen een titel te behalen.


480 winnaar ende
Een blije Jaap van der Ende op het podium met beide zonen Ricardo en Jacky

Een frustrerende zaak voor het gehele gezin, dat zoveel jaren achtereen hartstochtelijk bij de autosport betrokken was. Dit jaar slaagde de Maasdijker er in om dan eindelijk het Toyota-kampioenschap te winnen. Er was geen mens op Zandvoort te vinden die het hem misgunde.

Eindstand:
1. Jaap van der Ende 93; 2.Theo van de Berg 68; 3. John Postmaa 45 4. Henk Colijn 41; 5. Evert Bolderheij 37 6.John Vos 37; 7. Michel Vacirca 29; 8. Jan Scholten 9. Ger van Krimpen 24; 10. Henk Breederland 24
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet