Retro

Retro 1988: Een zomer van uitersten in Zandvoort



480 start toyota
Frans Verschuur heeft de beste start voor John Postmaa en Michel Vacirca

Toyota Starlet Cup (17/7)
Michel Vacirca had samen met Frans Verschuur getraind en zij deelden de eerste rij. Bolderheij had een bulderende start en schoof meteen van een 22ste naar een 8ste plaats.


480 crash toyota

Frans Verschuur reed in de Gerlach tegen de achterzijde van de Starlet van John Postmaa aan waardoor die daverend in de banden ging. Verschuur zou de race uiteindelijk, dankzij de hulp van Vacirca, winnen, maar de laatste ging toch met de eer strijken omdat de uitlaat van Verschuurs wagen niet conform was, evenals die van John de Vos (4de), Matthé IJzerman (8ste), Eric Vosveld (9de), Rudolf van Nimwegen (13de) en Robert Paul (15de). Marco Bakker zorgde voor een pace-car situatie door uit de Tarzanbocht te vliegen. Jaap van der Ende moest in de allerlaatste ronde afhaken en verloor daarmee kostbare punten.

Groep N (17/7)
Klaas Visser had weer een wereldstart en ging als eerste de Tarzanbocht in. Pas de Hunzerug op moest hij het afleggen tegen het geweld van de Cosworths. Hennie Hemmes keek even bij Ger van Krimpen of er een gaatje was maar viel later terug doordat zij op een droge baan had gerekend, maar het regende, en werd vervolgens nog gepasseerd door Rein Breier, die uiteindelijk weer eens een aansprekend resultaat kon boeken. Fred Krab had in de training de BMW M3 in de Tarzanbocht hardhandig in de banden gezet, maar wonderlijk genoeg was de wagen in de korte tijd toch nog weer raceklaar te krijgen. Na de race deed Krab die manoeuvre nog eens dunnetjes over, dit keer zonder schade en hij werd uiteindelijk derde.

  480 amsingh Frans Amsing voor Evert Bolderheij en Paul Fauchey

Evert Bolderheij wilde niet alleen kampioen worden, maar er ook nog een aardige show van maken. Berend Oeberius Kapteijn ontbrak op het appel omdat hij net zijn bachelors-eve had gehad en Bolderheij maakte van de gelegenheid gebruik om eens een keer met Frans Amsing en Paul Fauchey in de slag te gaan.


480 verschuur banden
Frans Verschuur had remproblemen en schampte de bandenstapel in de Tarzanbocht

En intussen vocht Frans Verschuur met de Renault 21 een verbeten duel uit met klaas Visser dat hij uiteindelijk verloor doordat de remmen van de Renault begonnen op te spelen. Bolderheij eindigde achter Amsing, maar voor Fauchey die zich zonder noemenswaardige tegenstand kampioen in de klasse tot 2000cc mocht noemen. Klaas Visser stak soeverein de titel boven 2000cc in zijn zak.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet