Retro

Retro 1988: De Cups stelen de show tijdens de Pinksterraces


Benelux Cup Renault 5 GT Turbo
Een goede zaak van de verantwoordelijke Renault-mensen om de Cup te splitsen in twee onderdelen. De rijders met een behoorlijke cup-ervaring worden gescheiden van de rijders met wat minder race ervaring. Deze Junior Cup rijdt voor een apart kampioenschap.
    480 hjdevries

De naam Hendrik Jan de Vries lag na de eerste twee races op ieders lippen. Niet een gelouterde cuprijder, maar deze jongeling, nota bene in zijn eerste racejaar, voerde de stand aan in de Benelux Cup. Het werd hem al vroeg met de paplepel ingegoten aangezien vader Frans vroeger al met Dauphines en Gordini's de rally wegen af boenderde. Met Pinksteren kwam de junior er niet aan te pas na een koprol in de trainingen vooraf aan de Pinksterraces. De auto was helemaal krom zodat er een nieuw exemplaar moest worden aangeschaft.


480 matthe tweewielen

Matthé IJzerman, redacteur van het blad Auto & Sport, had alle geluk van de wereld nadat zijn wagen een eigen leven ging leiden en met twee wielen de Marlborobocht in ging. Gelukkig belandde zijn blauwe Auto & Sport Renault weer keurig op de vier wielen, waardoor een flinke portie schade voorkomen werd.
De verrassend snelle Zandvoorter Marco Keur verzorgde op zijn eigen Maxell Racefestival voor zijn sponsor Maxell de nodige publiciteit door vijf ronden voor de finish de leiding van Raymond Coronel over te nemen. Na het podium en veel publiciteit in de media werd na een paar dagen geconstateerd dat bij de motoren van de eerste drie algemeen en bij de Junior Cup, de turbodruk te hoog was. Alle betrokken rijders werden uit de uitslag gehaald, terwijl Marco Keur en Raymond Coronel de eerst volgende race niet mogen starten. Dat betekent dat Jan Scholten, Frank Caron en Jip Coronel als eerste drie werden geklasseerd.
   
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet