Retro

Retro 1987: Rampartijen in strijd om de titel tijdens Finaleraces Zandvoort



480 botsing starlets

Toyota Starlet

Lucky Postmaa
"Ik heb zeker niet over geluk te klagen'', vond John Postmaa na afloop van de Toyota-race. Daarmee doelde hij vooral op de pace-car-situatie aan het begin van de race. Was het Frank Caron die in het gedrang na de start Rob Hartlandaantikte? Zo ja, dan reed deze door het Tasking-team extra ingezette rijder uitgerekend zijn ploeggenoten danig in de wielen.

De chaos na het ongeval, waar ook Erik Post, Joris de Raadt en Alex Post bij betrokken waren, was zo groot, dat de pacecar bij Tunnel_Oost het veld opwachtte. Veel te laat hadden de drie Tasking-rijders de witte BMW in de gaten en een hernieuwde chaos was het gevolg, met aanzienlijke schade voor Jan Scholten, Jip en Raymond Coronel, maar ook Theo van den Berg, die zoals de laatste tijd gebruikelijk weer helemaal voor in het veld te vinden was.

Het was koren op de molen van John Vos, die zich daardoor helemaal voor in het veld kon nestelen, maar ook voor John Postmaa, die zich van een twaalfde startpositie naar een vijfde positie kon opwerken. En nadat het veld weer was losgelaten al snel aansluiting vond bij John Vos. Vervolgens reed dit duo onbedreigd naar de finish. "Toch was het nog even afwachten wat Vos ging doen, want twee races geleden hadden we ook de afspraak dat ik zou mogen winnen in verband met het kampioenschap, maar toen bedacht hij zich honderd meter voor de finish kennelijk en won dan ook prompt. Nu bleef hij toch nog net achter me en gelukkig maar, want mijn auto had wel een formidabele trekkracht maar kwam topvermogen te kort zodat ik hem nooit had kunnen bijhouden. Ik was trouwens wel heel erg blij dat iedereen me na afloop kwam feliciteren, ook mijn grootste tegenstrevers. Het tekent toch de mentaliteit van de rijders in de Toyotacup'', aldus een opgetogen Postmaa, die zich met de titel tevens een nieuwe Starlet verwierf.


480 verschuur starlets

Voor Postmaa's grootste tegenstrever, Frans Verschuur, stonden de sterren het weekeind helemaal verkeerd. Al in de vrije training op de vrijdag was het hommeles met het Depa-team. Een Engelse Fiësta-rijder was in de Gerlach in de fout gegaan. De aanstormende Verschuur kon de wagen nog net omzeilen, maar de daarachter rijdende Eric Vosveld (wat heeft die jongen toch telkens een pech!) zag hem op het allerlaatste moment en probeerde er nog achter langs te rijden. Dat lukte niet en het resultaat was een Total-losse Starlet. Maar de Engelsman probeerde ook nog op tijd weg te komen en ramde daarbij de wagen van Verschuur, die aan de achterzijde helemaal ontzet was. Geen wonder dat het in de training niet zo lekker ging. "En in de race ging het ook nog eens, doordat de baan half versperd was, in de rondte, waardoor ik vanaf een 24ste plaats me weer naar voren moest werken. Gelukkig vond Evert Bolderheij me al snel en zo worstelden we ons naar voren. De derde plaats was, vond ik, een fantastisch resultaat'', aldus de verslagen titelkandidaat.

Een heel bijzonder reglement
Ooit wel eens gehoord dat een wagen met rijder moet worden gewogen? Ja, in de kartsport, maar niet in de autorensport. Toch circuleerde er een dergelijk voorschrift met betrekking tot de Dunlop 2000-klasse. Een verkeerd velletje papier was gekopieerd en het werd de redding van Peter Gerhards. "Mijn wagen was afgekeurd omdat hij 12 kilo te licht zou zijn geweest. Gelukkig was dat voorlopige reglement er nog en daarop heb ik alle punten weer teruggekregen. Ik ben blij, want in wezen heb ik dit jaar bitter weinig tegenstand gehad, zodat ik de titel echt wel verdiende. Als ik met het formule racen doorga, dan zal het wel in de FF 1600 zijn, want ik wil er wel wat harder voor moeten knokken.''

FF 2000 / SPORTS 2000
Bij de Sports 2000 werd gestreden of het om de wereldtitel ging. Geen duimbreed gaven de heren elkaar toe en daarmee werd de race één van de hoogtepunten van de dag. Charles Zwolsman, die een derde trainingstijd had neergezet, ging uitzonderlijk vlot van start en samen met pole-positionman Matthew van Diessen ging het zij aan zij duwend richting Tarzanbocht. En buitenom kwam de eveneens sterk voortvarend gestarte Jim Vermeulen, die profiteerde van de chaos. Zwolsman, hij was al kampioen, nam de leiding. Maar toen hij de derde ronde bijna stil viel in de Tarzanbocht, werd hij op de horens genomen door Van Diessen. Hans Ernst was vervolgens de lachende derde, gevolgd door Ger Brands, maar die ging zo hard, dat hij er even later uitvloog.


480 bokhoven actie

Intussen waren de FF 2000's direct na de Sports gestart, een procedure die kennelijk Jaap Bokhoven verraste, want hij zag Nico Versteegh aan zich voorbij trekken. De kampioen stelde echter snel orde op zaken en worstelde zich vervolgens door het hele Sports-veld om uiteindelijk als eerste de twaalf ronden vol te maken. Hij werd gevolgd door Versteegh en Ron Kluit, die daarmee weer traditiegetrouw zijn jaarlijkse race afwerkte.
    480 start sport 2000

Charles Zwolsman wist uiteindelijk toch Hans Ernst nog te verschalken, die op zijn beurt werd gevolgd door Jaques Cleutjens. Jim Vermeulen kwam op deze voor hem roerige dag niet voor de champagne in aanmerking. Hij eindigde als zevende.
 

480 regenstart fford

FF1600

Deen onderonsje
De twee manches om het EK FF 1600 werden een buitenlandse aangelegenheid. Drie Scandinaviërs en een Duitser vulden de eerste twee rijen en de tijden dat de Nederlanders zich in de strijd mengden lijken lang vervlogen.
    480 Van dedem gastrace ford

Of het zou een oude rot van het kaliber Arthur van Dedem moeten zijn. Hij kreeg een tweede van Diemen van Rob Potharst aangeboden en presteerde het om de wagen naast teamgenoot Patrick Dewulf op de vierde rij te zetten. Daarmee was de toerwagenkampioen de beste Nederlander. In de race maakte hij het nog doller door na een kogelstart als vierde door te komen, maar al in de derde ronde was het feest voorbij na een aanrijding in de Tarzanbocht.


480 dewulf

Ook kampioen Patrick Dewulf zou niet ver komen, want hij spinde in de Slotemakerbocht in de vangrails. Beste Nederlander in de eerste heat was Piet Bouwmeester met een uitstekende vijfde plaats. Dat succes zou Henny Klarenbeek in de tweede heat herhalen en daarmee werd hij de beste Nederlander in de eindrangschikking met eveneens een vijfde plaats, gevolgd door Bouwmeester.

Een verrassend optreden bij de pre-80's was dat van Evan Kersbergen. In de eerste heat ging het nog niet helemaal naar wens, maar de tweede heat liet hij zien dat hij wel meer in de formuleklasse tot zijn recht komt dan in de Toyota Cup. Hij eindigde als eerste met een aanzienlijke voorsprong op Eddie d'Hondt.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet