Retro

Retro: Eerste 24u-overwinning Gulf-Porsche een halve eeuw geleden

200124 Porsche 917 Daytona 1970
50 jaar geleden racete (en won) de 917 voor het eerst in Gulf-kleuren op Daytona

Deze maand is het precies 50 jaar geleden dat een Porsche 917 in Gulf-kleuren de eerste overwinning in een 24-uursrace behaalde. De 24 Uur van Daytona mondde uit in een 1-2 voor het JW Automotive-team van John Wyer en John Willment, met de overwinning voor Pedro Rodriguez en Leo Kinnunen in de nummer 2-Gulf-Porsche, terwijl de nummer 1 met Jo Siffert en Brian Redman op 45 ronden van de winnaars als tweede het succes completeerde. Redman was overigens op beide auto's ingeschreven. Een halve eeuw later is het tijd voor een terugblik.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Porsche AG, archief

Nadat het succesvolle raceprogramma met de Ford GT40 was beëindigd, had John Wyer voor zijn succesvolle Britse team al snel een nieuwe activiteit gevonden. Porsche was voor het seizoen 1970 op zoek naar teams om met fabrieksondersteuning de in 1969 geïntroduceerde 917 te runnen en met de behaalde successen, ondermeer de winst in het directe duel in de 24 Uur van Le Mans in 1969, was het JW Automotive Engineering-team daarvoor een aangewezen kandidaat. Wyer hield zijn Gulf-sponsoring, want de racegekke Gulf-directeur Grady Davis was meer dan tevreden met de resultaten en de daaruit voortvloeiende publiciteit voor zijn merk.

200125 917 001 Gulf
Voor de presentatie in London werd chassisnummer 001 voorzien van Gulf-kleuren

De presentatie vond op 30 september 1969 plaats tijdens een persconferentie in het kader van de London Motor Show in Earl's Court. Porsche had daarvoor de test- en showauto, chassisnummer 917-001, die in maart van dat jaar nog in wit met groen was onthuld tijdens de Salon van Genève, in Gulf-kleuren laten uitvoeren. In oktober 1969 testte het JW-team voor het eerst met de Porsche 917, toen nog in 'Langheck'-uitvoering, op de Österreichring in Zeltweg. Bij die gelegenheid was het John Horsman, hoofdtechnicus van het JW-team, die op het idee kwam om de 'Langheck' met behulp van wat plaatstaal en popnagels om te bouwen tot een 'Kurzheck', waardoor de luchtstroom de achterkant van de auto bereikte en daar eindelijk de zo gewenste neerwaartse druk creëerde. Op slag was het beruchte listige karakter van de auto verdwenen en de 917 was een echte winnaar.

Dat bleek bij het eerste raceoptreden van JW Automotive Engineering als fabrieksteam voor Porsche, de 24 Uur van Daytona in 1970. De beide Porsches in Gulf-kleuren kwamen in actie in een zeer sterk bezet veld, met vele Ferrari's, zowel van de fabriek als van het North American Racing Team, ondermeer de debuterende 512. Verder waren er twee fabrieks-Matra-Simca's en natuurlijk de 917 van het concurrerende Porsche Salzburg van Kurt Ahrens en Vic Elford. De Salzburg-Porsche was halverwege al uit de wedstrijd, maar de beide Gulf-Porsches eindigden vooraan. Kinnunen en Rodriguez brachten het tot een totaal van 724 ronden, een afstandsrecord in Daytona dat een stand zou houden tot 1982.

200125 917 Siffert Bell
Met de 917 in Gulf-kleuren zouden nog vele successen volgen

"Kinnunen en Rodriguez hadden een droomrace", schrijft JW-engineer John Horsman in zijn geweldige autobiografie 'Racing in the rain'. "Het enige dat we hoefden te doen was brandstof en olie bijvullen en banden wisselen." Toch moest Kinnunen gedurende de nacht een keer onvrijwillig uit de auto om plaats te maken voor Brian Redman. "Kinnunen had zich niet aan de aanwijzingen van John Wyer gehouden, die de instructie had gegeven om het rustiger aan te doen om de auto te sparen", aldus Brian Redman in zijn boek 'Daring drivers, deadly tracks'. "Misschien lag het eraan dat Kinnunen geen Engels sprak, en dat we geen radio hadden, misschien had hij het gewoon niet begrepen." Voor Redman, die eigenlijk de nummer 1-Porsche samen met Siffert reed, bleef het bij die ene stint in de winnende 917. De auto van Redman en Siffert verloor veel tijd door twee lekke banden en de reparatie van de nodige schade. Met de overwinning van Kinnunen en Rodriguez echter begon het succesverhaal van de Gulf-Porsches.

200125 917s 480
Ook nu nog spreekt de 917 in het lichtblauw en oranje enorm tot de verbeelding
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet