Retro

Retro: Mijn eerste uitgave, een persoonlijke terugblik over het maken van een boek over Wim Loos

schrijvers

Eindelijk is het dan zo ver, mijn eerste uitgegeven boek is gepresenteerd en is verspreid. Van te voren nooit vermoed dat het maken van een boek me zoveel zou doen. Vanaf het begin van de productie over Wim Loos, de onvervulde belofte van een natuurtalent, is zijn naam niet meer uit mijn gedachten geweest. Moest vanaf januari van dit jaar, elke dag toch wel aan deze jongen denken. Ook nooit gedacht dat een boek maken zoveel energie zou opslurpen en zoveel tijd zou kosten. Veel geleerd en veel ervaringen rijker. Hierbij mijn persoonlijke terugblik.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Gerrie Hoekstra, archief Rob Petersen en Autosport.nl

Begin van iets moois
Het avontuur begon al in januari van dit jaar. Rob belde op... zou jij met mij en schrijver Olof van Joolen kunnen helpen om een boek te maken over Wim Loos. Ik hoefde niet lang na te denken en zei gelijk ja. Rob is in deze Rob Petersen, oud speaker van het circuit Zandvoort en autosportfanaat. Rob was mijn buurtgenoot in Zandvoort Noord, waar wij op een steenworp afstand van het circuit woonden en speelden en vaak op het circuit te vinden waren. Ik wist dat Rob al jaren plannen had om een boek over Wim Loos te maken met hulp van het materiaal dat hij van de familie van Wim had gekregen.

Uitgever worden
Onze eerste gezamenlijke afspraak was amper begonnen of ik werd gevraagd om ook uitgever van ons project te worden. Ik zei gelijk weer ja, maar realiseerde mij gelijk dat ik in mijn werkzame leven van 42 jaar bij drukkerijen en reclamebureaus, dit nog nooit gedaan had. Ik heb een middagje stage gelopen bij de bevriende uitgeverij Loetje uit Haarlem. Ik vertelde hun hoe ik alles wilde gaan opzetten, maar zij waarschuwden mij al voor alle mogelijke valkuilen. Achteraf moet ik concluderen dat zij in een aantal gevallen gelijk hebben gekregen, maar al doende leert men.

Met Olof en Rob plannen gemaakt hoe we het boek in de markt zouden zetten. Een onafwendbare begroting, marktverkenning, een planning, een media en promotie plan hebben we van te voren en tussentijds uitgedokterd. De grootste vraag die wij hadden was of er wel animo genoeg was om het boek te produceren, het ging immers over een coureur van meer dan 50 jaar geleden. Zitten de mensen daar nog op te wachten.

Bij een kleine oplage konden we kiezen uit digitaal drukken, maar als echte liefhebber van vellenoffset vind ik het echte drukken met inkt en op een ouderwetse manier afgewerkt (genaaid gebonden) veel mooier. De verkoopprijs wilden we rond de 20 euro houden, een betaalbaar boek voor iedereen toegankelijk. Wij besloten alles zelf te doen. Geen kostenverhogende ISBN nummers en hulp van externe organisaties. Het enige nadeel was meer werk en geen verspreiding via de boekhandel.

loos@autosport.nl
Ik hoor mij de vraag nog stellen. Zullen we een extra emailadres aanmaken voor het boek, wellicht is daar behoefte aan en is het beter te filteren ten opzichte van onze andere twee email adressen. Achteraf kan ik zeggen dat ik bijna 2.000 emails heb moeten verwerken. Heel veel mooie emails binnengekregen met hartverwarmende teksten van inschrijvers die echt meeleefden en meedachten tijdens de productie van het boek.

  1967-Wim-Loos-Juni-laatste-race-2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet