Retro

HARC nieuws November: Nieuwe statuten en huishoudelijk reglement en ander HARC nieuws

HARC

Op 19 november j.l. hield de HARC een Bijzondere Algemene Leden Vergadering in Houten, waar gesproken werd over een statutenwijziging en een nieuw Huishoudelijk Reglement. Deze waren nogal gedateerd (1982) en daarom "enigszins" achterhaald. Want hoewel we ons bezighouden met historische autosport, wij zijn een vereniging met een moderne inslag.

Met hulp van de aanwezige leden, waarvoor dank, is uw vereniging met deze vernieuwde basis weer up-to-date. De stukken kunnen naar de notaris en binnenkort kunt u het resultaat teruglezen op de HARC website. Tevens is er het financieel verslag gepresenteerd over het 1ste half jaar -dat zag er goed uit- is de taakverdeling van het bestuur besproken en het nieuwe rooster van aftreden getoond. Tot slot is er informatie gegeven over de aanpassingen aan het circuit en is de nog niet definitieve kalender aan de orde geweest. Op 11 december 2019 denkt CZ daar een klap op te kunnen geven. Het eerste evenement op het vernieuwde circuit wordt de HARC Historic 250.


250

Programma 2020, HARC Historic 250 op 8 maart

Tijdens de ledenvergadering is het programma voor het aankomende seizoen gepresenteerd. We beginnen het seizoen al vroeg want op 8 maart kun je racen op het geheel vernieuwde Circuit Zandvoort in de eerste HARC Historic 250 van 2020. Een unieke kans om als één van de eersten op het Zandvoort GP circuit te rijden! Deelnemen kan met iedere toerwagen, GT of GTP van voor 1991, je rijdt onder het reglement van je klasse waarin je normaal uitkomt. Je kunt ook als koppel inschrijven.
Voortmaken dus met die winterbeurt en zorgen dat je auto op tijd klaar is!
Uiteraard kun je bij de HARC in 2020 weer Vrij Rijden en organiseren we een aantal mooie evenementen. De volledige kalender verschijnt binnenkort op de website


kart

Nieuwjaarsreceptie? Nee, karten voor het goede doel!


Op vrijdag 10 januari verwachten wij iedereen weer bij Raceplanet Amsterdam voor ons Go Kart evenement, waarmee we de start van het nieuwe raceseizoen inluiden. Ronsel uw vrienden, collega's, raceconcurrenten, werknemers of wie dan ook en meld een team aan! Zoals ieder jaar is dit niet alleen een avond plezier maken, maar kunnen we dankzij jullie inschrijfgelden en een aantal sponsors ook een bijdrage leveren aan een goed doel. Dit jaar is dat de Chordoma Foundation, een organisatie die onderzoek financiert naar de behandeling van chordomen, een zeldzame vorm van botkanker. Doe mee (alleen sponsoren mag ook!) en steun dit goede doel. Er is plek voor 20 teams van 3-4 personen. Ontvangst vanaf 18:00, saté buffet om 18:30, daarna briefen en kwalificeren vanaf 20:30 gedurende 90 minuten racen! Meer informatie en het aanmeldingsformulier vind je hier

  HTP

Geslaagde HTP avond op 12 november

Onder de enthousiaste leiding van Peter Popeyus heeft er op 12 november j.l. een succesvolle info avond plaatsgevonden, waarbij het aanvragen van een Historisch Technisch Paspoort (HTP) uitvoerig is besproken. Zowel rijders van het NK GTTC, NK HTGT en het Toyo Tires NK HARC 82-90 waren aanwezig en werden op weg geholpen met het invullen van de aanvraag, het opzoeken van relevante gegevens in de database van de FIA, instructie over het maken van de vereiste foto's en zaken waarop je dient te letten bij de opbouw van je auto. Een zeer zinvolle avond die in het voorjaar een vervolg gaat krijgen. Dus heb je deze gemist, geen paniek, er komt een herkansing!


VrR

De laatste keer op de oude baan


Het was een vochtige maar gezellige dag op het oude vertrouwde Zandvoortse circuit. Ondanks het compacte programma en de vochtige baan kon iedereen volop kilometers maken. De door de HARC beschikbaar gestelde broodjes werden erg gewaardeerd en droegen mede bij aan de positieve stemming! Rudolf Dieben was er weer bij met zijn camera, zijn foto's staan in het album op de website.


Koh

Toyo Tires NK HARC82-90 beslist op de Nürburgring


Tijdens de Westfalen Trophy van MSC Bork werden de beslissende races om het Toyo Tires NK HARC82-90 verreden. In race 1 was Pieter Bikker het snelste in zijn BMW 325, voor merkgenoten Jeffrey de Klerk en Jan de Jong. David Koh was de winnende Mazda Mx-5 piloot voor Arno Bultman en Dirk-Jan Schermer was de snelste in de groep N. In race twee was het Bikker die de leiding nam, maar Jeffrey de Klerk wist hem binnen te hengelen en voorbij te gaan. Na 10 ronden was het De Klerk die de winst pakte, op 1,1 seconde gevolgd door Bikker. Jan de Jong was ook deze keer derde. David Koh en Dirk-Jan Schermer werden beide weer eerste in hun klasse. De Mazda-rijder haalde daarmee een maximale score en dat betekent dat David Koh de Nederlands Kampioen 2019 is. Proficiat!


sponsor

Gezellige Vrienden van de HARC Dag op 1 november

Op vrijdagmiddag 1 november was het een gezellige boel op Circuit Zandvoort. De genodigden kregen uitleg van Tessa Kleinherenbrink over de voorgenomen aanpassingen van het circuit en de daarmee gepaard gaande verbouwingen. Daarna volgde een presentatie over de kansen en mogelijkheden die het Vrienden van de HARC concept biedt. Tenslotte werd het serieus, de Dutch Race Driver Academy lichtte de theorie van het circuit rijden toe. Daarna mochten onze sponsors en relaties dit, onder hun deskundige begeleiding, zelf in de praktijk ervaren hoe historisch racen eraan toe gaat. Van slalom en driften in één van de Molenaar BMW's, via snelle ronden naast een echte coureur tot zelf rijden op het circuit in de monoposto's van Bleekemolen, iedereen had een grote glimlach in op zijn gezicht. De dag werd afgesloten met een heerlijk stamppotbuffet in de enige echte Mickey's.
 
IMG 3247

Driften in Weeze


Op zaterdag 15 november was een flinke groep HARC leden afgereisd naar het Duitse Weeze om daar de edele kunst van het driften te beoefenen. Mooi om te zien dat de verjonging bij HARC dik in orde is, hoewel sommigen in hun jeugdige enthousiasme af en toe nog wat afgeremd moeten worden. Normaal is de snelste weg een rechte lijn maar bij het driften wil je de auto zo lang mogelijk dwars houden, een mooi staaltje wagenbeheersing. Voor de beginners was er 's morgens flink de ruimte om de eerste rondjes te draaien, voor de middag was het tijd om de Scandinavian Flick te oefenen. Voor de gevorderden was een uitdagende baan uitgezet met afwisselend korte en lange bochten, haakse hoeken en stevige doordraaiers. Om de bandenslijtage binnen te perken te houden werd de baan flink nat gehouden, zodat je met een relatief lage snelheid al flink dwars kon gaan. Driften is voor iedere racer en rijder een prachtige manier om je rijvaardigheid flink te verbeteren. Dit was eerste driftdag van de HARC maar we zullen dat volgend jaar zeker nog een keer organiseren, dus houd de agenda in de gaten.
 
Timo

Timo Span kampioen State of Art NK GTTC


De titelstrijd in het State of Art NK GTTC werd beslist tijdens de Hankook Finale Races op Assen. Jan Willem Oosterhagen won de eerste race in zijn Escort RS2000, Hans de Graaf de andere twee in zijn Porsche 911. Jeroen Feijten reed erg sterk en won driemaal klasse 7 in de Simca Rallye 2, maar het was Timo Span (Mini Clubman) die dankzij drie tweede plaatsen in de klasse de titelwinst naar zich toetrok. Het was heel spannend, want Manfred Pledl (Escort RS1600) scoorde een derde, tweede en in de laatste race zelfs de eerste plaats in zijn klasse. Hij haalde daarmee meer punten dan Timo, maar kwam uiteindelijk 0,2 punt tekort, 126,8 tegen 127 voor Timo!

Kijk voor de volledige eindstand op www.nkgttc.nl
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet