Retro

HARC nieuws Oktober - Toyo Tires NK HARC 82-90 wordt beslist op de Nürburgring en ander HARC nieuws

NK82


Het Toyo Tires NK HARC 82-90 is deze vrijdag en zaterdag te gast bij de MSC Bork op de Nürburgring, voor de Westfalen Trophy. Met nog twee races te gaan zijn er twee grote kanshebbers op de titel, die allebei exact hetzelfde aantal punten hebben, namelijk 90. Dat zijn Pieter Bikker in zijn BMW 325i groep A (klasse CT22) en David Koh in de Mazda MX-5 (klasse CT20). Op de derde plaats staat Donovan Wolfrat in de BMW 325i groep N (klasse T22). Hij heeft 78 punten. Op vrijdag wordt er getraind, op zaterdag wordt er geracet en weten we wie de Nederlands Kampioen 2019 is.


VR1

Allerlaatste kans: Vrij Rijden op 1 november

Circuit Zandvoort zal nooit meer hetzelfde zijn! De graafmachines zijn al bezig, maar het kan nog net, rijden op het oude vertrouwde circuit. Beleef de oude baan nog één keer tijdens de laatste Vrij Rijden Dag van het jaar. Let op, uitslapen is geen optie want we hebben een compact programma! Wel met veel rijtijd omdat we Groep 1, 2 en 3 samenvoegen zodat je toch lekker kilometers kunt maken. Groep 4, de monoposto's en sportscars rijden uiteraard wel apart. Bij wijze van uitzondering is het deze dag mogelijk om, na het tekenen van een vrijwaring, éénmalig een passagier mee te nemen! Mis deze dag dus niet. Alle informatie en de mogelijkheid om in te schrijven (meteen even doen!) vind je op de HARC site.

MEER INFO

HTP

HTP avond op 12 november


Het heilig avondje komt vroeg dit jaar in de vorm van de HARC Historisch Technisch Paspoort ofwel HTP avond. Op dinsdag 12 november vanaf 19:00 gaan we samen met Peter Popeijus stap voor stap door de HTP. Hoe de aanvraag in te vullen, het maken van foto's, maar vooral waar op te letten en welke keuzes je moet maken bij de opbouw van je auto. Kortom een must voor iedereen die met een HTP heeft te maken. Dit is de eerste avond in een serie van vier en deze zal een algemeen karakter hebben. Afhankelijk van de vragen gaan we in de drie vervolgavonden dieper in op bepaalde onderwerpen. Dus neem je HTP mee, probeer deze wel zoveel mogelijk in te vullen, dit helpt ons om juist jouw vraag te beantwoorden. Het correct invullen van de HTP aanvraag hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Meld je aan bij het secretariaat van de HARC (secretariaat@harc.nl), we hebben plek voor ongeveer 30 mensen. De locatie wordt nog bekendgemaakt


sponsor


Vrienden van de HARC Dag op 1 november

Op vrijdagmiddag 1 november heten we onze sponsors weer welkom voor een gezellige autosport dag. We presenteren een gevarieerd programma onder leiding van onze beschermheer Gijs van Lennep. De Dutch Race Driver Academy van Dillon Koster en Danny van Dongen laat u kennis maken met de autosport: slalom, driften en uiteraard het circuit op voor een snelle ronde naast een coureur maar ook: zelf rijden! Auto Molenaar zorgt voor een vloot race geprepareerde BMW's en voor het echte Max-gevoel zijn er de éénzitter formule auto's die worden aangeboden door RacePlanet van de familie Bleekemolen. De dag wordt afgesloten met een buffet in de Mickeys. Bent u Vriend van de HARC en u heeft zich nog niet aangemeld voor deze dag? Doe dat dan snel via het secretariaat. Nog geen Vriend maar u wilt wel meedoen? Kijk dan op de sponsorpagina van de website voor alle info en neem contact met ons op!

MEER INFO


Kooi

Historische rolkooien
De afgelopen jaren is er flink wat discussie geweest over de rolkooien van vooral de BMW's in het NK82-90. Er is veel over gezegd, wat achteraf vaak niet correct bleek te zijn. Zelfs de FIA had het in eerste instantie bij het verkeerde eind. Eén van de belangrijkste aspecten van het historisch racen is dat de auto's precies zo moeten zijn zoals ze in die tijd hebben gereden. Dus geen veranderingen die pas later beschikbaar waren. De rolkooien met knik zoals deze te vinden zijn in diverse BMW's zijn pas in 1992 op de markt gekomen en mogen daarom helaas niet toegepast worden, dus ook niet met certificaat. Om wel aan de eisen te voldoen moet de voorzijde van de rolkooi vervangen worden door een buis zonder de knik en moet door het dashboard lopen. Hiermee vervalt het certificaat maar wordt wel voldaan aan de eisen van de Appendix K. Beide rolkooien, die met de knik en de kooi zoals beschreven in de Appendix K, hebben zich al voldoende bewezen voor wat betreft de veiligheid. De regel is bedoeld om te voorkomen dat de rolkooi gebruikt wordt om de auto flink te verstevigen, en daarmee dus de wegligging te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het doorzetten van de kooi naar de voorste veerpoten, ook dat is niet toegestaan tenzij het in die tijd al werd toegepast. Ook alle andere auto's, ook van het NK HTGT en NK GTTC zullen met deze regel te maken krijgen, vooral degenen die nog geen HTP hebben. Voor specifieke vragen over jouw auto, stuur een mail naar TC@harc.nl


GTTC

State of Art NK GTTC dit weekend op Assen
De titelstrijd in het State of Art NK GTTC gaat beslist worden tijdens de Hankook Finale Races op Assen, aanstaand weekend 19 en 20 oktober. Er worden drie races verreden dus er zijn nog heel veel punten te verdelen! Het NK deelt de baan met de Supercar Challenge, Ford Fiesta Sprintcup en MX-5 Cup, dat belooft een spectaculair raceweekend te worden.
Kijk voor meer info op:

www.nkgttc.nl


skippie

Finaleraces met historisch tintje
Tijdens de Zandvoortse Finaleraces zorgden het Toyo Tires HARC NK82-90 en de Historische Monoposto's voor de grootste startvelden. Chris Wittingham en Geert Wynants, beide op een Royale FF2000, wonnen de monoposto races. De drie wedstrijden om het NK HARC 82-90 vonden onder sterk wisselende omstandigheden plaats. Pieter Bikker (BMW 325 groep A) won drie keer, maar het waren zeker geen saaie races want om de resterende podiumplaatsen werden steeds fraaie gevechten geleverd. De hoofdrolspelers waren Jan de Jong in zijn BMW M3 groep N, Jeffrey de Klerk (325i gr. A), Dirk Jan Schermer (325i Gr. N) en Donovan Wolfrat (325i gr. N). David Koh (Mazda MX-5) boekte drie klasse-overwinningen en scoorde daarmee net als Pieter Bikker maximale punten. Namens de HARC deden Donovan Wolfrat en Michel Groen als echte BN-ers mee aan de Radio 538 skippybal race voor de Stichting Spieren voor Spieren. Een impressie van het evenement vind je op Autosport.nl

Groeten van de Finaleraces op Zandvoort


NKHTGT

Erwin van Lieshout Nederlands kampioen HTGT
Het Catawiki NK HTGT beleefde zijn finale tijdens de Dijon Motors Cup in Frankrijk. Op de gladde baan scoorde Erwin van Lieshout opnieuw twee klasse-overwinningen in zijn Porsche 911. Zodoende haalde hij met een 100% score de titel binnen en mag hij zich Nederlands Kampioen 2019 noemen. Proficiat! Jaap van der Ende wist in een zeer spannende laatste race Norbert Gross met 43/1000e van een seconde voor te blijven om daarmee de tweede plaats in de eindrangschikking zeker te stellen, samen met teamgenoot Martin Bijleveld.


VR2

Foto's Vrij rijden

Het is leuk om mee te doen aan onze Vrij Rijden Dagen. Nog leuker is het om foto's te hebben waarop je jezelf in actie kunt zien! Op de afgelopen Vrij Rijden Dag op 20 september waren fotografen Rudolf Dieben en Henri van Gelder aanwezig om alles vast te leggen. De foto's van de Vrij Rijden Dagen (en andere HARC evenementen) staan op de fotopagina van de website!

FOTOPAGINA


VVDH nieuws
Op 20 september woedde op industrieterrein Kraaiven in Tilburg een grote brand. Daarbij ging het bedrijfspand waar onze Vriend van de HARC Millers Oils is gevestigd, in rook op. Het goede nieuws is dat Millers Oils Benelux, specialist in smeermiddelen en brandstofbehandelingen voor klassiekers, racewagens, bedrijfsvoertuigen, motorsport en industriële toepassingen, binnen enkele weken weer operationeel was. Millers opereert nu vanuit het voormalige Berkman-tankstation aan de Zeggelaan in Terheijden en alle producten zijn weer op voorraad. Bestellen kan dus gewoon (met ledenkorting) in de webwinkel op https://millersoils.nl

Ook Angelo van Racing Sportiva heeft een nieuw onderkomen. De benzinepomp op de Zandvoortse paddock is inmiddels met de grond gelijk gemaakt en daarom heeft Angelo zijn intrek genomen in één van de VIP boxen boven de pits. U kunt dus gewoon bij hem terecht voor alle racekleding en nog veel meer. Op vertoon van de HARC ledenpas krijgt u 10% korting.
Kijk voor meer info op www.racingsportiva.nl


Spa

Nederlanders in het buitenland

Bij de Goodwood Revival en de Spa Six Hours was er wisselend Nederlands succes: op de Revival waren er geen Nederlandse podia te vieren, maar op de Spa Six Hours gingen twee klasse overwinningen naar equipes uit Nederland: Robert Hamilton, Donald Molenaar en Philippe Vermast (Marcos 1800 GT) en Jasper Izaks, Sjoerd Peereboom en Tom Smith (MGB). Lees het gehele bericht op de HARC website.

LEES BERICHT


250

Twee keer HARC Historic 250 in 2020

We hadden in november nog een 250 kilometer race in de agenda staan, maar inmiddels is duidelijk dat Zandvoort na onze Vrij Rijden dag niet meer beschikbaar is in verband met de aanpassingen aan het circuit. Na overleg met CZ is deze race doorgeschoven naar maart 2020. Dat betekent dat er volgend jaar twee keer een HARC Historic 250 zal worden verreden, in maart en november.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet