Retro

Retro: Gulf-racehistorie bijeen in ROFGO-collectie

IMG 6964

Een Audi R8 racete ook ooit in Gulf-kleuren, chassisnummer 403, goed voor ondermeer de tweede plaats tijdens de 12 Uur van Sebring in 2000 en de derde plaats in Le Mans. Het beroemdste wapenfeit van deze auto - toen uitgevoerd in 'krokodil'-design - is echter de overwinning tijdens de 'Race of a Thousand Years' op 31 december 2000 in Adelaide. Daarna kocht Stefan Johansson de auto en zette deze, in Gulf-kleuren, in tijdens de European Le Mans Series, de 24 Uur van Le Mans in 2001 en 'Petit Le Mans'.

IMG 7040 2

Met Nederlandse inbreng bovendien, want Tom Coronel was dat jaar in Le Mans een van de rijders. "Acht ronden op Le Mans, toen reed Johansson hem plat in de regen", weet Coronel zich nog te herinneren. Hij kwam destijds via Mike Parry van Arena Motorsports, die de auto in opdracht van Johansson runden, bij het team terecht. Een maand na Le Mans reed Coronel ook nog de ELMS-race in Estoril, waar hij met Johansson en Lemarié als vierde geklasseerd werd, hoewel niet rijdend over de eindstreep. Daarmee blijft Tom Coronel wel een van de zeer weinige Nederlanders die met een Audi R8 geracet hebben.

IMG 6965 2

Nog een Gulf-auto met Nederlandse connectie: de Lola-Aston Martin B09/62, waarmee Peter Kox in 2009 Le Mans reed.

IMG 6966

Officieel waren er in Le Mans drie rijders op de auto ingeschreven, maar Stuart Hall werd door de wedstrijdleiding uit de race genomen, nadat hij een incident met een Radical veroorzaakt had. Kox en Harald Primat moesten daarop met zijn tweeën rijden, maar na 252 ronden was het team voortijdig uit de wedstrijd.

IMG 6974

Buiten waren er ook de nodige mooie auto's te zien, zoals deze GTC Motorsport-McLaren F1 'short tail' uit 1996, waarmee Sir Lindsay Owen-Jones, Pierre Henri Raphanel en David Brabham dat jaar als vijfde in Le Mans eindigden. De rest van het seizoen kwam de auto uit in de BPR-serie, waarin het team zesde in het teamkampioenschap werd. De witte auto op de achtergrond is de Howmet TX, voorzien van een Allison-turbinemotor, die ondermeer uitkwam in Daytona en Le Mans.

IMG 6979

Aan de andere kant van de Howmet deze McLaren M8D, het model waarmee McLaren in 1970 in handen van Denny Hulme, Dan Gurney en Peter Gethin in totaal tien overwinningen in de CanAm-serie behaalde. Dit is chassisnummer M8D/4, waarmee Hulme de laatste drie races van het jaar won.

IMG 6980

Naast de McLaren F1 'short tail' is er ook de F1 GTR 'long tail', waarmee McLaren-teams het in het FIA GT-kampioenschap (de opvolger van de BPR-serie) in 1997 opnamen tegen de overmacht van Mercedes en, in mindere mate, Porsche. De auto in de gecombineerde kleuren van Davidoff en Gulf is chassisnummer 22R, bestuurd door Thomas Bscher en John Nielsen.

IMG 6982

De DBR9 is een van de succesvolste modellen in de racehistorie van Aston Martin sinds het begin van deze eeuw en er bevinden zich twee exemplaren in de ROFGO-collectie. Dit is chassisnummer 007, gebouwd in 2006 en ingezet in het FIA GT-kampioenschap van dat jaar. In 2007 kwam de auto aan de start in Le Mans met Peter Kox, Johnny Herbert en Tomas Enge, die negende algemeen en vierde in de GT1-klasse werden. In 2008 reed de auto in Le Mans zijn laatste race met Heinz-Harald Frentzen, Karl Wendlinger en Andrea Piccini, die als 16e algemeen en opnieuw als vierde in de klasse eindigden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet