Retro

Retro: Gulf-racehistorie bijeen in ROFGO-collectie

IMG 0969
En dit zijn er maar twee... Porsche 917 en 908/3 in de ROFGO-collectie

Er zijn maar weinig kleurenschema's in de internationale autosport die zo herkenbaar zijn als het lichtblauw en oranje van olieconcern Gulf. Al in de jaren zestig waren auto's in Gulf-kleuren succesvol, bijvoorbeeld met de legendarische overwinning van Jackie Oliver en Jacky Ickx in de Gulf-Ford GT40 tijdens de 24 Uur van Le Mans 1969. Om over de beroemde film 'Le Mans' van Steve McQueen maar te zwijgen, want hoofdpersoon Michael Delaney reed ook in Gulf-kleuren. Daarna volgden de Mirages en meer recent een hele reeks Aston Martins, plus diverse andere GT's. Alleen Bruce McLaren wilde niet dat de auto's van zijn team een andere kleur hadden dan oranje, maar daar mochten in ieder geval Gulf-stickers op. Al deze auto's zijn de afgelopen jaren bijeengebracht in een unieke collectie, eigendom van de Duitse ondernemer en autosportliefhebber Roald Goethe. In diens opdracht stelde de Britse klassiekerspecialist Adrian Hamilton de ROFGO-collectie samen, inmiddels officieel voorzien van het predikaat 'Gulf Heritage Collection'. Ergens diep weggestopt in een gehucht op het platteland in het Britse graafschap Hampshire staat al het moois, dat heel af en toe te zien is, zoals onlangs tijdens een exclusieve ontvangst aan de vooravond van de Goodwood Revival. AUTOSPORT.NL kreeg de unieke gelegenheid om een blik te werpen en genoot met volle teugen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

IMG 6905

Twee Volkswagen-busjes met Porsche-Gulf-opschrift stonden buiten opgesteld, een mooie gelegenheid om even onze testauto erbij te zetten.

IMG 6909 2

Het JW Automotive Engineering-team van John Wyer en John Willment runde de Ford GT40's in Gulf-kleuren, waarmee in 1969 de overwinning in Le Mans behaald werd. De GT40 in de ROFGO Collection is chassisnummer 1084, vierde in de 1000km van Spa in 1968. Daarvoor een Ford GT van de latere generatie en helemaal vooraan een Ford GT uit de huidige reeks, allemaal in identieke kleuren.

IMG 3843

Na het einde van het Ford-programma werd JW Automotive door Porsche aangetrokken als fabrieksteam voor het inzetten van de 917 vanaf 1970. Zo was het aan JWA-teammanager John Horsman te danken dat de enorme handlingproblemen van de 917 in zijn oorspronkelijke uitvoering werden verholpen: tijdens tests in het najaar van 1969 ontdekte hij dat de achterkant van de auto onvoldoende werd aangestroomd in de rijwind en bracht een oplossing in de vorm van wat plaatmetaal en popnagels. De 917 in de collectie is chassisnummer 26, vijfde in de 12 Uur van Sebring 1971 met Derek Bell en Jo Siffert en tweede in Le Mans in hetzelfde jaar met Herbert Müller en Richard Attwood. "De 917 was een van de moeilijkste auto's om te verwerven, net als de 908/3", vertelde Roald Goethe.

IMG 3245

Een wassen beeld van Steve McQueen als Michael Delaney in de film 'Le Mans', compleet met zijn beroemde 'two-finger salute', ontbreekt natuurlijk niet.

IMG 8156 2

Nadat de Porsches door een wijziging in het reglement van het WK voor merken niet meer konden deelnemen en alleen nog konden worden ingezet in de Noord-Amerikaanse CanAm-serie, richtte de aandacht van John Wyer en Gulf zich op de Mirages. Dit exemplaar is GT8/801, de auto waarmee Derek Bell en Jacky Ickx in 1975 de 24 Uur van Le Mans wonnen, een succesvol einde voor het Gulf-sponsoringprogramma.

IMG 6962

De Mirage M6 Coupé, die nooit enig succes van betekenis behaalde.

IMG 3832

De Mirage M1, waarmee bij JW Automotive het Mirage-verhaal begon. Het is duidelijk dat de Ford GT40 als inspiratiebron diende.

IMG 6959

Michael Christensen, Kévin Estre en Richard Lietz (vlnr) zorgden voor het meest recente Gulf-racesucces door eind juli de 24 Uur van Spa te winnen met de Porsche 911 GT3 R van GPX Racing, voorzien van Gulf-kleuren. De drie waren aanwezig tijdens de ontvangst, met op de achtergrond de winnende auto van Spa, net terug van de 24 Uur van Barcelona.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 september 2019 11:30

    Prachtige collectie! Bedankt voor de reportage

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 september 2019 19:49

    De John Watson & Gulf connectie is niet zo moeilijk, De noord-Ier reed vanaf 1973 zeer regelmatig met de Gulf Mirage sportscar, o.a. met Mike Hailwood als teamgenoot. Niet zo succesvol als Bell / Ickx in de zusterwagen maar wel een sterke combinatie.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 september 2019 20:12

    Voor hen die het niet weten; de ''two finger salute" is geen obsceen opgestoken middelvinger gebaar, maar gaat al bijna 700 jaar terug. In de 100 jarige oorlog tussen Frankrijk en England, in de 14e eeuw werden bij krijgsgevangenen de wijs,- en middelvinger vaak afgehakt. Omdat dan de boog niet meer kon worden afgeschoten en derhalve deze mannen in de strijd niet meer als soldaat ingezet konden worden. Zij die echter tijdig wisten te ontsnappen, gaven voorafgaand aan de volgende slag het two finger salute aan de vijand, in de trant van ''Ik ben er nog, lekker puh". Precies wat Mcqueen als Michael Delayney wilde laten zien in de film Le Mans, (na de crash in de voorafgaande editie) aan de concurrentie en met name Erich Stahler

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 26 september 2019 20:37

    OK, weer wat geleerd m.b.t. John Watson. Dank!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 september 2019 10:21

    Dank voor de hele fraaie reportage! Een klein detail klopt alleen niet. Tom Coronel is namelijk niet de enige Nederlander die ooit met een Audi R8 heeft geracet. Jan Lammers werd in 2002 samen met Andy Wallace en Stefan Johansson tweede in de 12 uur van Sebring met een Champion Audi R8.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 27 september 2019 10:26

    Blijkt maar weer hoe voorzichtig je altijd moet zijn met claims als "de eerste", "de enige" enz. Ik maak ervan "een van de zeer weinige".

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 september 2019 12:26

    Prachtige reportage met lekker veel informatie!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet